Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa mp3 or på nätet


Hakinger

Rekommendera Poster

Tänkte att jag kanske skulle bli lite moraliskt korrekt och köpa MP3or så jag kollade på Åhlens, som säljer Mp3:or.

Jag möts av dessa regler:

 

# Musiken kan bara spelas i Windows Media Player, version 9.0 eller senare

# Du måste ha något av de följande operativsystemen: Windows 98, 2000 eller XP

# Licenser laddas ner automatiskt på din dator vid betalning. Licenserna, som behövs för att kunna spela musiken, är kopplade till den dator och den mediespelare som du använde när du laddade ner musiken. Licenser och musik bör säkerhetskopieras till en annan dator ifall din dator går sönder.

# Du kan bränna en CD, men varje låt kan bara brännas tre gånger. Du kan också kopiera 3 gånger till en portabel spelare samt säkerhetskopiera till en annan dator.

 

Är det så på alla ställen där man kan köpa MP3or?

Jag kan bara kopiera låten till min MP3-spelare 3 gånger? Licenser hit och dit.

Om jag vill lyssna på Shirley Clamps "Älska dig" idag i en speciell låtlista som jag har när jag joggar. Lite senare så kopierar jag in en annan låtlista som passar till att åka pendel med. Sen kopierar jag in en annan låtlista för andra tillfällen.

När jag joggat tre gånger så får jag alltså inte lyssna på Shirley Clamp mer den fjärde + gången?

Tror dom att jag bara lyssnar på en låt tre gånger i en MP3spelare som bara har 256Mb?

Jag måste fattat nåt fel. Jag trodde att det där "kopieringsskyddet" var nåt man bara provade ett tag och sen insåg man det sjuka i det.....

 

Shirley Clamp vara bara ett exempel :)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Hårdvarukrav

 

http://www.cdon.com/main.phtml?navroot=902&nav=10900&nav_genre=10900&selected_flik=new_downloads'>http://www.cdon.com/main.phtml?navroot=902&nav=10900&nav_genre=10900&selected_flik=new_downloads

 

Något annorlunda på http://www.cdon.com (om inte länken ovan funkar).

 

För att ladda ned och använda våra filer måste du ha en PC med Internet-uppkoppling (behövs första gången en fil spelas, när licensen ska laddas ner).

Mac kan inte hantera DRM-säkrade WMA-filer.

 

Mjukvarukraven för PC är Windows Media Player 9 eller senare, uppdaterad med de senaste DRM-funktionerna (spelaren känner själv av om något behöver uppdateras när du spelar en låt). WinAmp och MusicMatch kan också spela upp filerna, men Windows Media Player måste vara installerad och uppdaterad för att filerna ska kunna avkodas.

 

För att överföra filerna till en extern enhet (MP3-spelare), kontrollera först vilket format musiken du är intresserad av är kodad i. Om det är MP3 är det inga problem. Är det WMA måste du innan köpet kontrollera att din spelare har stöd för DRM-säkrade WMA-filer. Notera att till exempel iPod, iTunes och Jens of Sweden för närvarande inte har det stödet. Klicka här för att se en lista på ett urval av portabla spelare som stödjer Windows Media.

 

Du kan annars kontrollera i din MP3-spelares manual om din spelare stöder WMA-filer med licens. Om den inte gör det, gå till tillverkarens webbsida och sök efter mer information. Många MP3-spelare kan uppgraderas med nyare programvara. Alla dessa har dock inte möjlighet att spela musik med digitala rättigheter. Checka detta innan du försöker ladda ned musik på dessa spelare.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inte bara en ond dröm alltså, detta med DRM. ;) Min MP3-spelare är ett USB-minne med MP3 funktion och mig veterligen går det inte att uppdatera nån firmware på den. Jag har inga problem med priset, men det är för bökigt helt enkelt.

Nåja, jag fortsätter nog att ladda ner normala mp3or på det gamla "hederliga" sättet. Moralen kan vänta. Tar naturligtvis eventuella konsekvenser med öppna ögon.

När det fixas så att laglig nerladdning blir lika enkel som den olagliga, så ska jag nog börja köpa istället.

Men jag antar att dom får in mera pengar på detta sättet?

Jag laddar inte ner så många låtar egentligen, oftast bara när jag hör nån gammal goding som jag inte hört på länge (eller inte hört) och då vill jag ha den direkt. Så mina småpengar är nog inte så intressanta för dom.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexander Lund
Fotnot: Användande av fildelningsprogram för att göra kopior på upphovsskyddat material är inte bara svårt utan även olagligt. Och datorn kan förstöras.

http://expressen.se/index.jsp?d=212&a=257421

 

Själv anser jag samma som du sa. Det är förbaskat jobbigt och svårt att vara laglig om man vill ladda ner mp3or även efter nya lagen...

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-03-19 20:05:26 av Alexander Lund]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om man kan bränna till CD, kan man inte sen "rippa" den CD:n och på så vis få en helt vanlig mp3?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

 

I allra värsta fall så borde det väl gå att "spela in" låten i "realtid" i något ljudredigeringsprogram som Audacity och spara den som Mp3. Då borde det väl bli en Mp3 som man kan använda som vanligt.

Men vilket bök, det tar ju så lång tid.

 

Amos

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...