Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skrivbordet utforskaren o iexplorer vill inte vara


Pnygren

Rekommendera Poster

Skrivbordet saknas! alltså, inga ikoner,ingen startmeny, ingen taskbar ingen systray. Ingenting!

Jag kan starta program från aktivitetshanteraren. men inte Internet explorer och inte utforskaren. Fick ett felmeddelande när jag försökte starta iexplorer att den inte hittade en dll-fil. Det hjälper inte att installera nytt servicepack (SP4 på W2k).

 

[inlägget ändrat 2005-03-21 13:18:34 av Pnygren]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många Dll-filer går att återställa från Windows2k-skivan eller ladda ner från nätet. Så vilken Dll-fil saknas?

Du kan inte starta explorer.exe (Utforskaren)?

Är det samma Dll-fil som saknas för alla program eller är det andra fel när du försöker starta annat än iexplorer?

 

Jag vet inte om W2k går att ominstallera/reparera på samma sätt som XP, men där kan man skriva

sfc /scannow

i en kommandotolk/DOS-prompt.

 

Något annat uppträdande som gör att du tror att det är virus?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är endast iexplorer och utforskaren/explorer som vägrar starta.

Filen hette shdocvw.dll och jag kopierade in den från cd:n, men det funkade inte, så jag installerade SP4 på nytt. Sedan efter omstart fick jag upp skrivbordet i ca 5 sek innan följande felmeddelande dök upp: Explorer.exe har genererat ett fel och kommer att stängas av Windows.

Efter det kommer inga felmeddelanden vare sig jag försöker starta Explorer eller Iexplorer. Det är bara stumt.

 

En sak till - i aktivitetshanteraren-processer är explorer.exe startad. Jag kan stänga av den och starta den, men Iexplore.exe däremot startar inte.

 

Vad gör sfc/scannow?

 

Jag anar virus eftersom det är så mystiskt fel, inte hjälper att installera om SP4, och att de flesta applikationer går att köra i alla fall. Men jag hittar inget liknande på nätet, så jag vet inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gör sfc/scannow?

sfc står för System File Checker, så det ska kontrollera att vissa systemfiler är ok och om inte kopiera in dem på korrekt sätt till korrekt ställe från särskilda mappar eller Windows-skiva.

 

Här finns några med samma problem och några tips om hur det har lösts:

http://blog.thedevins.com/archives/000559.php

Se efter bara att du följer W2k-tips och inte XP-tips.

 

Här hittade jag en sida från Microsoft, så börja med det som står där:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;Q256194

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset!!

Länkarna ledde mig på rätt spår. Felet avhjälptes genom att installera om ie6.

Alla pratade om att kopiera in filen i %systemRoot% och system32. Men det hjälpte inte mig. Tills jag råkade få syn på Ie6-setupfilen och tänkte, lika bra testa den. och voilá.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...