Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bilbatteri laddas ur


A.C.Magic

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har problem med min bil, en Volkswagen Vento. Jag har märkt att batteriet blivit sämre under de sista två månaderna.

 

Det inte att starta bilen så jag försökte åtgärda felet idag. Bilen startar med startkablar och jag tänkte att batterivatten kanske hade för låg nivå. Jag fyllde på batterivatten och tog en sväng på ca 40 minuter i hopp om att batteriet skulle laddas. Med motorn igång hade batteriet en spänning på ca 14,1 V.

 

När jag stängde av bilen mätte jag spänningen som var ca 13,8 V och sjönk till 13,5-13,6 V. Sedan försökte jag starta bilen vilket gick bra. Jag stängde av bilen, mätte spänningen (13,1 V) och försökte starta igen utan framgång.

 

Varför sjunker spänningen så snabbt? Hela händelseförloppet från att jag stängde av bilen efter ”laddningskörningen” till att jag inte kunde starta den (andra försöket) tog 20-25 sekunder.

 

Jag har kollat remmen och den verkar vara OK. Jag har även gjort rent batteripoler och kabelskor.

 

Jag tänker köpa ett nytt batteri imorgon men det skulle vara intressant att veta varför spänningen sjunker så snabbt.

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gentleknight

Det finns ett otal orsaker till attbilbateriet tappar spänning. först och främst räknar man med en livslängd på bilbatterier på 3-5 år beroenda av hur bilen körs. små statskörningar med täta starter sliter hårdare på bateriet.

 

Sedan finns det möjlighet att det är något med generatorn, slitna kol vilket gör att den inte laddar lika starkt som den bör göra, byte rekomenderas. kan även vara en diod i generatorn som gått sönder och generatorn kan då släppa ut strömmen ur batteriet. detta kan testas hos de flesta batteri och bildels försäljningsställen.

 

en annan viktig sak som påverkar batterierna är dagens lull-lull som finns i bilar iform av stereo med minnen, belysninar+extraljus mm som drar ut ström hårdare.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara kortslutning i batteriet.

Om material från plattorna i cellerna lossnar (vilket det alltid gör när batteriet blir lite äldre) så kan dessa flagor lägga sig mellan plattorna och kortsluta.

Detta går att konstatera ganska enkelt genom att sätta batterietpå laddning och kolla i cellerna. Om vätskan i någon/ cell börjar koka relativt snart så är det kortslutning.

 

Åtgärd: Byt batteri. Det kan gå att få bort kortslutningen genom att ladda med kraftig ström. Detta är dock mycket riskfyllt och jag avråder starkt från detta. Ett exploderande batteri med syra som stänker runt är inte att leka med.

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan finns det möjlighet att det är något med generatorn, slitna kol vilket gör att den inte laddar lika starkt som den bör göra, byte rekomenderas.

Tack, men jag har ingen aning om hur man gör det. Det kanske står i min gör-det-själv-bok (Haynes). Jag ska kolla upp det.

 

Årsmodell på bilen och förmodligen även batteriet är 1998. Batteriet är kanske helt enkelt för gammalt.

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får jag syra i ansiktet så blir jag kanske inte lika vacker längre :):)

 

Jag köper ett nytt batteri imorgon.

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Jag köper ett nytt batteri imorgon.

Det är nog klokt så! 7 år har det kämpat på redan så det är väl dax för pensionering ;-)

 

Det är härligt med nytt batteri - spinner på startmotorn som en katt!!

Köp underhållsfritt tycker jag. Helt förseglat. Jag köpte ett superduperbatteri x-tra power för ett år sedan. Inte Optima men något liknande, minns ej vad det hette. Jag har ju en Chevrolet Van från 1988 med 5,7 liters V8...

 

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett otal orsaker till attbilbateriet tappar spänning. först och främst räknar man med en livslängd på bilbatterier på 3-5 år beroenda av hur bilen körs. små statskörningar med täta starter sliter hårdare på bateriet.

 

Håller med till punkt och pricka.

 

"Sedan finns det möjlighet att det är något med generatorn, slitna kol vilket gör att den inte laddar lika starkt som den bör göra, byte rekomenderas."

 

Gäller nog inte i detta fall,då med motor igång uppmätts 14,1V.Generator OK.

 

"Det kan vara kortslutning i batteriet.

Om material från plattorna i cellerna lossnar (vilket det alltid gör när batteriet blir lite äldre) så kan dessa flagor lägga sig mellan plattorna och kortsluta.

Detta går att konstatera ganska enkelt genom att sätta batterietpå laddning och kolla i cellerna. Om vätskan i någon/ cell börjar koka relativt snart så är det kortslutning.

 

Åtgärd: Byt batteri. Det kan gå att få bort kortslutningen genom att ladda med kraftig ström. Detta är dock mycket riskfyllt och jag avråder starkt från detta. Ett exploderande batteri med syra som stänker runt är inte att leka med."

 

 

Japp. Säger som samoht, Byt batteri.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte ett nytt batteri imorse och bilen startar utan problem.

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag har en VW Touareg som är 1,5 år. När den var 3 månader byttes batteriet första gången. Nu är det dags igen. Arver personbilar tyckte jag skulle köpa en batteriladdare och ladda batteriet på en bil som tillverkades 2005. Dessutom kör jag 200 - 300 mil per vecka. Ska inte ett batteri klara att laddas från bilen? Skitbil totalt sett.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tråden flyttad till Bilar

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator Öppet forum! Ordet är fritt...|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...