Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Strömförbrukning / El-kostnad nya datorer.


pm_lee50

Rekommendera Poster

Hej!

Jag undrar lite hur mycket el den nya generationens datorer förbrukar?

Helt plötsligt har elräkningen nästan fördubblats!!! Från 300-400 kr mån till 600-700 kr mån!! 3 rum o kök lgh.

 

Jag tror iof sig att något är fel med elräkningen eller elmätaren. Fler i vårt hus har fått räkningar som är jättehöga helt plötsligt.

 

Men jag undrar hur mycket datorn kostar i el egentligen? Använder datorn ca 40 timmar i veckan.

 

Grejjen är den att jag hade en annan dator tidigare som användes lika mycket. Skulle bytet av dator göra så stor skillnad??

 

Nya datorn:

MSI K8N SLI Platinum moderkort

350W ATX 2.0 nätagg

ADI Microscan 5 GT monitor 17" CRT (ej platt) monitor

AMD 64 3500+ CPU

GF 6600 GT PCI-E grafik kort (endast 1 kort)

120gb SATA HD

CDRW/DVDRW

1024 mb ram PC3200

Ca 25-30 timmar i veckan maxas datorn med spel som HL2 och Counterstrike source, spelar med hörlurar. Kanske 3-4 timmar med Creative 2.1 subwofer högtalare

 

 

 

Gamla datorn:

Iwill KK-400RS moderkort

300W ATX 1.0 nätagg

ADI Microscan 5 GT monitor 17" CRT (ej platt) monitor

AMD XP 1800+ CPU

GF FX 5600 grafikkort

40 GB IBM 100 ATA HD

CDRW

768 mb ram pc2600

Ca 25-30 timmar i veckan maxades datorn med spel som HL2 och Counterstrike source, spelar med hörlurar. Kanske 3-4 timmar med Creative 2.1 subwofer högtalare

 

 

1. Hur mycket mer el drar den nya datorn jämfört med den gamla i kronor per månad ca, med ovanstående användning?

 

2. Kan någon uppskatta el-kostnaden i kronor per månad ca för den nya datorn, med ovanstående användning?

 

3. Hur mycket mer ström drar datorn när man maxar med spel mot om man "slö-surfar"?

 

[inlägget ändrat 2005-03-21 15:17:13 av pm_lee50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har du en bra grej för att mäta förbukningen

 

www.clasohlsson.se

El & Elektronik/Mätutrustning/Energimätare

Art. 32-3760

 

Har en själv och nu har jag börjat att stänga av datorn när jag inte använder den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står ju i specen hur mycket den drar:

350W ATX 2.0 nätagg

 

Sedan är det väl bara att räkna ut hur länge den står poå och räkna ut hur många kWh den drar.

 

Sedan tillkommer ju ström till skärmen, högtalare, och allt möjligt som du får lägga ihop.

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står ju i specen hur mycket den drar:

350W ATX 2.0 nätagg

 

Nej så kan man inte alls räkna, 350W betyder att det klarar den belastningen, hade själv samma problem med löjligt höga elräkningar och min dator drog ungefär 80W så datorn var helt oskyldig.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Marcus_J skrev:

...hade själv samma problem med löjligt höga elräkningar och min dator drog ungefär 80W så datorn var helt oskyldig.

 

Löjligt höga elräkningar har jag också fått. Min dator var igång dygnet runt av ren bekvämlighet. Slipper vänta på att datorn startar upp. Folk runt omkring mig skyller elräkningarna på datorn. De menar att jag får stänga av den och se om inte elräkningarna sjunker.

 

Har nu börjat stänga av datorn nu, så jag får väl se om det är datorn eller något annat som drar ström. Hade en gammal VHS-spelare tidigare. De påstås äta ström trots att de är avstängda. Nu har jag slängt in den i garderoben och har istället en DVD-spelare av modernt stuk.

 

I övrigt är elen dyr idag. Verkar inte spela någon roll hur mycket det regnar, för att elbolagen suger pengar från kunderna i alla fall. Ändå går i alla fall Öresundskraft, som jag har, med vinst.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min elräkning sjönk plötsligt med 1000 kWh per år utan att jag har börjat stänga av datorn, dock så bytte jag huvudströmbrytaren i proppskåpet när den började smälta pga glapp men enligt "kunniga"? människor ska inte det kunna påverka elförbrukningen i någon större omfattning så vad förändringen beror på vet jag inte men jag klagar inte när elräkningen äntligen börjar minska :)

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder skrev:

 

"I övrigt är elen dyr idag. Verkar inte spela någon roll hur mycket det regnar, för att elbolagen suger pengar från kunderna i alla fall. Ändå går i alla fall Öresundskraft, som jag har, med vinst."

 

Elen i Sverige är fortfarande bland den billigaste i Europa tack vare vår kärnkraft och vattenkraft, det är skattepålagorna som gör den dyr för slutkonsumenten. Så staten drar in rejält mycket mer pengar än elbolagen på elen ....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pm_lee50 skrev:

 

Jag undrar lite hur mycket el den nya generationens datorer förbrukar?

Helt plötsligt har elräkningen nästan fördubblats!!!

Intressant frågeställning. Själv har jag fått dramatiskt ökad elförbrukning samtidigt med datorköp. 2001 (första datorn) upp ca 20%. 2004 (andra datorn, lite vassare) upp ytterligare 30%. Ena datorn är igång ca 55 timmar/vecka och den andra några timmar/vecka. Kan verkligen datorer öka elförbrukningen så mycket? I övrigt är det inga ändringar av energislukande prylar. Dator tre är på gång och jag bävar för elbrukningen...

Bifogar bild på elhistoriken. (Bor i en etta på 59m²).

 

Någon som vet om man kan ändra säkringen till en med mindre ampere och kan det påverka vad man får betala?

 

[bild bifogad 2005-03-21 19:22:06 av Maratonmannen]

 

 

[inlägget ändrat 2005-03-21 19:25:34 av Maratonmannen]

692437_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena pm_lee :)

 

Jag har mätt på en grenkontakt som innehåller:

 

Athlon 64 3200 processor. 1024Mb minne, 2 sata-hårdiskar, 1 DVD-RW, 1 TFT-skärm, 300Watt nätaggregat, Logitech 4.1 högtalare som är på för det mesta, 1 Logitech MX1000 mus (mottagaren) + 1 CRT-skärm (mestadels på standby)

Datorn står på dygnet runt. Detta drar 0.15 kilowatt per timma.

Jag har mätt under 30 dagar.

Dom nya Athlon64-processorerna bör dra mindre ström eftersom dom går ner i varvtal när den inte behöver användas. Om du aktiverat den funktionen vill säga. Jag vill minnas att jag läst nånstans att en A64 drar 70w vid full belastning.

 

*edit* Ska väl lägga till också att jag inte har andra fläktar än processor-fläkten i datorn (öppen låda)

 

 

[inlägget ändrat 2005-03-21 19:50:36 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet om man kan ändra säkringen till en med mindre ampere och kan det påverka vad man får betala?

 

Ja det påverkar vad du får betala för säkringen, men risken är att den går oftare.

 

Datorn står på dygnet runt. Detta drar 0.15 kilowatt per timma.

Jag har mätt under 30 dagar.

 

150 Watt alltså. Det vill säga 150/230 = 0,65 Ampere. Det är inte så mycket det. Vilken processor belastning? Processorn o grafikkortet är ju största boven., sen DVD/CD läsare. Sätt datorn på att spela Quake3 i 30 dagar så får du se nåt kul....

 

 

Sitter med 100% CPU anv just nu, bara det drar ca 70 watt på min 2,66ghz vill jag minnas.

 

Regel om datorer: De blir MYCKET snabbare, mindre och drar MYCKET mindre ström. (Om man nu inte är dum nog att köpa värstingmodeller)

 

EDIT: TIll er som har Elvärme: Ha på datorn hur mycket och hur ofta med hur hög belastning nui vill, elräkningen påverkas knappast.

 

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-03-21 20:06:37 av Erik Övelius]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken processor belastning? Processorn o grafikkortet är ju största boven., sen DVD/CD läsare. Sätt datorn på att spela Quake3 i 30 dagar så får du se nåt kul

 

Glömde tala om att jag även har Nvidia Geforce 6800GT.

om jag gör en uppskattning så har jag spelat Call of Duty cirka 50-60 timmar på en månad. Så den går ju inte fullt hela tiden, men vilken dator gör det i hemmiljö? Men i övrig datoranvändning används väl datorn i snitt kanske 5-6 timmar per dag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*edit* Ska väl lägga till också att jag inte har andra fläktar än processor-fläkten i datorn (öppen låda)

 

Glömde tala om att jag även har Nvidia Geforce 6800GT.

 

 

Får inte ihop det riktigt? En fläkt och GF6800 ?

 

GF6800 ska ju kräva 480 watt nättag enligt Nvidia har ajg för mig... som sagt datorerna blir bara snabbare, billigare, mindre och strömsnålare :)

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får inte ihop det riktigt? En fläkt och GF6800 ?

 

Sorry, naturligtvis sitter det en fläkt på grafikkortet också, har förvisso bytt ut den till en tystare.

 

GF6800 ska ju kräva 480 watt nättag enligt Nvidia har ajg för mig... som sagt datorerna blir bara snabbare, billigare, mindre och strömsnålare :)

 

Mja, jag klarar mig fint på min 300w nätaggregat i alla fall oavsett vad dom säger :) , en tyst Chieftec nånting, + 6800:an, det gick bra med originalfläkten också, men den lät för jävligt.

 

Jo, det blir strömsnålare hela tiden :) Som jag sa tidigare så går ju Athlon 64 ner i varv den tiden den inte behöver använda all kraft, vilket tenderar vara den mesta tiden. Från 2.01Ghz till 0.8Ghz. Den växlar blixtsnabbt från 800 till 2010 utan att man märker det och när den gjort sin uppgift så går den lika snabbt ner till 800 igen. Jag vet inte hur mycket ström CPU´n drar vid 800Ghz, kanske hälften?

Men jag märker att nåt sker på processor-temperaturen som ligger på 38 grader när den inte används och 47 grader i full load.

 

[inlägget ändrat 2005-03-21 21:03:47 av Pentti H]

[inlägget ändrat 2005-03-21 21:05:14 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tjena pentti! kul o se att du lever! :)

 

vad kostar en kwh ca?

 

hur slår man på AMD gå-ner-i-varv funktionen? Är det samma som cool and queit?

 

Jag har min CPU fläkt på att hålla max 62 C temp. Då snurrar den fläkten 1200-1500 rpm, vilket ger en behagligare ljudnivå. Men CPUn kanske går bättre om den är mindre varm?

 

Så ni tror inte att nya datorn kan öka elräkningen med 60-70% ?

 

Tycker det verkar orimligt iaf.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad kostar en kwh ca?

 

Ungefär 1 kr inklusive alla skatter

 

Så ni tror inte att nya datorn kan öka elräkningen med 60-70% ?

 

Jag tycker att det verkar väldigt osannolikt men du kan ju köpa en sån där elmätare som nån länkade till tidigare i tråden eller så ringer du och hör om ditt elbolag har såna mätare att låna ut, har för mig att en del har det.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur slår man på AMD gå-ner-i-varv funktionen? Är det samma som cool and queit?

 

Ja det är det. Jag vet inte hur det är nu, men när jag köpte min Athlon 64 för nåt år sen så var jag tvungen att ladda ner en uppdaterad CPU-drivrutin för att kunna aktivera cool n Quiet.

Det gör man i kontrollpanelen/strömalternativ sen väljer man "minimal power managment" jag vet inte vad det står i den svenska versionen, "minimal strömförbrukning" nånting?.

Om du har en CPU-fläkt som anpassar sig efter värmen i processorn så går ju varvtalet ner när processorn blir kallare. Jag själv har inte det på det här moderkortet :( men min fläkt är ganska tyst ändå fast den går i +3000 varv/minuten.

 

Jag tycker att din temp ligger för högt för att Cool n quiet skulle vara aktiverad hos dig, så kolla det. Även utan den så ligger det lite väl högt tycker jag.

 

(jag upptäckte nu när jag kollade att jag inte hade den aktiverad längre av nån anledning, aktiverade den och tempen sjönk till 32 grader (från 39 grader idle) :) )

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad kostar en kwh ca?

 

Beror ju på vilket avtal man har, men runt kronan som nämnts stämmer nog.

Själv har jag börspris med tak på max 34 öre hos telge energi.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag Googlade...

 

"... Jag kollade min för ett tag sedan (Stationär P4, platt skärm, scanner). Om jag inte minns fel förbrukade den ca 2 kWh/dygn, vilket skulle bli ca 60 kr/månad.

"

 

Står det på: http://www.pellesoft.se/communicate/forum/view.aspx?msgid=173696&forumid=72&sum=0

 

Om han har rätt vet jag inte men det verkar som så och 60 spänn i månaden för att ha en ordinär datorn igång dygnet runt är väl överkomligt?

 

pm_lee50: Det är inte så att elpriset gått upp och det är därför elräkningen vuxit? Jag håller dålig koll då jag har bundet hos Surahammars Energi några år till. Hur nu de kan löna sig att köra ner min el med lastbil från norra sverige till skåne... :)

 

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

Bloggera mera! Jag gör det på "http://bosse.bloggar.nu"

 

[inlägget ändrat 2005-03-22 02:30:01 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den ca 2 kWh/dygn

 

dvs 2000 watt / dygn,

 

 

det vill säga ca 83 "vanliga" watt per timme. (0,36 Ampere på 230 volt)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 kWh/dygn motsvarar drygt 83 W.

 

Absolut inte Watt per timme!

...Möjligen Wattimmar per timme, om man så vill.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur nu de kan löna sig att köra ner min el med lastbil från norra sverige till skåne... :)

 

Dom tar elen på tåg, det är enda sättet att få lönsamhet i det ;)

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 kWh/dygn motsvarar drygt 83 W.

 

Absolut inte Watt per timme!

...Möjligen Wattimmar per timme, om man så vill.

 

2 kWh/dygn är ju 83 Wattimmar. ? dvs 83 watt per timme?

 

EDIT: 83 watt används per timme? Förklaring snälla....:)

 

 

/Ö - Förvirrad av alla derivator...

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-03-22 11:28:21 av Erik Övelius]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 kWh/dygn är ju 83 Wattimmar. ?

Nej!

 

2 kWh/dygn är 83 Wattimmar per timme = 83 Watt.

 

dvs 83 watt per timme?

Nej!

 

EDIT: 83 watt används per timme?

Nej!

 

Energin 83 Wattimmar används per timme .

 

Förklaring snälla....

 

Watt är ett mått på effekt (enegriförbrukningen vid ett visst tillfälle),

dvs den energi så går åt varje ögonblick, energiförbrukningshastigheten.

 

Wattimmar är ett mått på själva energin. En 45 Watt glödlampa som brinner

i 12 minuter (0.2 timmar) gör av med energin 9 Wattimmar (45W * 0.2h = 9Wh).

 

Det finns andra energimått än Wattimmar:

2 kWh (kiloWattimmar)

= 7.2 MJ (megaJoule)

= 1721 kcal (kilokalorier)

= 45 YeV (yottaelektronVolt)

... med flera.

 

 

Watt per timme talar om hur snabbt effekten ändras. En 45 Watt "glödlampa"

med en effektökning på 83 Watt per timme kommer att vara på 128 Watt efter

en timme, och 211 Watt efter 2 timmar och den gör då av med flera gånger mer

energi varje ögonblick än den gjorde från början. (Lyckligtvis fungerar inte

glödlampor på detta sätt.)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej pm_lee50

 

Nej, jag tror inte det är datorn som orsak den höga elräkningen. Du förbrukar altså c:a 300 kwh mer per månad? Datorn är igång c:a 175 timmar per månad.

 

Alltså: 300kwh/175h=1,7 kw dvs 1700 w förbrukar nya dator mer än den gamla, den borde va rätt varm, eller?( stora platta på spisen brukar vara på c:a 2000 w).

 

 

Nej, jag tror att du har köpt tvättmaskin, torktummlare eller diskmaskin, alternativt så hade du tidigare bara preliminär förbrukning baserat på tidiagre hyresgäst, så efter ett år när mätaren lästes av så fick du höjd årsförbrukning?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Impression skrev:

Elen i Sverige är fortfarande bland den billigaste i Europa tack vare vår kärnkraft och vattenkraft, det är skattepålagorna som gör den dyr för slutkonsumenten. Så staten drar in rejält mycket mer pengar än elbolagen på elen ....

 

Jo, jag har noterat det med.

Sedan ska de också ha betalt för elcertifikatet. Vilket de lägger ut på kunderna att betala i sina räkningar.

 

zigzak skrev:

Nej, jag tror att du har köpt tvättmaskin, torktummlare eller diskmaskin, alternativt så hade du tidigare bara preliminär förbrukning baserat på tidiagre hyresgäst, så efter ett år när mätaren lästes av så fick du höjd årsförbrukning?

 

De spekulerar också rätt starkt fram hur stor förbrukning av el varje hyresgäst kommer att förbruka. Spekulationerna sträcker sig över hela året.

 

Hur tusan vet de hur mycket jag kommer att förbruka under november det här året t ex?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...