Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

nedräkning.


hostname81

Rekommendera Poster

Om man har en hemsida där man vill göra så att på första sidan så räknar den ner till närmaste händelse som man skriver in i scriptet är väl inte så svårt för det har jag redan på hemsidan nu men om man kan man på något sätt lägga in så att man har en typ databas med alla händelser som händer under en period och sedan att den räknar ner till varje händelse för den som ligger närmast och när den är kommer så tar den till nästa?

jag har nämligen en sida om ett fotbollslag som jag också är lagledare för och skulle vilja att den räknade ner till matcher och träningar utan att jag för varje händelse måste skriva in det på det sätt som jag har idag nämligen att den räknar ner till tex 21/3 16:00 och sedan måste jag i scriptet hela tiden byta datum och tid. Hoppas nån som förstår vad jag menar (lite svårförklarat) och vet om det går och i så fall hur man gör detta?

 

[inlägget ändrat 2005-03-21 12:25:56 av hostname81]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej!

låt oss säga att du har en databas med med två fält. det ena fältet innehållet text om själva händelsen, det andra fältet innehåller det datum då händelsen ska gälla.

 

med hjälp av ASP kan du köra en fråga som kollar dagens datum. om dagens datum hittas i din databas, ska den aktuella händelsen väljas. hoppas du hänger med nu.

 

<%
sDatum=Date()
Set cnCon = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Set rs    = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
cnCon.Open "DSN=DSNb"

SQL= "SELECT * FROM dinTabell WHERE datum="&sDatum&""
rs.Open SQL, cnCon
%>

detta är inte komplett kod, men jag hoppas du förstår vad jag menar. annars är det bara att fråga :-).

i koden står det "DSN" vilket innebär att du måste skapa en sökväg via ODBC i Windows. Det är bättre att använda DSN-lös koppling. sök på DSN-less på eform.

 

lycka till

[inlägget ändrat 2005-03-21 14:35:49 av mambofeber]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag förstår vad du menar men jag skall kolla vidare, tack för hjälpen.

//Pontus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...