Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Extremt farliga lagförslag om kopieringsskydd...


Haringen

Rekommendera Poster

Om det är röd gubbe och det inte är någon bil i närheten så går iaf jag över utan att ha dåligt samvete.

 

Jag tankar även ner några hundra skivor från pirate bay utan dåligt samvete, jag skulle ändå inte haft råd att köpa dom.

Du kan nog räkna in mig bland kulturideologisterna (är det ett riktigt ord egentligen?).

Man kan ju trots allt låna musikCD på biblioteken, eftersom biblioteken är skattefinansierade har man ju redan vart med och betalat skivorna så dom borde man ju ha full rätt att kopiera.

Varför inte göra all musik och film tillgänglig på bibliotek precis som med böcker?

Bokaffärer överlever ju ändå trots att det finns bibliotek?

 

Nej, jag har faktiskt väldigt svårt att se vad som skulle vara moraliskt fel.

[inlägget ändrat 2005-03-24 06:19:40 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

C:\nicke\forums\IDG\forum.bat

ex. cd materialet på bibliotek brukar vara i uselt skick. inge vidare nöjje att låna där.

dessutom är alla bra saker utlånade redan :/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Lagen skall inte skydda dem som tankar hem upphovsrättsskyddat material, för ALLA VET innerst inne att det är moraliskt fel (utom möjligen kulturideologisterna som anser att all kultur skall vara gratis).

Vet du ens vad moral är? Moral handlar om individens frihet att SJÄLV tolka etiken. Vad jag anser är moraliskt riktigt skiljer sig, per definition, från min nästas tolkning.

 

Om du på fullaste allvar tror att det här enbart handlar om att betala eller inte betala för folks verk så har du gjort det lika enkelt för dig själv som antipiratbyrån eller för den delen idiotiska politiker som tror att idépatent är en kul idé. Vad kan vara fel med att äga allt?

 

Vad tror du resultaten blir när idépatenten kombineras med förbuden mot att fritt försöka ta del av material via nätet? Det finns redan idag patent på streaming video, tagna genom USAs förlaga till nu kommande lagförslag i EU, som hittills enbart använts för att stämma porrsajter. Nu kommer vi alla i princip bryta mot svensk lag när vi tittar på streaming video eftersom det finns någon som äger rättigheten till det.

 

När inte beslutsfattarna förstår helheten av de lagar de stiftar, och de sätt som de kan missbrukas i kombination med allla andra regler som existerar så måste man fan få säga sin mening för att försöka hindra dem. Men du kanske är nöjd med att tryggt låta någon annan fatta alla viktiga beslut som berör din omgivning? Jag är då inte det för min moral tillåter inte det!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moral handlar om individens frihet att SJÄLV tolka etiken. Vad jag anser är moraliskt riktigt skiljer sig, per definition, från min nästas tolkning.

Och jag vidhåller att (nästan) alla tolkar etiken så att det ser det felaktiga i att tanka hem en film man inte har betalat för.

 

Vad tror du resultaten blir när idépatenten kombineras med förbuden mot att fritt försöka ta del av material via nätet?

När det gäller debatten om idépatent så är jag alldeles för dåligt insatt för att ha några egentliga åsikter. Fast eftersom du använder den debatten som ett argument i din sakföring så börjar jag undra om det är något jag borde ha satt mig in i innan jag klev in i debatten :)

 

Jag ser alltså inte (som du själv påpekar) riktigt hur resonemangen hänger samman. I exemplet med streaming video så borde det vara mjukvaruleverantören (Microsoft eller Real?) som ligger pyrt till eftersom de har sålt en produkt med patentskyddad kod..?

 

Jag är inte så insnöad jag inte kan ändra ståndpunkt i debatten, men jag behöver bra argument för att byta sida.

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är röd gubbe och det inte är någon bil i närheten så går iaf jag över utan att ha dåligt samvete.

Jag med.

 

Jag tankar även ner några hundra skivor från pirate bay utan dåligt samvete, jag skulle ändå inte haft råd att köpa dom.

Jag har inte heller något dåligt samvete över att BitLord rullar kontinuerligt i bakgrunden. Jag stör mig bara över att disken blir full så fort :)

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Listan på möjliga brott som Antipiratbyrån begått börjar bli lång.

Det är ganska lustigt att det är fritt fram för dem att bryta mot lagen.

 

Jag ser att någon nämde Kina här. Tänk också på detta då: I Kina uppskattas hela 90 procent av all skivförsäljning utgöras av piratkopior.

Siffran är säkert högre gällande spel.

 

Jag tankar även ner några hundra skivor från pirate bay utan dåligt samvete, jag skulle ändå inte haft råd att köpa dom.

 

Jag har inte heller något dåligt samvete över att BitLord rullar kontinuerligt i bakgrunden. Jag stör mig bara över att disken blir full så fort :)

 

Jag håller också med er där även gällande röd gubbe :-)

 

Däremot skäms jag lite om jag laddar ner någon låt från en bra artist som kanske inte tjänar supermycket eller kanske inte tjänar mycket alls som j.lo och britney spears osv.

[inlägget ändrat 2005-03-24 16:56:18 av Hundbert]

 

Det förstår vi nog allihop, vart vill du komma egentligen?

Sen att lagen är alldeles vansinnig och väldigt få kommer att följa den är en annan sak. Ska man bötfälla halva befolkningen då eller?

 

Det var därför man tog bort straff på att gå mot röd gubbe, om det fortfarande var straffbart skulle polisen inte få göra annat än bötfälla människor som går mot röd gubbe. Dom har viktigare saker för sig.

 

Kunde inte ha sagt det bättre själv, känns som det bara är Anp som vägrar inse det.

 

Eller som någon skrev på idg.se för några år sedan: (Ungefär) Att det är hemskt att straffa unga mäniskor för ett brott som är något som alla gör dagligen. Tänk att förlora sin framtid vid 19 års ålder eller något sådant.

Hur kul är det att åka i fängelse. Livet är ju förstört då.

[inlägget ändrat 2005-03-24 17:09:48 av Hundbert]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde iofs också tillägga att utav alla dom skivor jag laddar ner så brukar jag sällan behålla mer än ett par stycken, resten slänger jag.

Brukar ofta ladda ner något för att kolla vad det är, man vill ju upptäcka ny musik också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Centern frälser fildelare och nobbar ny lag

 

http://hd.se/senastenytt/detalj.shtml?id=32588

 

Centerpartiet kommer att säga nej till förslaget om ny upphovsrättslagstiftning. Att ladda ner film och musik från internet ska vara tillåtet, säger partiets rättspolitiska talesman Johan Linander som hoppas få med sig övriga borgerliga partier.

 

Han vill se en lagstiftning som följer vad som gäller i samhället i övrigt. Det är till exempel ett brott mot upphovsrätten att kopiera ett nothäfte. Däremot är det inte olagligt att ta emot och använda ett kopierat häfte.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Brukar ofta ladda ner något för att kolla vad det är, man vill ju upptäcka ny musik också

Precis, och jag har ingen lust att låta kommersiella eller statliga radiostationer avgöra vilka nya artister jag får eller inte får höra talas om. Inte har jag, eller för den delen någon, heller råd att köpa varenda ny skiva som släpps för att i ett fall av hundra träffa på någon ny artist som faktiskt är lyssningsbar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Centern frälser fildelare och nobbar ny lag

Såg just det. Tänk att Centern var de första att visa lite vett i frågan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr tror jag knappast centern lyckas få med sig dom övriga borgerliga partierna.

Skulle dom mot förmodan lyckas, lovar jag att konvertera till den mörka sidan och rösta borgerligt nästa val! :)

 

[inlägget ändrat 2005-03-25 13:08:42 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Däremot skäms jag lite om jag laddar ner någon låt från en bra artist som kanske inte tjänar supermycket eller kanske inte tjänar mycket alls som j.lo och britney spears osv.

 

50 spänn för en skiva (varav ca 2.50-5 kr till artisten) borde vara ett rimligt pris. 150-200.000 sålda skivor på ett år ger ju då en mer än rimlig lön till artisten. För smalare artister kan man då höja priset något efter förväntad totalförsäljning.

 

Men varför ska jag betala mer än så? Vill de bli miljonärer får de väl spela på Lotto.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Även Miljöpartiet är för fildelning nu:

 

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_9410979.asp

 

Språkröret Peter Eriksson vill att alla fritt ska kunna dela med sig och kopiera film och musik på internet - och anklagas genast för opportunism.

 

Antipiratbyråns regisserade tillslag mot internetoperatören Bahnhof den 13 mars har startat en hätsk debatt om fildelning.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...