Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Allt fryser...


The_Master

Rekommendera Poster

Så ja…

Har en dator som fungerat felfritt i alla år (Närmare 2år), men så helt plötsligt någon gång förra veckan började det… Helt utan förvarning låste sig hela skiten, bilden frös och det började tjuta i högtalarna. Jag startade om och den gick felfritt resten av dagen, men nästa dag låste den sig igen, och nu händer det hela tiden, ungefär efter ~15minuter… Ingeting går att göra förutom att trycka på reset eller off.

Jag har installerat om WindowsXP men inte ens det hjälpte. Jag har även testat att rycka ur allt onödigt bös i datorn som ljudkort, dvd osv…Och jag har testat med ett annat grafikkort och hårddisk

 

Jag antar att det knappast är något vanligt fel, men om någon vet något så är jag mycket tacksam för ett svar.

 

Jag är absolut inte säker, men jag har ett svagt minne av att jag läste någon stannas att det finns en kondensator på mitt moderkort som kunde gå sönder… Men jag är inte säker på om det var mitt moderkort...

 

Min dator:

Msi K7N2-L

AMD 1500+

512 Mb minne

 

//Marcus Axelsson

:thumbsdown:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som antingen värme fel, dvs datorn överhettar på grund av någon trasig fläkt eller så, titta så att alla snurrar ordentligt även den i nätaggregatet.

Eller som om du har fel på nätaggregatet.

 

Du kan ta hem programmet Everest och se både spänningsnivåer och temperaturer och kanske få någon klarhet i var felet kan ligga.

 

http://www.lavalys.com/products/overview.php?pid=1&lang=en&pageid=1

 

Everest är helt gratis.

 

Även ett trasigt minne kan ge sådan symptom.

Tunna/

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle ju kunna vara precis vad som helst men efter 2 år så är det inte helt orimligt att cpufläkten håller på att ge sig och kyler väldigt dåligt, borde kunna ge dom symptomen, kolla ifall den verkar snurra ok och gå in i bios när den har hängt sig och kolla tempen där.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, så skulle det kunna varit… Men temperaturerna och spänningarna är okej… Tyvärr…

Jag kan ju förståss testa att byta nätaggregat

[inlägget ändrat 2005-03-22 22:38:48 av Zarquon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är ju hur spänningarna ligger under belastning?

Om du startar Everest och tittar på spänningarna, sedan startar du en antivirus skanning defrag eller liknande så du får hårddisk och prosessor att jobba och kollar om spänningarna håller sina nivåer.

 

Har du tankat hem test CD'n för att testa div. hårdvara?

http://www.ultimatebootcd.com/

Där kan du testa bland annat minnet och se om du har något fel där?

 

Lite knepiga dom där felen då man ofta får gå på lite magkännsla och uteslutningsmetoden.

 

Du får inte upp några konstiga felmeddelanden osv. som kan tyda på minnes fel?

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spänningarna ser ut att klara sig bra…

Datorn går helt felfritt, inga felmeddelande, blåskärmar eller andra skumma saker fram tills allt fryser.

Den kan lägga av precis när som helst, när man spelar spel eller när den inte gör något.

 

Den där bootcdn tar nog en stund att pyssla med så det får vänta tills imorron eller så…

 

 

//Marcus

Nu ska jag ta och lägga mig i min nya IKEA-säng som jag varit och shoppat idag :)

… och tack för alla snabba och bra svar, men jag hoppas på flera i morgon

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det låter som minnes problem. Om du har två minnesmoduler i datorn prova att köra med ett i taget. Om du har tillgång till annat minne så kan du testa med det.

Jag hade exakt samma symtom på en gamal dator. Det löste sig när jag bytte minnet.

 

Andersson

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope, jag har precis testat det... Jag tog ur ett minne och bytte platt på det andra, men det hjälpte inte. Sedan bytte jag till det andra minnet, men det hjälpte inte heller.

Att det skulle bli fel på båda minnerna är väll ganska osanolikt. Men det kasnke har kommit någon strömspik och pajat båda minnena, dessvärre har jag inte fler sådana minnen att testa med...

 

 

Marcus...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan testa minnet med hjälp av programmet på den här sidan. Körs från CD eller diskett, så det är ju en bra koll av lite annat i datorn också (kraschar det i alla fall så är det inte hårddisken).

http://memtest86.com/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kört memtest86 och efter ett par minuter hade den kört testet en gång, och inga fel påträffades. Eftersom programmet är loopat började testet om från början och jag lät den så klart stå där och gå. Och efter 2 timmar och 34 minuter (13 test) senare hängde den sig…inga meddelande eller något bara låst…

Hur man ska tolka detta är så klart inte helt lätt, men något är ju iallfall trasigt … Mycket troligt är ju att det antingen är moderkort eller processor eftersom jag har bytt allt annat, minnet är ju testat så det borde det ju inte vara något fel på…

 

Jag funderar på att byta till en annan processor. Det är ju ingen lätt grej som man gör i bara farten, så jag undrar lite med er om ni tror att det kan hjälpa?

Jag tror mera att det är på moderkortet felet sitter, men man vet ju inte…

 

//Marcus

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite svårt att säga om det hjälper eller inte, jag tycker att du skall gå lite på din intuition, magkännslan brukar faktist ofta ha rätt av någon anledning.

 

Din misstanke om moderbordet finns med sedan första inlägget..

 

Om jag själv skulle sitta i din situation skulle jag nog köpa både ett nytt moderbord och en ny processor och "passa på" att uppgradera datorn.

Det hänger ju lite på vad du har råd med osv.

 

Vad gäller ditt fel så om temperaturer och spänningar ligger rätt och du redan ominstallerat datorn utan att felet försvann (borde inte vara program fel då) så tycker jag att det lutar åt minneshanteringen men om memtest inte hittar felet och du redan provat att skifta simmarna så verkar det inte så heller.. knepigt.

 

Ledsen att jag inte kunnat hjälpa dig denna gång men sådana här fel är mer "hands on" för att hitta, i annat fall blir det ju bara gissningar.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...