Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Strömförbrukning / El-kostnad nya datorer.


pm_lee50

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder skrev:

De spekulerar också rätt starkt fram hur stor förbrukning av el varje hyresgäst kommer att förbruka. Spekulationerna sträcker sig över hela året.

 

Hur tusan vet de hur mycket jag kommer att förbruka under november det här året t ex?

 

Dom har någon typ av normalfördelning av årsförbrukning, november kanske blir 14 % av årsförbrukningen medans juli blir 5 %, normalt sett har man fler lampor ser mer tv etc på hösten/vintern. Har man elvärme förbrukar man givetvis mer när det är kallt (då är det andra procentsatser). Men det är dock inte samma fördelning av alla leverantörer, jag har bytt ellevarentör, så jag får två olika preliminära förbrukningar per månad, en för nätet och en för elen. Totalt sett på tolv månader blir det dock desamma.

 

[inlägget ändrat 2005-03-22 20:25:54 av zigzak]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Watt är ett mått på effekt (enegriförbrukningen vid ett visst tillfälle),

dvs den energi så går åt varje ögonblick, energiförbrukningshastigheten.

 

 

Aha, så "watt i timmen" är alltså energimåttet.

 

att värma en kopp Te i mikron som tar ca 2 min på effekten 750 W innebär alltså 0,03 tim *750 watt = 22,5 Watttimmar, vilket motsvara att driva en dator som drar 80 watt i 22,5 / 80 = 0,28 timmar = 16 minuter.

 

har jag förstått rätt?

 

Hoppas det :)

 

Tackar för förklaringen förresten.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har jag förstått rätt?

 

Du har förstått.

 

...det verkar dock vara något skumt med siffrorna i ditt exempel?

Eftersom 750 W är 9,375 ggr mer än 80 W, så bör 2 minuter på den

högre effekten motsvara 18,75 minuter (9,375 * 2 min) på den lägre.

 

EDIT: Du har avrundat 2 min till 0,03 timmar. Det verkar göra att du

tappar 2,75 minuter i resultatet.

 

[inlägget ändrat 2005-03-23 01:05:57 av aoeusnth]

[inlägget ändrat 2005-03-23 01:06:27 av aoeusnth]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Watt är ett mått på effekt (enegriförbrukningen vid ett visst tillfälle), dvs den energi så går åt varje ögonblick, energiförbrukningshastigheten.

 

Ja, ungefär men det är inte riktigt rätt att kalla det för den energi som går åt varje ögonblick eftersom det är odefinierat hur långt detta ögonblick är. Effekten P(t) är istället gränsvärdet då tidsintervallet går mot noll för den förbrukade energin dividerat med detta tidsintervall, dvs derivatan av

E(t) där E är den förbrukade energin och t är tiden. För att beräkna den förbrukade energin under tidsintervallet t1-t2 måste man integrera P(t) över denna tid, vilket blir speciellt lätt om P(t) är konstant (=P). Då blir integralen helt enkelt P*(t2-t1). Detta är ju fallet i ditt exempel med glödlampan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag har gjort en del mätningar på min dator. Det är en 2,8 GHz P4, två hårddiskar med vattenkylning och ett Billion-modem. Med skärmen avstängd och full nedladdning/uppladdning så drog den 93 W i snitt på 13 timmar. Dagen efter drog jag ur högtalarna (nätaggregatet för dem) och då blev snittförbrukningen 89 W. Bara högtalarnas nätagg drar på den tiden som skärmen på en timme !

 

Elpriset för mig med marknadspris och Fortum är drygt 1,25 kr/kWh så kostnaden blir 2,70 kr/dygn + 0,13 för högtalarna. en dryg 1000-lapp per år. Ganska onödigt om datorn inte nödvändigtvis behöver vara på !

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...