Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DVD-rom läser inte DVD med speldata


saxjeppe

Rekommendera Poster

Förbannelse! Här har man varit och köpt nytt spel och så kommer man hem och dvd-läsaren vill inte ta skivan. Nån som har en idé vad som är fel? Den tar film, men inte spelskiva.

Märke: LG GDR-8161B

 

SKIIIIT!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova en annan pressad skiva med data på, fungerar den så är det kanske fel på spelskivan. Det är ovanligt men inträffar ibland. Själv har jag haft en pressad windows-skiva där många filer fattades.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JAg har precis varit över till en polare med skivan och det funkade hos honom... har jag någon fel drivrutin eller nåt??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa uppdatera brännarens firmware. Härifrån kan du klicka dig fram till din modell:

http://gb.lgservice.com/gcsc/b2c/hpi/main

(börja från länken Device Driver till vänster...)

 

EDIT:

Den länken funkade inte... man måste tydligen börja klicka sig framåt härifrån (Product Support)

http://uk.lge.com/support/support_lgeservice.jsp

Jag lyckades iaf hitta en firmware för modellen LG GDR-8161B...

 

[inlägget ändrat 2005-03-19 15:04:11 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja alltså, det är ju ett problem till då...Min satans diskettstation är paj! Finns fet nåt annat sätt att uppdatera på? Via dos eller nåt?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tråden flyttad till DVD

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator DrData|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för operativsystem? Win 98 kan man starta om i DOS-läge och då kan man i så fall ha kvar firmware-filerna på hårddisken och uppdatera direkt från mappen de ligger i. Ifall man även kan göra samma sak ifrån ett DOS-fönster i Win XP har jag nog aldrig testat. Fast iofs så existerar inte DOS överhuvudtaget i Win XP, det är bara en emulerad form. Men hur som helst... ifall du har ett USB-minne kanske din bios tillåter att du startar datorn med det? Filerna som i så fall behöver finnas på USB-minnet är, förutom själva firmwarefilerna; IO.SYS, MSDOS.SYS och COMMAND.COM.

 

Observera förresten att det inte får ligga kvar någon skiva i DVD-spelaren under själva firmwareuppdateringen. Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

har något som låter som exakt detta problem. Enheten heter HL-DT-ST RW/DVD GCC-4320B och det står DVD ROM på den, men den vägrar köra spelet jag har, kommer inte ens upp någon ikon på (D:), verkar som om datorn inte känner av den. Vet att det är en gammal tråd, men...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju mkt väl vara så att mjukvaran i DVD-läsaren har blivit för gammal och inte längre känner igen precis alla nyare skivor. Har du kollat efter om det finns någon uppdaterad firmware? Den servicen är det iaf tillverkaren av läsaren som ger, så kolla på deras sida.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det snabba svaret!

Jag är tyvärr helt värdelös på det mesta som har med datorer att göra, försökte leta efter "firmware" på LG's hemsida (inte ens säker på att det är LG som gjort den) utan att lyckas. Som sagt är det en HL-DT-ST RW/DVD GCC-4320B, och om någon skulle kunna länka till den firmware jag behöver vore det helt underbart! Vill tillägga att datorn kunde läsa DVD-skivor innan jag var tvungen att omformatera hårddisken för några veckor sen.

 

 

Edit: var tvungen att göra ett nytt användarkonto på sidan, den vägrade låta mig logga in med den gamla informationen.

[inlägget ändrat 2006-11-05 14:00:41 av Mangiani2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en märkesdator som Dell, Fujitsu el dyl? I så fall är sannolikheten stor att DVD-läsaren är en OEM-produkt för vilken LG inte lämnar någon support (för slutanvändaren). Då är det i stället datortillverkarens sida du ska söka på efter firmware (sök på datornamn och modellbeteckning).

 

Man tackar för poängen förresten! :-)

 

Vill tillägga att datorn kunde läsa DVD-skivor innan jag var tvungen att omformatera hårddisken för några veckor sen.

Då kan det vara så att den bara inte blivit installerad ordentligt. Pröva avinstallera den ifrån Enhetshanteraren, starta om datorn och installera den på nytt igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...