Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med hårddiskar!


Dyll

Rekommendera Poster

Jag har ett väldigt frustrerande problem. Mina hårddiskar går ständigt "sönder". Vissa kataloger går inte att gå in på, det kommer upp en ruta i stil med att enheten inte är formaterad. När jag kör scandisk så återställer den en massa "indexfel", m.m och allt hamnar i en konstig mapp som jag måste sortera i timmar varje gång.

 

Det här sker på två separata hårddiskar. Någon som har en aning vad det kan bero på?!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Har du provat chkdsk /f i Kommandotolken?

Det ska säkert kunna åtgärda dina indexfel.

 

http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/all/proddocs/en-us/chkdsk.mspx

 

/f : Fixes errors on the disk. The disk must be locked. If chkdsk cannot lock the drive, a message appears that asks you if you want to check the drive the next time you restart the computer.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

[inlägget ändrat 2005-03-21 17:55:28 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag får göra en gissning: Värme.

Har du känt på disken. Den får inte bli varmare än att det går att ta på den.

 

En fläkt eller annat fabrikat kan hjälpa. (WD ger minst värmeutvekling i en test för ca 2 år sedan, IBM:s diskar blev varmast).

 

Jag hade samma problem, men sedan jag installerade en chassifläkt som blåser på diskarna har det inte varit några problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där låter tänkbart. Jag har i princip inte stängt av datorn sedan jag köpte den. Kanske skall låta den vara avslagen om nätterna för jag känner inte för att installera en ny fläkt. Det borde kanske gå bra då, med tanke på att den i princip är i originalskick (plus en DVD-brännare och en hårddisk)...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...