Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mac OS vs. Windows


Arto Pääkkönen

Rekommendera Poster

Victor Akell

Jon. till skillnad från dig & din "flickvän" så har nog de flesta insett hur mycket smidigare det är att e-maila istället för att använda disketter...................................

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 71
  • Skapad
  • Senaste svar
Victor Akell

Nej Dobroslaw jag blev inte förvånad det mest sålda tillbehöret till MAC är nämligen skrivare av olika slag............................

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I bland sitter man och läser de sjukaste inlägg och diskutioner detta är en av dom. Till att börja med så är det ju bra om den person som skriver inlägget har provat på de han skriver om , sen är det ju också en fördel om personen ifråga har någon som helst datorkunskap.

Nu är det så här HUR FAN KAN DU TYCKA Windows 2000 är dåligt när du inte ens provat det? Dina kompisar har provat det men så bra vad har dom? en pII 450 LO dator eller? Jävla amatörmässigt att säga att något är dåligt som du inte ens provat. Sen kan vi ju ta upp TCP stacken som togs upp vid något svar nedanför , har du ens en jävla aning om hur TCP fungerar?? Vore ju skoj att veta eftersom du tycker MacOS tcp stack är bra , det är fan bland det mest slöa skit jag någonsin sett.

Tycker du det går att emulera program via Mac det är ju bra det bevisar ju egentligen bara hur kass MacOS är eftersom ingen utvecklar program till skiten . Windows är stabilare i nätverk? Ja det kan jag ju säga hur FAN kan du tro något annat har du någonsin sett en server köra MacOS? Nej för det är KASS!!!! Kan ju säga att i det nätverk jag kör med 100 klienter 2 cisco routers och 3 NT Servers + En linux server så har jag inte bootat om NT servaran på 6 -7 månader skulle kunna ta upp Linux också med det är inte det som är frågan.

OK du kan ha rätt i att Win9X är mindra stabila än MacOS det kan ju dock bero på vissa saker, en sak är ju att program utveckling är så mycket större på Win9X datorer så det är ju svårt att få alla program och fungare hur många progam utvecklas till MacOS ?

Tycker det är bra att MacOS har tagit bort diskett stationen men du var ju en smart gosse hur många dagar har du haft din dator?

Vet du vad kritiska stop är? Tror du det är bra att använda cd vid sånna boota med en cd jo det verkar ju smart.

Tycker du ska ta och läsa en del böcker , typ runt 800 st du kan ju börja med TCP/IP sen kan du ju ta och läsa om program utv. mm. SEN KAN DU FATTA!!!!!!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Textem , för det första kan vi ju konstatera att du inte insett att det är fler som skriver inlägg på detta forum , vore ju bra om du kunde rikta dina inlägg till rätt insändare & inte bara blanda ihop allt & alla.Sedan får du ju inse att det är svårt att ta någon på allvar som stavar så illa som du gör.Om du verkligen jobbar inom PC-världen så bekräftar du ju i och för sig alla schabloner.....

Nåja MAC OS är inget tungt serversystem och det har väl ingen pro MACare påstått? MAC OS X Server däremot är allt det W2K skulle vilja vara.........

 

W2K är ingert vidare bra OS sett till hur mycket pengar & "utvekling/kopiering" som M$ lagt ner.

W2K ligger minst en generation efter MAC OS X någpot som bevisas av att M$ nästa stora OS beskrivs i samma termer som MAC OS X , men givetvis kommer M$ misslyckas även med detta.............

 

Att ni PC användare behöver diskettstationer till era ofta kraschande PCs är ju en sak förstås......

MAC användare har ju inte det problemet..........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Snälla Viktor!

 

Att du inte tar och lägger av, du kan överhuvud taget inte jämföra MacOS X med Windows 2000. Du snackar som vanligt smörja. Det är fortfarande ett knäoperativ och kommer såp att förbli. Varför överhuvudtaget jämföra med en plattform som inte existerar.

 

Windows 2000 Rockar! MacOS är ett knäoperativ och MacOS X existerar ännu inte som koncept..

 

>> Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag arbetar med Mac dagligen, både med text, DTP och bildhantering. Mac var den första datorn jag kom i kontakt med, en macintosh + -88 tror jag det var.

 

Ändå måste jag säga att Mac för mig mest innebär frustration,

 

Jag inte kan göra precis det jag vill.

 

Att fönstren inte går att minimera på bra sätt.

 

osv.

 

Multitasken är ju så dålig att det är helt sanslöst.

 

Dessutom känns det som om utvecklingen stannade någon gång i början på 90-talet

 

Det är möjligt att Mac Os är stabilare än windows,

men detta beror ju förstås på att de inte måste lägga in stöd för lika mycket olika hårdvara, olika program osv.

 

Dessutom alla Mac ägare, om vi sätter pris emot prestanda (på jobbet är det helt okej att sitta med Mac)

 

På företaget jag arbetar på har vi en G4, den kostade runt 50000, kanske lite mer

 

för 30000 kan jag köpa den mest hypade pc:n jag kan tänka mig, lite skillnad tycker jag, dessutom behöver man nästan dubbelt så mycket ram i macen för att få den att arbeta lika bra som en pc

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är ju lite tråkigt när vissa inte kan förstå . Ok klaga på stavningen själv sätter du ju bara 400 punkter efter varje mening men ändå?

Riktiga inlägg tror inte riktigt du förstår inlägget var riktigt till ALLA ER J*VLA nissar som inte kan någonting , iövrigt är det lite konstigt att ifråga sätta min kompetens när du inte vet vad en tcp stack är , om du undrar så är jag MSCE och RHCE men jag kanske inte kan någonting ändå. I övrigt så kör jag en Firewall som du aldrig ens skulle förstå hur den fungerar för du är inte tillräckligt kompetent till det . Vad gör du själv föreesten kunskaps lyftet?

Aldrig hört talas om OS så som OpenBSD som kan installeras via en NFS Server ? Oj glömde NFS = Network fileserver men jag kanske inte är tillräckligt kompentent för att köra en sån?

Och eftersom du inte förstår någonting här i världen så måste jag väll förklara att du bootar via en diskett..

Att du sedan vänder dig mot PC är ju lite lustigt fan vad du kan mycket är djup imponerad har du provat PC någongång? Kan ju säga till dig att FreeBSD aldrig kraschar och dom flesta Linux system kraschar inte heller FATTA DET! Återigen ta reda på fakta innan du uttalar dig. Har du provat Windows 2000 eftersom du säger att det inte är ett speciellt bra OS?Har en Windows 2000 dator som har en online time på 4 månader , och återigen eftersom du inte kan läsa det FINNS MER PROGRAM UTVECKLARE TILL Windows därför blir det mer buggar , tycker enbart du ska hålla käften istället för att kommentera inlägg som du inte vet någonting om exempelvis vad en TCP stack är.

 

// Till den person som känner sig berörd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, nej Jonas W. Nu får du backa lite. Mac OS X finns väl i serverversion?

Vad jag vet är nuvarande MacOS X Server det koncept man har tänkt sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Te4xem du kan ju bara du vill eller använde du rättstavningsfunktionen nu? Fast väl stavas ju med ett l..............

Angående min erfarenhwet av PCs så kan jag ju säga att jag har provat alltför många dåligt fungerande PCs för att kunna konstatera att det inte är en slump , utan snarare M$ "ickemagiska inverkan" som gör PCs underlägsna macar till de flesta krävande uppgifter.......................................

 

Så du är MCSE , WOW då är du ju certifiederat hjärntvättad, en tekniker jag känner jämförde M$ utbildningar med pyramidspel - ingen ville erkänna att de blivit blåsta!!

Att tcp & firewalls skulle vara något speciellt att skryta med , visar ju att du inte står på någon högre kunskapsnivå, elementär datakunskap skulle jsg snarare beskriva dessa tekniker som, sedan att du inte känner till att MAC OS X bygger på bl.a just freebsd som du så högtidligt prisar visar ju med all tydlighet att du gett dig in på något du inte behärskar överhuvudtaget....MAC OS X är dock bättre än andra liknande OS eftersom APPLE verkligen satsar på att göra MAC OS X komplett.....

Att det finns fler buggar till WINDOWS än till alla andra OS tillsammnans beror ju mest på att det består av så otroligt mycket dålig skriven M$-kod W2K ligger ju på runt 35 miljoner , vilket betyder att det är praktiskt omöjligt att göra W2K buggfritt......trots M$ påståenden om det motsatta.

 

P.S Mina inlägg innehåller sällan över 100 punkter

så det så..........................................................................................................................................................................................................

P.S 2 detta är ett undantagsinlägg...........................................................................................................................................

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Jon. nu har väl till och med din dårskap gått lite väl långt, MAC OS X Server har levererats en längre tid & MAC OS X finns att ladda ned på APPLEs uv-site , heltokigt att du påstår att något som inte existerar som konncept , redan finns installerat på 10.000-tals datorer.................................

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Jaja du är ytterligare en dom som påstår att du "dagligen jobbar med en mac" Och kanske gör du det men du verkar kunna ganska lite om MAC OS , bl.a med tanke på ditt påstående om att du känner dig frusterad av att jobba på MAC. Låter som om du skulle behöva jobba några timmar på en PC , för att inse att det är bäst att hålla sig på den smala vägen.............FRUSTRATION spells W I N D O W S

 

Ditt påstående om att man behöver dubbelt så mycket minne till MAC är ju inte sant NT & W2K är ju betydligt minneshungrigare än Macar.....

Och prismässigt så kan du ju utan problem få en mycket bra G4 m. skärm & allt för runt 20.000:- tror inte att du hittar någon märkes PC av likvärdig kvalite & m. G4 prestanda till ett bättre pris.

Att Mac OS är stabilare än WINxx beror ju på att det är ett bättre & mer genomtänkt OS .

MAC OS är inte 100% perfekt men bra nära..

 

Windows som operativsystem kan ju liknas med ett hus som har skorstenen i källaren & toaletten i spisen......................

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Säga vad man vill om MS certifiering, men Networking Essentials kan vara bra att ha gått, även om man är Mac människa.. Dessutom är det ju positivt att vem som helst kan plugga in NT och ta cert (förutsatt att man klarar att studera det som studeras måste). Jag ville gå någon form av Mac-certifierings utbildning för att lära mig mer på djupet om administration och service av macar inom företaget, men jag fick veta att, nejdå, du måste vara anställd av ett Apple Center företag för att få gå en sån utbildning...

 

Dessutom blir man inte hjärntvättad av att bli MCSE. Man får bara ett plastkort som det står MCSE på och ett års prenumeration på TechNet..

 

mvh

Erik G (som drabbats av passiv MCSE-pluggning då hans flickvän är MCSE)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rikard Ståhl

Länge sedan sist Viktor-Rainer Akell-Karlsson.

 

"Angående min erfarenhwet av PCs så kan jag ju säga att jag har provat alltför många dåligt fungerande PCs för att kunna konstatera att det inte är en slump , utan snarare M$ "ickemagiska inverkan" som gör PCs underlägsna macar till de flesta krävande uppgifter."

 

Du är välkommen att pröva en jag har installerat.

 

"Att tcp & firewalls skulle vara något speciellt att skryta med , visar ju att du inte står på någon högre kunskapsnivå, elementär datakunskap skulle jsg snarare beskriva dessa tekniker som, sedan att du inte känner till att MAC OS X bygger på bl.a just freebsd som du så högtidligt prisar visar ju med all tydlighet att du gett dig in på något du inte behärskar överhuvudtaget."

 

Med tanke på att hela Internet bygger på TCP/IP-protokollet gör det det ganska nödvändigt att ha lite kunskap om området. Särskilt om man vill förstå sig på felsökning inom området. Tragiskt om denna kunskap inte fanns.

Personligen lägger jag ganska stort värde i kunskaper om detta, eftersom det faktiskt leder till att jag kan skriva inlägg som dessa - på nätet.

 

"MAC OS X är dock bättre än andra liknande OS eftersom APPLE verkligen satsar på att göra MAC OS X komplett."

 

På vilket sätt?

Liknande OS? Vilka syftar du på?

Argumentera, gärna med hänvisningar till information som går att kontrollera t.ex. webb-ledes.

 

"Att det finns fler buggar till WINDOWS än till alla andra OS tillsammnans beror ju mest på att det består av så otroligt mycket dålig skriven M$-kod W2K ligger ju på runt 35 miljoner , vilket betyder att det är praktiskt omöjligt att göra W2K buggfritt......trots M$ påståenden om det motsatta."

 

Brukar jag sammanfatta med journalistisk fånpropaganda i syfte att sälja dagens exemplar av tidningen.

Är det inte läge att du gör lite efterforskningar kring ämnet för att ta reda på fakta? Det lär du ju vara bra på?!

 

mvR

 

PS

Jag har fortfarande inte sett dig peka ut mina påstådda grammatiska fel.

DS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min 8500/120 fungerade Mac OS 8.5.1 perfekt. Har inte drabbats av några hängningar i denna version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att jag gick igenom alla bärbara datorer på marknaden och fann powerbook G3. Så kostade den 45000 också.

Jag emulerar windows 2000 på den och kör ekonomisystem och testar webbdesign i Explorer 5 för Win. Funkar utmärkt. Kör även ett DJ-program med ljud och allt. Funkar utmärkt. Jag spelar inga spel och jag jobbar inte med 3D. Jag orkar inte ens tala om webbservrar och nätverk. Jag satte upp mitt kabelmodem genom att sticka in kontakten i datorn. Det var det. Då funkade uppkopplingen perfekt i Macen och PCemulatorn - samtidigt.

Den bakomliggande tekniken i Mac OS är sunkjunk. Men lyssna på den här analogin: Titanic var ett mycket vackert och välfungerande fartyg - tills det blajade rakt in i ett isberg. ERGO: KÖR INTE FARTYG SOM TITANIC I FARVATTEN DÄR DET FINNS ISBERG. Kör i söderhavet istället. Där är det dessutom mycket softare.

Därför kör jag Mac - där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Rikard är du tillbaks , vem öppnade kistan ? Eller har du kanske lurkat en längre tid , och planerat för att återigen skriva dina lama inlägg.

 

Så du går fortfarande och grubblar på vari dina fel låg ?

Kul !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Att APPLE satsar på att göra MAC OS X till ett komplett OS är ju solklart!! Och som vanligt räcker det med att vara en gnutta insatt för att förstå just hur viktigt MAC OS X kommer att bli , något som du nog aldrig kommer bli.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

McFlurry är inte det något som krossats & skakats? I så fall har du valt ett passande namn ............

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rikard Ståhl

Kistan?

 

"Så du går fortfarande och grubblar på vari dina fel låg ?"

 

Nej, grubblar tycker jag är en överdrift, det var mest något som slog mig när jag såg dig rätta andras svenska.

 

"Att APPLE satsar på att göra MAC OS X till ett komplett OS är ju solklart!!"

 

Jaså, varför?

 

"Och som vanligt räcker det med att vara en gnutta insatt för att förstå just hur viktigt MAC OS X kommer att bli , något som du nog aldrig kommer bli."

 

Förklara din logik?

 

Låt mig sedan förtydliga mina frågor eftersom jag uppenbarligen inte var tillräckligt klar i mitt uttrycksätt.

 

På vilket sätt är MacOS X bättre än andra liknande OS?

Vad syftar du på när du säger liknande?

 

mvR

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Verkar vara ungefär det jag letade efter, tack!

Alla utbildningsföretag jag kolade på hade typ photoshopkurser och introduktionskurser i grundläggande mac-vana...

 

mvh

ErikG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej MacFlurry heter jag för att det är ett jvligt fånigt namn. Och för att mitt mål är att håna och irritera alla lika fåniga mac användare.

 

Du är en fånig löjeväckande Mac användare, Victor. Alla är det inte, men du victor, du är det.

 

/McF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förra veckan hade jag och några andra kollegor här på kontoret Macutbildning. Eftersom dom flesta här är pc användare så tänkte vi att eftersom vi säljer en del mac så kan det ju vara bra att man kan lite.

 

Så det kom hit en oficiell kille från Apple och visade och berättade om Apples framtidplaner.

 

Det han om och om igen återkom till var att det från Apples sida är den grafiska delen men kommer satsa på. Inte serverlösningar, databashantering osv.

 

Och varför diskuterar vi då Mac OSX som om det vore ett alternativ? Och till råga på allt ett os som inte existerar i komplett form ute i handeln än?

 

/McF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Sorry grabben , men fattar du inte att APPLEs databas & serverlösningar är så lättinstallerade att xxxxxx antal tekniker ej kommer behövas..................

Däremot får ju grafikprogrammen fler & fler funktioner som hela tiden kräver uppdaterad kunskap..........................................

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...