Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Explorer.exe stänger pga xvid.dll


Digidigi

Rekommendera Poster

Hej.

 

När jag går i mapparna i min hårddisk händer det ibland (faktiskt ganska ofta) att datorn säger; explorer.exe måste stängas... När man läser vad problemet är ser man att det har med xvid.dll att göra. Sen kan det kopplas till codec och sånt, men det är inte jag så bra på...

 

Jag sökte på nätet och kom till de här sidorna...

http://www.xvid.org/modules.php?file=viewtopic&name=phpBB2&op=modload&t=2413&view=previous

 

och...

 

http://www.xvid.org/modules.php?op=modload&name=phpBB2&file=viewtopic&t=2137

 

 

Ska jag avinstallera xvid och omistallera...eller? och hur gör man då? Ska codec:en (använder sld codec pack 1.5.3) ominstalleras? Vad är det som händer när jag avinstallerar xvid? Jag gillar inte att pilla med systemet får då brukar det komma änu fler problem...

 

Kan någon ge mig hjälp och förklara...!!!

Tack på förhand.

 

Ps. bifogar felmeddelandet;

AppName: explorer.exe AppVer: 6.0.2900.2180 ModName: xvid.dll

ModVer: 0.0.0.0 Offset: 00047d0f

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Om du kör på XP SP2 så innehåller den något som kallas "Data execution prevention" som många codecs har problem med. Om du har ett NVidia-kort så uppdatera drivrutinerna till detta. Uppdatera även dina DivX-drivers (där följer även de senaste XVid med). Dessa är kompatibla med SP2.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner du till om sld codec pack 1.5.3 borde vara komatibelt med sp2, det finns ingen nyare version vad jag vet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar...

 

När jag ska installera den nya versionen(2.2), ska jag avinstallera den tidigare först eller ska jag bara köra installationen av den nya rätt upp och ner?

 

Tack på förhand...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...