Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HJÄLP!!!!!


deralte63

Rekommendera Poster

Förtvivlad mäniska söker hjälp!!!

Min dator agerade mycket märkligt förra veckan. Jag fick rådet att formatera hårddisken, och installera om windows-xp pro. Jag visste inte hur, men fick rådet hjälp med hur jag skulle göra. Nu kom det för sent, för jag kunde inte längre starta upp datorn, så jag kunde formatera den, eller komma in i BIOS osv! Jag trodde jag var smart. Tog ut hårddisken och monterade in den i min morsad dator, som en "slav" där formaterade jag hårddisken!! Tillbaka i min dator igen, med CD:n XP-pro i för. Menden startar inte. Den startar upp, och CD:n startar upp, och snurrar, men inget mer. Inget kommer upp på skärmen. Nu har jag hört att man ska ha någon hjälp i diskettstationen som hjälper mig att komma igång!???

 

Någon snäll datorkunnig som kan försöka hjälpa mig med detta! Nu sitter jag med min formaterade hårddisk och xp i cd:n men kommer ingen vart. Lite hjälp därifrån, vore bra!!!

Förklarar ni för mig, så var snälla och förklara som om ni skulle förklara för ett barn, eller en idiot.

 

Tack på förhand!!!!!!

 

Peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag slår på datorn så är den helt svart. Kommer ett litet pip, tror jag!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddiskar har en bygel där man ställer in om de ska fungera som master eller slave. När du kopplade in disken i den andra datorn som slav så bör du ha byglat den som slave, Lars2W2 undrar då om du nu har byglat tillbaks den till hur det var innan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men BIOS ska man ju kunna komma in i även om det inte finns någon hårddisk, så jag lutar åt något annat problem.

Kontrollera att du inte har kommit åt någon kabel inne i datorn så den har lossat lite grann, tryck ordentligt på alla kablar och kort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortfarande helt förtvivlad!

Inga sladdar lösa!

Slår jag på datorn, så händer ingenting. Har jag skivan i XP-pro, så händer ingenting då heller, helt svart!???

Vad gör man!?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland kan det bli lite konflikter mellan XP och hårdiskar. Har själv haft ett liknande problem en gång i tiden.

 

Testa att ändra hårddisken mellan slave,master och vad mer det kan finnas (olika beroende på hd). Och testa dig fram. hade en gång en hd som bara fungerade på master.

 

Om det inte fungerar så får du fråga igen på forumet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte lyckats vända flatkabeln åt fel håll då?

Den sidan med randen skall peka mot pol 1 på både hårddisken och i kontakten på moderbordet.

Brukar vara markerat på kretskortet på hårddisken och moderbordet.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bootdisketter finns att ladda hem på www.bootdisk.com om det är drivers till cd-spelaren/läsaren som saknas.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samt att du har använt rätt kontakt på flatkabeln (IDE-kabeln), med bara en disk i datorn ska det vara den yttersta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...