Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Extremt farliga lagförslag om kopieringsskydd...

Haringen

Recommended Posts

Det är väl ingen som har missat diskusionerna kring de de nya lagen om piratkopiering och argumentationerna har varit ganska hetska. Vad som jag har blivit förvånad är att det inte läggs någon större vikt i vad dessa lagar har för effekter i samhället i stort, och det är konstigt att inga jurister eller statsvetar har protesterat.

Den absolut farligaste aspekten med denna lagförslag anser jag vara det att den kommer att leda till att folk tappar respekten för våra lagar, vilket är oerhört allvrligt i ett rättssamhälle. Detta på grund av att så pass många anser att det lagen är felaktig och därmed kommer att ignorera den.

Ett annat stor problem är att det kommer att öppna kriminella banor. Om man går och pratar med folk som sitter inne på grund av sina kriminella handligar så får man nästan garanterat höra att de alltid börjar med små saker för att övergå till större. Man börjar inte en "karriär" som bankrånare utan startar med att sno saker från kvarterens ica-butik. I och med detta lagförslag har många ungdomar redan börjat sin kriminella karriär. Scenariot blir ännu mer skrämmande då man ser på straffet. Jag kan se tonåringar börja med en rad olika brottshandlingar med motiveringar som "Du laddar väl ner musik? Då är du redan kriminell!" eller "Det här väl inte så farligt. Det är mycket värre om du åker dit för nedladdning av musik!". Det värsta är att detta inte handlar om en eller två elever i varje skolklass utan är en situation som istortsätt alla ungdomar kommer att vara i!

Nej, det är dags att höja nivån i debatten och börja se på konsekvenserna i helhet istället för att stirra sig blind på olika grupper särintressen.

Stefan Eklinder

I Kina har det redan varit vardag ett bra tag.

Här finns en grej som liknar en bok. Den har en inbyggd hårddisk.

http://www.idg.se/ArticlePages/200503/15/20050315112132_MMM/20050315112132_MMM.dbp.asp

...inte så iögonfallande om fogden med APB i följetåg skulle börja flåsa dig i nacken.

Rätt fyndigt, tycker jag.

Läste också den här ledaren i Expressen idag:

http://expressen.se/index.jsp?d=148&a=258012

Men varför blir jag inte kriminell om jag spelar in en film på bandspelaren eller musik på en kassett? Varför blir jag en tjuv först när jag gör samma sak på nätet?

Svaret är enkelt. Det jag gör på nätet kan övervakas, alla mina handlingar kan spåras till min personliga dator, och då kan jag också sättas fast.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

[inlägget ändrat 2005-03-21 20:59:43 av Stefan Eklinder]

Tyvärr, för oss alla, det är inte bara musik och filmindustrin som vill ha dessa lagar. HELA mjukvaruindustrin drömmer VÅTA drömmar om dom. DET HÄR är deras "killerapp" som dom har väntat på ända sen Internet blev tillgängligt för var man. Att MED LAGSTÖD och HOT OM STRAFF och under digital övervakning och debitering kunna TA BETALT för vad medborgarna än tar sig för på det stora Internet.

Förut var problemet att kunna ta betalt av dom som ville betala, säkra Internettransaktioner osv på attraktiva siter. Nu är fokus vänt till att BÖTFÄLLA och STRAFFA dom som inte betalar när dom använder tjänster på Internet. Eller använder Internet öht. Säkra korttransaktioner är plötsligt ett litet problem i sammanhanget.

Men Open Source då, säger någon. Var lugn för att det sedan länge funnits starka krafter och flitiga lobbyister som jobbat på olika förslag för hur man i praktiken skall kunna förbjuda även Open Source.

Det skall helt enkelt INTE VARA MÖJLIGT att använda något GRATIS. Eller under FRIHET om man så vill.

Det är det där sista med FRIHET som politikerna har så OÄNDLIGT svårt att förstå. VI politiker måste försvara industrinäringarna annars blir folk arbetslösa ! Ok. Kanske några blir arbetslösa. Men är det värre än att ALLA, inklusive politikerna själva, BLIR OFRIA ?

Man kan bara skaka på huvudet tills man får hjärnskakning över våra politiker.

p.s. SORRY för alla capitals, men det kändes som att dom behövdes ...

Anjuna Moon

Mjukvaru- och framförallt speltillverkarna är inte det stora problemet i mina ögon, de ligger faktiskt ganska bra till att tillfredsställa behovet över internet redan idag. De betalar jag mer än gärna för deras produkter, så länge jag fått testa dem gratis först (vilket de flesta redan idag erbjuder).

Det är musikindustring som är värsta rötägget och största offret för min nedladdning, eftersom de just inte lärt sig att följa sina kunders önskemål/krav. Dessa ska jag fortsätta ägna min tid åt att ta ner tills de visar oss konsumenter den respekt vi förtjänar.

Film- och tvbranschen kommer därefter och kommer även de vara ett offer tills filmer blir snabbt tillgängliga över nätet, till en billig peng och på samma datum över hela världen. (samt att de måste slopa all regionkodning förstås, det är bara ännu ett sätt att försöka styra sin marknadsföring enligt samma releasekoncept som inom bioindustrin)

Men varför blir jag inte kriminell om jag spelar in en film på bandspelaren eller musik på en kassett?

För att du (oftast) har erhållit originalet på laglig väg. Du har betalat för att få filmen levererad till din video där du gör kopieringen. Observera att jag talar om tv-sänd film. Med hyrfilm är det andra bullar.

Varför blir jag en tjuv först när jag gör samma sak på nätet?

För att du inte har betalat för "originalet" (på nätet, som du drar kopian ifrån).

Hur svårt är det att förstå egentligen?

Jag tycker det är märkligt att så många anstränger sig för att blunda för det uppenbara.

Jens of Sweden står i Debatt och babblar om att det är helt ok att bryta mot lagarna för att det inte finns några "vettiga alternativ"..!? bah! Samhället funkar inte så. Det går inte att fortsätta att ligga i 90 på en sträcka som var skyltad i 90 tidigare men nu är 70, bara för att "det var ju inte olagligt innan".

Lag är lag, oavsett vilka åsikter man själv eller halva Sveriges befolkning har.

Jag tänker f.ö. själv fortsätta tankafett och alltså bryta mot lagen när den träder i kraft. Och om polisen hälsar på och haffar mig tänker jag ta mig tusan inte gnälla över att det är fel på lagen, för det är det inte. Däremot kan man naturligtvis tycka att polisen borde ha vettigare saker att göra. Precis som alla fortkörare säger.

\\Anp

Jovisst har mjukvaru- och spelindustrin tagit det lugnare så här långt. Kanske beror det på att det är en del hackers som även sitter vid styrelseborden där, så att man har en viss förståelse för sina konsumenter.

Såna som ex Bert Karlsson förstår bara saker i tre termer; pengar, dina, nu är dom mina.

Men vänta bara och se vad som händer om musik- och filmindustrin blir framgångsrika på att försvara sin intellektuella egendom genom att spionera på många individer och sen skada dom i preventivt syfte. Frågan är om inte även dom andra branscherna kan tänkas lockas att tycka att det är en bra modell att behandla sina kunder på ?

Kontrollapparaten lär vid det laget ha hunnit blivit fintrimmad av musikindustrin och kan säkert användas i andra sammanhang. Ja, varför inte politiska ? (kanske sånt Bodström gillar egentligen .. sossar .. politisk registrering) Hint Hint ..

Nej, Anp felet är snarare att du med politikerna desperat försöker anpassa den digitala verkligheten till den mer begripliga riktiga verkligheten. Det går faktikst att tjäna pengar på IT utan att kriminalisera halva befolkningen. Tycker man att digitalt är svårt kanske man skall sälja muttrar istället.

Det går faktikst att tjäna pengar på IT utan att kriminalisera halva befolkningen.

Då var vi där igen. Varför måste halva befolkningen fortsätta vara kriminella när det går att förskansa sig material UTAN ATT VARA KRIMINELL?

\\Anp

[inlägget ändrat 2005-03-21 22:17:01 av Anp]

Därför att dom inte anser att dom är kriminella. Lever vi i en demokrati eller en diktatur ? Dessutom är dom inte kriminella ÄNNU.

Dom allra flesta lagar i Svea Rikes lag ställer nog dom allra flesta upp på att dom är rimliga, om dom får sätta sig in i dom först, lagboken har inte fantiserats ihop av ett gäng klåpare.

Men den här lagen verkar ha gjort det, inte för att det är synd om dom som inte kan tanka Britney gratis längre med gott samvete, utan för dom konsekvenser som lagen kan leda till.

Men som jag sa tidigare, DET verkar väldigt svårt att förstå.. men när man skriver en lag måste man också förutsäga dess konsekvenser, man kan inte bara skriva en lag för att "man tycker så" !

... utan för dom konsekvenser som lagen kan leda till

Det är den diskusionen som jag vill fokusera på med mitt inlägg. Konsekvenserna av lagen i den värld som inte omfattar musikindustrin och privatpersoners datorer är ödesläggande!

.. för dom konsekvenser som lagen kan leda till.

Men som jag sa tidigare, DET verkar väldigt svårt att förstå

Vad jag har fattat så är konsekvenserna att det blir olagligt att tanka hem upphovsrättsskyddat material från nätet. Eller har jag missat nåt?

\\Anp

Thomas Tydal

> Vad jag har fattat så är konsekvenserna att det blir olagligt att tanka hem

> upphovsrättsskyddat material från nätet. Eller har jag missat nåt?

Ja, en liten detalj. Det är bara olagligt om det inte lagts ut med upphovsmannens tillstånd.

Thomas Tydal

> Dessutom är dom inte kriminella ÄNNU.

Jo, det är de. Men inte för att de laddar ner utan för att de delar med sig av material utan tillstånd från upphovsmannen.

Socialdemokraterna är smarta... de lägger in en sådan här lag mitt i mellan två val så att de tror att Svenska folket ska glömma innan nästa val. Men ACK! Jag kommer inte glömma, inte heller många av mina vänner... Visst Jag har köpt mitt Windows, Officepaketet köpte jag som studentlicens (när paketet var värd pengarna) liksom de flesta programmen. Filmen hyr jag via en internetvideouthyrare för en fast månadsavgift.

Men om man ska behöva vara orolig för att man har kopierat ett låt o lagt in den i sin mp3 spelare eller mobiltelefon så är det något som är fel i Socialdemokraternas sverige!

Frågan när Polisen kommer fram o hälsar på kvällen är inte att gömma kniven som kanske kan kan bli av med utan sin MP3 hårddiskspelare som kan ge många gånger högre böter eller leda till fängelse. Då har det gått snett i Sverige.

För övrigt har jag sedan någon månad tappat förtroendet totalt för både kronofogden (som jag trodde kunde hjälpa personer i ekonomisk kris på fötter igen) och Polisen som ena dagen slår en älder man nästan sönder o samman utan anledning eller skjuter direkt rakt i magen utan varken varningsskott eller skott i benet (Tillhör grundutbildning till Vakt i Lumpen) på en annan som omöjligt kunde skada eftersom ett staket var i mellan!

Jens (of Sweden) gör rätt i att klaga! De flesta av hans kunder kommer juh bli tvungen att hemlighålla för polis o andra att de har en spelare på sig. Det kommer i praktiken bli olagligt att ha musik på dessa. Många skivor har / har haft kopieringskydd och att lyssna på t.ex. Kents förra skiva leder juh direkt till Böter.

Boström har gjort bort sig, Göran Pärsson har gjort bort sig kort sagt hela Socialdemokraterna har gjort bort sig!!!!

Frågan när Polisen kommer fram o hälsar på kvällen är inte att gömma kniven som kanske kan kan bli av med utan sin MP3 hårddiskspelare som kan ge många gånger högre böter eller leda till fängelse. Då har det gått snett i Sverige

Vad har du fått denna befängda idé från? mp3 har aldrig varit, och kommer aldrig att bli olagligt.

Det som blir olagligt är att rippa en cd till mp3 om den har ett kpieringsskydd (för då blir det olagligt att "knäcka" det)

Merparten av alla cd som säljs har väl inget kopieringsskydd. (Å andra sidan så stöder inte cd-formatet kopieringsskydd, utan de "skydd" som finns är ju uppspelningsskydd i datorer). Sedan kan man ju fundera på om man spelar in "analogt" via line-in på ditt ljudkort från en vanlig cd-spelare är att kringgå kopieringsskydd...?

Hela piratdebatten är genomsyrad av att alla mp3-spelare fylls med nedtankade mp3'or. Det finns faktiskt de som rippar sina egna cd-skivor. De finns t.o.m. de som spelar av sina vinylplattor.

--

[Esc]

Vad har du fått denna befängda idé från? mp3 har aldrig varit, och kommer aldrig att bli olagligt.

Nej, det var väl därför han skrev att det KAN ge högre böter. Det var så jag tolkade det, i alla fall...

Hela piratdebatten är genomsyrad av att alla mp3-spelare fylls med nedtankade mp3'or. Det finns faktiskt de som rippar sina egna cd-skivor. De finns t.o.m. de som spelar av sina vinylplattor.

Jaha, det är därför mp3-spelarna har sålt så bra? Du kan väl fortsätta tro det, då. ;)

--

Jocke

It´s a matter of taste - either you got it, or you don´t.

Tack Thomas. Det där är en detalj som glöms hela tiden, att alla som tankar ner musik enligt rådande "moral" (delar med sig) redan gör sig skyldiga till brott. Så på den punkten blir det ingen större skillnad mot hur det ser ut i dag.

Jag tycker inte alls om lagar som förbjuder/censurerar nerladdningar. Men det beror inte på att det är synd om folk som känner sig kriminella när de parasisterar. Problemet är att det skapar en otäck gråzoon där storebror kikar över axeln på folk. Nej, förbud bör alltid ligga på distributionssidan. Allt annat blir för konstigt.

Lagarna är bestämda av politiker som i sin tur röstats fram av folket.

Därmed borde också lagarna vara formade efter folkets önskemål, om majoriteten av befolkningen bryter mot en lag så är det uppenbarligen lagstiftningen som är fel eftersom den inte följt folkets vilja.

Därför borde det bästa vara om fler och fler bryter mot lagen för att på så vis tvinga fram en lagändring.

Så därför håller jag helt med Jens Nylander om att det är ok att bryta mot lagen. Lagarna bestäms av majoriteten.

Fast jag tror inte det skulle ändras till det bättre om borgarna hade makten, jag har inte mycket till övers för sossarna heller men av två onda ting...

Nöjesbranschen och näringslivet är ju dom som har lyckats lobba fram den här lagen, och näringslivet brukar ju alltid hållas bakom ryggen av dom borgerliga partierna.

[inlägget ändrat 2005-03-22 11:50:58 av SYS64738]

Stefan Eklinder

Anp!

Det var inte jag som ställde frågorna du citerar och besvarar från mitt inlägg. Jag citerade ledaren från Expressen.

Påpeka gärna det för honom som du skrev här. :-)

---

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

Stefan Eklinder
Anp skrev:

Jens of Sweden står i Debatt och babblar om att det är helt ok att bryta mot lagarna för att det inte finns några "vettiga alternativ"..!? bah! Samhället funkar inte så. Det går inte att fortsätta att ligga i 90 på en sträcka som var skyltad i 90 tidigare men nu är 70, bara för att "det var ju inte olagligt innan".

De anser att den nya lagen är bara avsedd för att jaga fildelare och att det i längden blir ungdomar som de jagar:

http://pcforalla.idg.se/ArticlePages/200503/21/20050321101214_PFA/20050321101214_PFA.dbp.asp

Den är avsedd för att jaga fildelare och inte individer som tjänar pengar på att sälja musik svart, säger de båda i ett gemensamt uttalande. Det kommer i förlängningen att leda till en ökad jakt på ungdomar.

---

Det var inte jag som ställde frågorna du citerar och besvarar från mitt inlägg.

Jag vet, och det var inte till dig svaret var riktat heller :)

\\Anp

Den är avsedd för att jaga fildelare och inte individer som tjänar pengar på att sälja musik svart, säger de båda i ett gemensamt uttalande. Det kommer i förlängningen att leda till en ökad jakt på ungdomar.

Javisst! Det är ju alldeles självklart. Den här lagen ÄR avsedd för att jaga fildelare/tankare och inte individer som tjänar pengar på att sälja musik svart. För den svarta marknaden finns det sen länge lagar som förbjuder dig att sälja musik man inte äger distributionsrätten till.

Du förstår säkert detta Stefan, men för att alla andra också skall hänga med så tar vi det igen.

* Den nya lagen gör det olagligt att tanka hem upphovsrättsskyddat material från nätet. Punkt.

* Den nya lagen har inget att göra med individer som tjänar pengar på att sälja musik svart. Punkt.

Do I make myself clear?

När det sen gäller frågan om att det kommer att "drabba ungdomar" så är det bara en vansinnigt fjantig ursäkt. Alla lagar "drabbar" någon samhällsgrupp. Snattning, fortkörning, ekobrott, mord, förargelseväckande beteende, alla går med lite vilja att relatera till nån samhällsgrupp (fattiga, i tidsnöd, behöver mycket pengar, svartsjuka, behov av att hävda sig ex).

\\Anp

Du förstår säkert detta Stefan, men för att alla andra också skall hänga med så tar vi det igen

Det förstår vi nog allihop, vart vill du komma egentligen?

Sen att lagen är alldeles vansinnig och väldigt få kommer att följa den är en annan sak. Ska man bötfälla halva befolkningen då eller?

Det var därför man tog bort straff på att gå mot röd gubbe, om det fortfarande var straffbart skulle polisen inte få göra annat än bötfälla människor som går mot röd gubbe. Dom har viktigare saker för sig.

Sen att lagen är alldeles vansinnig och väldigt få kommer att följa den är en annan sak. Ska man bötfälla halva befolkningen då eller?

Det får vi väl se vad som händer. Själv är jag lite skeptisk och tror att det kommer fungera ungefär som innan.

om det fortfarande var straffbart skulle polisen inte få göra annat än bötfälla människor som går mot röd gubbe

Men nu är det iallafall fortfarande olagligt att gå mot röd gubbe. Jag tror principfrågan är viktig. Lagen skall inte skydda dem som tankar hem upphovsrättsskyddat material, för ALLA VET innerst inne att det är moraliskt fel (utom möjligen kulturideologisterna som anser att all kultur skall vara gratis).

Dock kan jag själv känna en viss osäkerhet över HUR fel det är, om man skulle gradera det på nåt sätt.

Om jag ställer mig på ett torg och gratis delar ut hembrända kopior på ett nysläppt musikalbum till folk som går förbi, så skulle jag känna att jag gör något som är väldigt fel, men hur fel är det av folk att ta emot dem? Hade det varit mer fel om de hade plockat på sig skivorna på egen hand?

\\Anp

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...