Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Användar Profiler & Home directory


mayar

Rekommendera Poster

Hej!

Jag kör med 3 st windows 2003 servrar, 1 domän och 2 TS.Jag har en del tunna klienter och även PC-klienter, mina användare har tillgång till både PC och Tunna klienter. När det gäller användare profiler ska jag lägga till två olika profiler för PC och tunna klienter.

Är det någon som vet var jag kan hitta bra info om användar profiler och hem cataloger.

tack

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du hittar information om användarprofiler i Help & Support i startmenyn på nån av servrarna. Klicka på Client Computers i menyn.

 

Berätta gärna mer om vad du vill åstadkomma så kan vi hjälpa dig på traven. Vill du att alla användare ska få ett förbestämt och låst skrivbord varje gång de loggar in? Eller vill du att användarna ska kunna ändra och dona som dom vill och sedan få med sig dom inställningarna var dom än loggar in?

 

När det gäller olika profiler för PC och tunna klienter så kan du mata in två olika sökvägar om du tar properties på ett användarkonto. På fliken Profile skriver du en sökväg dit du vill att användarens profil ska sparas, t.ex. \\server\profiler\pelle. På någon av terminal services-flikarna har du en rad som heter terminal services profile (eller nåt liknande), där kan du ange en annan sökväg där ts-profilen ska sparas. Skriver du inget där så används profilen under Profile, och står det inte heller nånting där så skapas nya, tomma profiler på varje dator användaren loggar in på.

 

När det gäller hemkataloger så kika på möjligheten att styra om Mina dokument-mappen till en serverkatalog istället för att skapa "old-school" uppmappade hemkataloger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för info!

Nu har jag inte hunnit att kolla på Help & Support i startmenyn, men tänkte lägga ut det här.

Jag har nyligen fått den här tjänsten, och det finns en del saker jag inte har hunnit kolla upp.

Jag har elever och personal som användare. Personalen kan ha lite mer rättigheter. Just nu elever kan installera olika program i deras document, det vill jag sätta stop för, och även göra så att de inte kan spara något på skrivbordet. jag har försökt i GP,OU, men det verkar inte funka. Jag vill även inte att någon ska kunna ändra skrivbord inställningarna.

Både elever och personal har profiler och hem kataloger på servern, men jag vill organisera om det hela och vet att det skulle orsaka problem.

Profilen ser ut så här: d:\profiles$\elever\SK\01\transport\erik

och deras hem katalog d:\home\elever$\SK\01\transport\erik

det verkar så att hem och profile kataloger är byggt på activ directory.

det kunnde ha varit enkelare än så. Jag undrar varför så många $ ???

även under deras hemkatalog hittar jag dubbla kataloger som 2 st my document , 2 st favoriter, mm. vad orsakar det?

/mayar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, nu förstår jag lite mer vad du är ute efter.

 

Möjligheten att installera program bestäms helt och hållet av var på diskarna användarna har skrivrättigheter. De flesta installationsprogram vill skapa mappar under c:\program och kanske lägga in något under c:\windows, och där har vanliga användare bara läsrättigheter och installationen kommer därför att misslyckas. Skolelever testar då att peka på någon annan mapp, t.ex. Mina dokument, och provar där istället. Och såvida programmet nöjer sig med att ligga i en mapp vart som helst så kommer det att fungera. Du kan inte gärna ta bort skrivrättigheterna i Mina dokument... Och egentligen är ingen skada skedd. Inget kan ju skrivas in i Windowsmappen och skada systemet (det finns naturligtvis undantag). Men ni kan ha andra skäl som att det blir mycket bråte på servern, att program tar cpu-kraft på terminalservrar eller att det strider mot era regler. Jag rekommenderar dock inte att ni tar bort skrivrättigheterna från Mina dokument eller Skrivbordet. Det kommer att ställa till problem på andra håll. Användarna skulle förmodligen bara hitta någon temp-mapp någonstans att lägga bråte i, som blir svårare att upptäcka...

 

Heter verkligen mapparna som du skrev, med dollartecken? I så fall är det någon som varit ute och cyklat vid konfigureringen. Dollartecken skriver man in i resursnamnet när man delar ut en mapp (properties på mappen/fliken sharing) för att gömma den på nätverket om man inte vill att användarna ska klicka runt där. Men jag har aldrig varit med om att man skriver in $ i själva namnet på mappen, även om det lär fungera. D:\profiles hade varit ett mer korrekt namn på mappen och sedan delat ut den med namnet profiles$ vilket skulle ge nätverkssökvägen \\servernamn\profiles$ Det blir egenligen ingen skillnad, men dollartecken i mappnamn ser konstigt ut...

 

Dubbla Mina dokument och Favoriter kan uppstå om ni kör både engelskt och svenskt Windows. Svenska Windows skapar Mina dokument och engelska skapar My Documnets. Windows känner dock ibland igen mapparna och anpassar namnet så att det kan se ut som att båda heter Mina dokument, vilket de omöjligt kan heta eftersom de ligger i samma mapp.

 

Möjligheten att ändra skrivbordsinställningarna... Mycket kan du låsa via grupprinciper i AD, eller så gör du profiler som återställs till ett grundutförande vid varje inloggning. Men egentligen... Spelar det någon roll om någon ändrar till mörkblå text på svart bakgrund? En användare kan ju bara ändra sina egna inställningar och inget som påverkar någon annan. Vill någon ha konstiga färger och teckensnitt så är det upp till honom/henne tycker jag.

 

[inlägget ändrat 2005-03-23 00:41:33 av nordie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...