Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är 131069MB = 200GB?


Mossberg

Rekommendera Poster

...Nej tror inte det, varför får jag det resultatet när jag har installerat min nya hårddisk på 200GB, nån som vet?

 

/Henrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du instalerat hårddisken som c:\ får den sin storlek av BIOS på moderkortet

Många BIOS klarar högst ca 130GB. (Kanske finns det BIOS uppgradering att ladda ner till ditt moderkort från tillverkaren)

Har du disken som slav och c:\ på en annan disk (master tex på först IDE-kontakten)

samt satt NONE i BIOS för slaven kommer BIOS inte hitta disken.

Det kommer däremot moderna OS som w2000 och xp göra.

Det är möjligt du måste ha de senaste servicepacken till vindås installerade för att de skall kunna hantera alla 200GB och inte bara 130GB.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för tillverkare av din hårddisk och vilket operativsystem gäller det? Är det t.ex. en Maxtor, så kan du läsa i deras Online Knowledge Base bland topp 5 frågor. Klicka på "Operating system does not recognize the full capacity of drive":

 

http://maxtor.custhelp.com/cgi-bin/maxtor.cfg/php/enduser/olh_adp.php?&p_faqid=1937

 

Har du XP eller Windows 2000 ska du ha minst SP1 resp. SP3. Du kan läsa mer om det och LBA på följande sida:

 

http://www.windowsitpro.com/Article/ArticleID/39254/39254.html?Ad=1

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.Nej tror inte det, varför får jag det resultatet när jag har installerat min nya hårddisk på 200GB, nån som vet?

 

Ditt moderkort och/eller operativ stödjer inte 48-bit addressering.

 

Se till att du har Service pack 2 till Windows XP, eller nyaste service pack till windows 2000 (4) .

 

Om det är moderkortet som inte stödjer finns det två sätt: Updatera Bios eller att "lura" det.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej på er,

Jo d stämmer, är en Maxtor.

Har Win xp o detta hittar diskens fulla storlek, så det är alltså BIOS det hänger på, kan jag på något vis partionera upp den i XP utan att använda cd'n? Nåt bra gratisprogram?

Hade nämligen tänkt att köra Windows på den nya disken för den gamla håller på att korka ihop, men då kanske det inte är någon ide om inte BIOS vill med sig.

Har letat BIOS men kan inte hitta awdflash.exe som behövs, nån med samma problem (Chaintech 7vjl Apogee)?

 

/Henrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla så att du har NTFS-partision.. FAT klarar inte lika stora partisioner.. Kanske inte är det som är felet men värt att kolla..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte är din bootdisk, så kan du i BIOS ange den som NONE och låta XP hitta den själv istället. Då är det bara versionen på ServicePack som avgör.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla så att du har NTFS-partision

 

 

Har sett FAT partitioner upp till 250 GB... men de kankse inte var formaterade i windows.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Mossberg skrev:

Ok, bra men hur kan jag partionera upp den från Windows?

 

I XP:s Diskhantering som du hittar under Prestanda & underhåll/Adminstrationsverktyg/Diskhantering

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack ska ni ha alla,

Man lär sig något nytt varje dag!

 

Fixade det hela såhär:

Partionerade upp hårddisken i Windows XP*, skapade startdiskett i Windows XP*, bootade från denna och flashade dessutom om bios vilket resulterade i att alla 200GB hittades.

 

/Henrik

 

*Eureka..!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...