Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Överhettad HDD


Vonneh

Rekommendera Poster

Har haft en 200 gig Maxtor Diamondmax Plus 9 i sex månader nu och den blev överhettad, Det tror jag iaf. Det var så att mitt windows hängde sig(händer nästan aldrig), så jag var tvungen att trycka reset. När jag väl var tillbaka i windows så var all data borta från min HDD, hejdå 50 gig =(.

 

Fick något meddelande i stil med att hårddisken inte var formaterad

och undrade ifall jag ville formatera den. Så jag kommer förmodligen få en ny för att jag har garanti.

Men jag undrar självklart hur jag inte ska hamna i samma fälla igen, finns det några bra sätt så att man inte får en överhettad HDD??

 

Jag och en polare kom fram till att min dator kanske står lite fel, Jag har ett sådant där databord där datorn står nere vid benen imellan 2 väggar skulle man kunna säga, kanske blir så att varm luft samlas där och så blir det väldigt varmt helt enkelt :|.

 

Finns det chassin som skulle kunna hjälpa mig?

Finns det någon slags kylning man kan köpa och ha i burken?

 

tacksam för tips!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte själv en cooler master hårddiskkylare som går att montera i en vanlig 5,25" plats i en vanlig datorlåda.

 

http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e709031&ReferId=3

 

Fungerar bra och var lättmonterad.

 

Det finns annars en uppsjö av olika modeller av hårddiskkylare i varierande prisklasser så sök lite hos olika leverantörer.

 

Att placera datorlådan så att luftväxlingen blir så fri som möjligt är bra för alla komponenter i datorn luften skall inte bara kunna cirkulera utan bytas ut så att inte samma varma luft sugs in i lådan igen då fungerar inte kylningen då värmen inte försvinner utan bara cirkulerar.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...