Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ADSL i sikte - vad behövs?


Jodie

Rekommendera Poster

Hurra - det ser ut som om jag äntligen ska kunna byta upp mig från uppringt internet till ADSL 0,256 Mbit, när utbyggnaden är klar om några månader!

 

På anmälningsblanketten står att i anslutningsavgiften ingår "Modem 1-port Ethernet (med brandvägg)".´Innebär det att jag:

 

1.) måste skaffa något slags nätverkskort?

 

2.) inte behöver någon ytterligare brandvägg?

 

Jag kör win98 på en 233Mhz-dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1.) måste skaffa något slags nätverkskort?

 

Jupp det måste du om du inte redan har ett, vilken typ däremot är jag lite osäker på, finns det pci-slotar i en 233:a, någon annan här kanske har bättre minne än mig?

 

2.) inte behöver någon ytterligare brandvägg?

 

Nej det behöver du väl inte men personligen föredrar jag att ha en mjukvarubrandvägg också, man får bättre koll på vad som vill göra vad då.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Marcus - skyddet "burken" ger är nog tillräckligt.

 

Med en gamnmal dator kan det ju vara så att det finns lika många PCI-platser som det finns ISA-platser. Du måste ta en som är ledig oavsett sort :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott
lizardKng skrev:

Håller med Marcus - skyddet "burken" ger är nog tillräckligt

 

Men är det inte så att en brandvägg som finns i ett modem bara skyddar mot utifrån (internet) kommande hot.

Däremot så skyddar det inte om man har fått in något skumt i datorn som vill ansluta till Internet och kanske göra något mindre trevligt. Allså skyddar det inte mot inifrån kommande hot.

Så har i varje fall jag uppfattat det.

 

Mitt eget modem Speedtouch 510 får "stealth mode" (bästa betyget) om jag testar det på t.ex "shields up". Men däremot så skyddar det inte alls om t:ex någon trojan skulle börja ansluta till Internet och sända ut personlig information från min dator.

Med mitt eget modem så vet jag att det fungerar så. Därför installerade jag Zone-alarm för att hålla reda på vilka program som anslöt till nätet. Och kunna stoppa dom som jag inte ville skulle ansluta.

 

Så funkar det hos mig, men hur det fungerar med Jodies inbyggda brandvägg vet jag ju inte. Det kanske finns dom som bevakar både in och ut gående trafik.

 

ha de

Amos

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hurra - det ser ut som om jag äntligen ska kunna byta upp mig från uppringt internet till ADSL 0,256 Mbit, när utbyggnaden är klar om några månader!

 

Gratulerar!

 

Men bara 0.256 Mbit? Alltså en fjärdedels Mbit? Vill du fortfarande sitta och vänta på att hela Aftonbladets sida ska laddas? Funderar du inte på åtminstone 2 Mbit? Då rasslar det till bara så har du hela sidan på plats. Eller möjligheten finns kanske inte? Eller du vill bara ha fast låg avgift kanske?

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

Bloggera mera! Jag gör det på "http://bosse.bloggar.nu"

 

 

[inlägget ändrat 2005-03-23 03:34:03 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är det inte så att en brandvägg som finns i ett modem bara skyddar mot utifrån (internet) kommande hot.

Däremot så skyddar det inte om man har fått in något skumt i datorn som vill ansluta till Internet och kanske göra något mindre trevligt. Allså skyddar det inte mot inifrån kommande hot.

Så har i varje fall jag uppfattat det.

 

Jo, visst är det så.

 

Men hur ska saker "komma in" i burken? Scanna alla filer du laddar ner, vägra ta emot okända bilagor med epost. Vilka andra vägar in i burken finns det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott
Men hur ska saker "komma in" i burken? Scanna alla filer du laddar ner, vägra ta emot okända bilagor med epost. Vilka andra vägar in i burken finns det?

 

Hej, det vet jag faktiskt inte. Det var bara ett allmänt påpekande från mig att brandväggen i modemet endast skyddar mot inkommande hot. Och det är ju bra om man vet att det är så.

Utifrån det så får man ju själv avgöra om man vill använda en mjukvaru-brandvägg också.

 

Personligen så tycker jag det är skönt att veta vad som försöker "ge sig ut" på nätet även om det är s.k "legitima" program som jag installerat själv. Jag kanske inte vill släppa ut dessa.

 

ha de

Amos

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är väl inte helt uppenbart att den (vanligtvis) bara har koll på inkommande trafik ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser möjligheterna preliminärt ut:

 

Följande priser gäller för ADSL-privatkunder:

(Priserna är inkl. moms)

 

Hastighet Anslutningsavgift beroende på modemtyp

Månadskostnad

Upp till 0,256 Mbit 1-port ethernet med brandvägg 1000 kr 199 kr

4-port ethernet med brandvägg 1200 kr 199 kr

 

Upp till 0.5 Mbit 1-port ethernet med brandvägg 800 kr 299 kr

4-port ethernet med brandvägg 1000 kr 299 kr

 

Upp till 1.0 Mbit 1-port ethernet med brandvägg 800 kr 325 kr

4-port ethernet med brandvägg 1000 kr 325 kr

 

Upp till 4.0 Mbit 1-port ethernet med brandvägg 800 kr 430 kr

4-port ethernet med brandvägg 1000 kr 430 kr

 

Bindningstid: 3 månader

Uppsägningstid: 3 månader

 

Med en inkomst typ "existensminimum" nödgas jag nog hålla mig till billigaste alternativet.

Och då kan jag undra över en annan sak: Skulle det gå att klara sig ÄNNU billigare undan genom att få ADSL genom en annan leverantör?

 

För nuet påstås det inte finnas några ADSL-möjligheter i min telefonstation men ett företag som heter FiNet ska fixa saken med hjälp av radiolänkar ( http://www.finet.se/upphandling/upphandling-inlogg.asp ). Innebär det att det inte kommer att existera alternativ genom andra leverantörer?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Men är det inte så att en brandvägg som finns i ett modem bara skyddar mot utifrån (internet) kommande hot.

Däremot så skyddar det inte om man har fått in något skumt i datorn som vill ansluta till Internet och kanske göra något mindre trevligt. Allså skyddar det inte mot inifrån kommande hot.

Så har i varje fall jag uppfattat det.

 

Mitt eget modem Speedtouch 510 får "stealth mode" (bästa betyget) om jag testar det på t.ex "shields up". Men däremot så skyddar det inte alls om t:ex någon trojan skulle börja ansluta till Internet och sända ut personlig information från min dator.

Med mitt eget modem så vet jag att det fungerar så. Därför installerade jag Zone-alarm för att hålla reda på vilka program som anslöt till nätet. Och kunna stoppa dom som jag inte ville skulle ansluta.

 

Så funkar det hos mig, men hur det fungerar med Jodies inbyggda brandvägg vet jag ju inte. Det kanske finns dom som bevakar både in och ut gående trafik.

 

ha de

Amos

 

 

Igår kom ADSL-modemet "SpeedTouch 546" i brevlådan. Jag har inte vågat mig på att försöka koppla ihop och installera något än, men oroas över att jag inte kan upptäcka något information i "guiden" eller på kartongen om att modemet faktiskt skulle innehålla någon brandvägg... trots att det stod så när jag beställde tjänsten.

 

Försöker Finet lura mig, eller det så självklart numer att brandvägg ingår så att detta inte särskilt nämns?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har just installerat mitt ADSL med modemet "SpeedTouch 546" ... och det fungerade direkt! :):thumbsup:

Men jag såg inte till något om den inbyggda brandvägg som det ska innehålla - var hittar man inställningar för den???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I hopp om att det ska "nappa" bättre har jag nu istället ställt modembrandväggsfrågan i brandväggsforumet, //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=724079

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...