Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inspelningsproblem med WinFast PVR!


thawra

Rekommendera Poster

Köpte ny dator för ett par månader sen. Och med datorn kom ett tv-kort. Det är WinFast TV2000 XP Expert WDM Capture device.

 

Att titta på tv går helt felfritt, men när jag skall spela in så kommer problemen. Spelar jag in så får jag inget ljud, jag har testat diverse inställningar. Och på senare tid så låser sig programmet om jag ändrar i konfigurationen.

 

Vore kul å få igång inspelningsmöjligheterna då datorn är den enda tv enhet som jag har.

 

Någon som har nån idé om vad som jag kan göra för att lösa detta. Jag har testat andra pvr programvaror men dom strular i installationen och dom kräver det störande tillägget .NET.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dom kräver det störande tillägget .NET.

Äsch, det är väl ingen fara att installera det!

 

Nåja, till problemet.

En ominstallation av programmet låter som en bra idé. Rensa bort allt som lämnas kvar, det brukar vara en del. Titta även efter om det finns en ny uppdatering för programmet hos tillverkaren.

 

En annan vinkel:

Ny dator säger du. Updaterade drivrurtiner för grafikkortet, ljudkortet, moderkortet och TV-kortet? Alla är lika viktiga för full funktion och TV-kort kan lätt orsaka problem eftersom de ställer ganska höga krav på datorn och PCI-bussen. Vill tillexempel ogärna dela IRQ med andra kort.

 

Men uteslut installationsfel av TV-kort genom att testa annan inspelare. Om du nu inte vill installera .NET kan du ju exempelvis testa Intervideo WinDVR eller ShowShifter.

Ljudet annars - det bör vara inställt på Line-in eller Analog mix (eller vad det nu heter på ditt ljudkort...)

 

Det var några tips, vi börjar med det.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har dåliga erfarenheter av .Net på andra datorer. Men de spelar ingen roll nu för .Net har inte strulat för mig direkt än. Mer än att den har tagit bort den automatiska inloggningen i XP.

 

Jag har fixat dom senaste drivrutinerna till allt i datorn. Jag har gjort nödvändiga uppdateringar och datorn fungerar bra i övrigt.

 

Line-in är satt som standard. Jag kör vanlig antennkabel.

 

SPDIF-In, vad gör den? SPDIF-In är nämligen den inställning som kommer i Snapstream Beyond TV. Vet dock inte hur det funkar då Beyond TV kraschar i installationsfasen.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SPDIF - är, tja, något annat. Digitalt ljud tror jag? Lite osäker. Inget du ska använda nu ivartfall.

 

Snapstream - små men dåliga erfarenheter av dem. (omständigt svåröverskådligt program)

 

Testa ett "enkelt" program som Intervideo WinDVR. Ok, långt ifrån världens bästa inspelningsprogram men det fungerar (varför kan man inte sortera kanalllistan??)

 

Testa att att flytta TV-kortet, att byta PCI-plats. Som sagt kan det vara känsligt för konkurrens om uppmärksamheten och trivs bäst ensamt. Detta ska visserligen inte vara något problem i moderna datorer, men man vet aldrig.

 

Sammanfattnigsvis, felet kan ligag på någon av dessa nivåer:

1: Hårdvara - kortet har problem med sin omgivning

2: Drivrutiner för TV-kortet (WDM-rutinerna)

3: Drivrutiner för övriga komponenter

4: Mjukvara, inspelningsprogrammet.

 

Gå igenom dessa delar..

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...