Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Mac OS vs. Windows

Arto Pääkkönen

Recommended Posts

Arto Pääkkönen

Häjj häjj!

Jag har sett att många vill jämföra Mac OS med Windows. 3.xx, varför detta?! Det är ju helt das987uasodhjas, när inte äns Windows 2000 är bätre än Mac OS 9. Nu kommer en massa wintelnördar att säga att windows är stabilare, bätre i nätverk och större spridning (d.v.s mer program).

Men men, jag har hört mina vänner säga att windows 2000 suger, och att Windows 9x är bätre, om man då jämför Mac OS mot Windows så vinner ju till och med Mac OS 7.6 över Windows 9x. Det är bl.a. mycket stabilare, inte tala om Mac OS 9 som bara har störtat en enda gång min dator!

I nätverk är Macen minst lika bra, och den går även att blanda bland windows maskiner.

Och sen till saken om att det finns mer Windows program ... det är ju sant. Men om man räknar med att alla windows program går att köras med en emulator på macen så vinne rmacen igen.

Jaja, kommentera om ni vill, hejdååå!

• Replies 71
  • Created
  • Last Reply
His Divine Shadow

Häjj häjj!

Jag har sett att många vill jämföra Mac OS med Windows. 3.xx, varför detta?! Det är ju helt das987uasodhjas, när inte äns Windows 2000 är bätre än Mac OS 9.

-Windows 2000 ska inte jämföras med MacOS 9 och det funkar så innihelvetti bra W2k, då blir det ju som du säger när man jämför 3.11 med Macos

Nu kommer en massa wintelnördar att säga att windows är stabilare, bätre i nätverk och större spridning (d.v.s mer program).

-Ja det gjorde jag just, du kunde ha tänkt detdär bara och sparat på mina och dina knappar.

Och rätt, rätt och rätt.

Men men, jag har hört mina vänner säga att windows 2000 suger, och att Windows 9x är bätre, om man då jämför Mac OS mot Windows så vinner ju till och med Mac OS 7.6 över Windows 9x. Det är bl.a. mycket stabilare, inte tala om Mac OS 9 som bara har störtat en enda gång min dator!

-Dina vänner e dumma i huvet, köp nya.

Windows 2000 rockar så mycke mera än 9x och stabilt som fan.

Macos har krashat engång säger du?

W2k har inte krashat en enda gång på något vis

dom säger väl bara så för att alla spel inte funkar på det.

Har haft det i 2mån och 1-2veckor nu, gör 3dsmax arbete och photoshop saker...

Inget Quake 3 eftersom jag inte laddat hem matroxs nya drivrutiner för Q3 :)

I nätverk är Macen minst lika bra,

-Nej

och den går även att blanda bland windows maskiner.

-Jo

Och sen till saken om att det finns mer Windows program ... det är ju sant. Men om man räknar med att alla windows program går att köras med en emulator på macen så vinne rmacen igen.

-Nej det är slött och dåligt, jag vet, likaså när jag pröar ett mac emu program som heter basilisk II.

Så nej macen vinner inte....

Jaja, kommentera om ni vill, hejdååå!

-Det har jag gjort.

Ja, visst har du rätt. Varför blanda in MS tidigare fiaskon. Win 3????????????

Varför fanns detta överhuvudtaget? Jag har kört detta dagligen i flera år.

Tur att jag inte hann utveckla magsår innan det försvann. NT är bättre, men

samtliga windows system saknar kvaliteér som macen har haft i åratal. Detta

vet alla om som både sysslar med mac och window. Problemet är de som aldrig

har sysslat med mac. De lyssnar på nätverkstekniker och IT-ansvariga vars

tillvaro i livet når upp till klimax vid skrivande av sökvägar och kommandon.

Macen är på väg mot en renässans utan like. Både win- och macanvändare

har något positivt att se fram emot. Win-användare slipper sin tråkiga PC och

mac-användaren kan fortsätta använda ett bra system och hårdvara i för-

vissningen "va var det jag sa...".

Jonas Wikström

Nej Jonas!

Vad du inte förstår är att det finns mycket mer att göra på en dator än att ha den som ett ritblock eller sitta och glädjas över att det är så snyggt och roligt. Vad är det för kvaliteer du hittar?! Att ditt system krashar 10 ggr per dag medans jag inte har bootat om min clientdator hemma på 1 månad.

Varför jag liksom många andra jämför MacOS med Windows 3.11 är eftersom de tekniska skillnaderna dem emellan inte är så stora.

MacOS är i jämförelse med Windows NT & 2000 ett knäoperativ vars största uppgift är att glädja grafiker och sekreterare. NT&2000 är giganter i jämförelse och hanterar både utveckling för grafik och eHandelslösningar.

Hittar du en eHandelslösning för Mac?? *garvar*

>> Jonas

Arto Pääkkönen

Äntligen en klok person har talat! du har helt rätt när du säger "Problemet är de som aldrig

har sysslat med mac. De lyssnar på nätverkstekniker och IT-ansvariga vars

tillvaro i livet når upp till klimax vid skrivande av sökvägar och kommandon." Det stämmer till 100%. De som har provat mac säger faktiskt att det är en duglig dator! (trots att dom har använt windows i hela sit tliv...) Jaja, goodbye!

Arto Pääkkönen

Säger du att man behöver göra omstart tio gånger per dag om man har en Mac? Isåfall kan jag säga att du har aldrig provat på att köra en ny Mac. 1 omstart per månad är mer vanligt nuförtiden (om man kör utan gamla MS program).

Jag vet FLERA eHandelslösningar dels för Mac OS 8.x eller 9, och dels för Mac OS X Server, med WebObjects.

Anledningen till att man lägger lösningar på mac är just det att den inte GÅR att hacka, och man enkelt kan bygga en RAIC (Redunent Array of Inexpensive Computers), som tillsammans blir både billigare, och nästan lika kraftfullt som en DYR Compaq Proliant XXXL server, men utan risk för hackers.

Webobjects btw används världen över, då man kan köra detta på OSX, NT eller solaris. Bland WebObjects användande sites finns DELLS stora server som de säljer sina system via, US Mail, Adobe.

WO kostar "bara" $699 nu, och inte $500000 som det gjorde förra månaden..

// Totte

Jonas, att W 1-3.11 var operativsystem var nytt för mig. Jag har 3.11 och DOS 6.22 i min gamla IBM och kan konstatera att W strejkar utan DOS.

Mac OS är ett självständigt system och är inget skal runt ett annat OS (ProDOS?).

Dina argument om hur "modernt" W9x är måste jag säga är underhållande. Jag kan inte påstå att ett gammalt DOS-baserat system skulle vara modernt, i.a.f inte jämfört med Unix-baserade system eller Win 2000. Mac OS 9 är modernare än Windows 98 om man tittar på gränsnitt, funktion och driftsäkerhet. Däremot är det inte lika modernt som Linux eller Mac OS X.

Dobroslaw Krawczynski

? GÅR inte att hacka? :-)

Ingen bryr sig om att hacka snarare.

Det finns inget OS som inte går att hacka sig in på.

Mitt MacOS 8.1 hemma har kraschat en gång i år.

Då jag använde win3 lärde jag mig att spara mitt arbete och boota om datorn ett par gånger varje dag. Den var "kraschsäker".

Nu använder jag mig av NT sp5. Stabilt och bra men ack så tråkigt. Många saker går fruktansvärt långsamt jmf med min gamla mac hemma, t ex starta upp MS office (senaste versionerna). Andra saker går fortare på min NT. Jag brukar starta om NT ca 1 gång/vecka pga av fragmenterat minne.

För att återvända till win3. Jag tror att du skall påvisa likheterna mellan MacOS och windows. De enda kommentarerna jag har fått tidigare från PC-nördar (på början av 90-talet) var att "nu finns det ju ingen anledning att använda mac sedan windows har kommit". De tänkte främst på GUI och användarvänlighet. Jag visste inte ifall jag skulle skratta eller kräkas. Jag tycker att detta är ett stickspår och en klar pseudodebatt.

För att ändå göra ett klarläggande så att du förstår hur saker och ting går till i verkliga livet: I implementeringsfasen av mjukvara eller för den delen varje förändring i en organisation, är framgångsreceptet att göra implementeringen användarvänlig, att människor med lätthet kan tillgodogöra sig en mental modell över hur saker skall skötas. Jag ser ofta exempel på att sk datorexperter ofta undervärderar den viktigaste delen. GUI, interface, mental modell. De tittar mer på tekniska aspekter. Jag tror att du är en sådan person, Jonas W

Johan Moberg

Förstod jag dig rätt med att spel inte fungerar med Win2k??? *det är väldigt fel* Q3arena går istortsätt lika bra på Win2k som win98! *men det gäller att ha rätt drivrutin till grafikkortet! *vilket man bör installera först* Det som gör att Win2k är lite segare i spel är ju att systemet drar mer resurser... Annars tror jag de flesta Spel funkar bra med Win2K idag, visst finns det undantag!

/Johan

Johan Moberg

Hmm jag har väl bara kört MacOS i ett år! Och jag tycker ej MacOS stämmer överens med mina normer! DVS att man inte kan göra det jag vill göra med en Mac och om man kan göra det så kan det vara väldigt omständigt att utföra det! *plus en mängd program utan avancerade inställningar*

Tacka vet jag Windows 2000 Prof... det funkar supernice! Hittar delar själv o installerar drivrutiner... *inte illa MS har äntligen gjort det*

Att jag sedan har bootaninserat (med långt Booot (som i boota (starta) om macar)). I mer än ett års tid och skulle vilja säga att jag kan det mesta! inte allt! Vem i h*vet kan allt inom datayrket???

Tycker väl MacOS har sina poänger i användbarhet.. dvs för användare men däremot skulle jag aldrig köpa en Mac.. då det inte finns nåt jag inte kan göra i PCn som jag kan göra i macen!

Nu kommer jag bli överöst utav galna Macanhängare!! :-

Mpfh. Ska vi analysera lite?

Jag vet FLERA eHandelslösningar dels för Mac OS 8.x eller 9, och dels för Mac OS X Server, med WebObjects. <---oja FLERA stycken, nämner han

några, nej, varför, han kan inte för det finns

inte.

Hmm, må hända att mac har tagit fram viss

teknik som används, men , oj jag kommer krossa

ditt stackars hjärta, inte fan för man använder

macOS till det. MAN ANVÄNDER STABILA SYSTEM,

inte win9x NT eller 2k, inte macOS (valfri

version.

/poff^

Hans Pedersen

Men snälla du!

MacTCP? Vilken skit! Mac OS's extremt dåliga stöd för äkta TCP/IP är (antagligen) den verkliga anledningen till att Steve J. Valde att satsa på OS X...

Hans:P

Arto Pääkkönen

Macen är stabil jämfört med Win 9x & 2000. Men däremot kan programmen (till vilken operativsystem som helst) vata instabila.

Så att du vet det!

Arto Pääkkönen

TCP/IP funkar fin fint på min dator, allafall innom dom syslor jag använder datorn till.

En fårga: Du har väl inte hört det där att Mac OS har dålig stöd för TCP/IP från nån systemansvarig eller nätverkstekniker? (Dom brukar sprida sådana rykten)

MacTCP, det var länge sedan jag hörde talas om det.... har kört TCP/IP i över 5 år nu.

Dags att uppdatera sig lite, Hans?

/Petra

Jag vill bara säga att alla påståenden om att MacOS är stabilare än win9x är skitsnack...

Hade en Mac i typ 6 månader och den crashade och hade sig hela tiden...

Windows 9x har dessutom multitasking(Den suger men är iaf bättre än MacOS's multitaskning)

Victor Akell

Kunde du inte skriva vilken MAC du hade ? Och vilket MAC OS system du körde på så kanske ditt inlägg framstått lite seriösare...................................

Tror inte riktigt på att du någonsin haft en MAC .......

Att Win98 är underlägset MAC OS är ju solklart ett av problemen med WINXX är just dess usla multitasking som inte duger mycket till utan att krascha, APPLEs däremot gör ju det den ska, nämligen möjliggör smidig switchning mellan program...........

Jag har visst haft en MAC, en iMac Revision B, standardkonfiguration + 64mb extra minne.

Körde MacOS 8.5.x på den... funkade inte helt värdelöst men varken stabiliteten eller multitaskningen är som i Win9x.

När man t.ex kopierade filer på hårddisken frös typ hela systemet, i windows är det åtminstone någorlunda användbart även när man gör sånt...

För att inte tala om att så fort ett program i MacOS hängde sig kunde man vara ganska säker på att själva OS'et också snart skulle dyka.

Jag tvivlar däremot starkt på att du någonsin använt ett bra konfigurerat W98 system.

W98 är inte bra, men det är bättre än MacOS.

Sen har vi ju NT och Win2k, så absolut kickar röv med allt.

Ville också bara tillägga att Multitaskning INTE är samma sak som "smidig switchtning mellan program".

Multitaskning betyder att man ska kunna göra flera saker samtidigt. t.ex surfa samtidigt som man kopierar filer och formaterar en diskett.

Victor Akell

Alltså har du inte haft någon mac när du påstår att man inte kan kopiera filer & surfa samtidigt , givetvis kan man det på en MAC......

Och MACens variant på multitasking fungerar ju till skillnad mot Win98s..................................

Att du drar upp disketter är ju så typiskt PC.nördigt , vem fn formaterar disketter nuförtiden , vem fn använder ens disketter ??

Om du inte hade observerat det så avskaffade APPLE diskettstationer på alla sina modeller för några år sedan och nu kommer PC sidan göra detsamma i sann följa John standard.....

Victor Akell

Mithril, nej jag har aldrig kört ett bra konfigurerat WIN 98 system inte så konstigt kanske eftersom sådana inte existerar M$ gör ju sitt bästa för att felkonfigurera alla PCs by default.......................

Angående MAC så kanske du inte känner till att man bör tilldela programmen minne för att få en superstabil MAC....................Läs bruksanvisningen nästa gång....................

Att NT & W2K skulle kicka röven på allt är ju skrattretande eftersom inget av dem är vad man skulle kalla kompletta OS båda saknar ju stöd för allt för mycket...................Och prestandan är ju skrattretande dålig sett till priset NT går ju under beteckningen snigel OS.............................................

Jonas Wikström

Ja säg det där till min flickvän så hade hon gett dig en fet smäll..

Disketten används fortfarande mycket själv har jag inte ofta behovet av diskett eftersom jag har en bärbar. Men hur många studenter sitter inte med en dator hemma och flyttar sitt dokument mellan hemmet och skolan.

Tänk efter PUTS!!!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...