Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ramminnet bara dalar....700mb försvinner "VAR"????


Nattflygaren

Rekommendera Poster

Nattflygaren

Har en AMD athlon 1800+ med ca 387mb ramminne och datorn fungerade bra, nu när jag uppdaterade datan med 1024mb ramminne och tagit bort dom gamla 387mb minnerna och tittar i system mechanics memory optimizer så ligger minnet nu på max 400 mb, och även om jag defragar och optimizerar minnet så kan man, se att minnet bara dalar från kanske 700mb ner till ca 3-400mb igen!!!

Vad e det här???? kollar vilka program som ligger på i bakgrunden och det är normalt , då e frågan....vad käkar då upp minnet?? eller ska jag byta tillbaka till dom gamla minnena. Skrattretande att köpa nya minnen sen är dom lika bra som dom gamla ruttna,,,och datan visar att 1024 mb är installerade , datan är omstartad, gått in i setup och accepterat nya ändringarna ändå så funkar det inte, finns det någon som kan hjälpa mig med detta fenomen?

Tacksam för svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installera programmet Cachemanxp från outertech.com

Vet inte vad det där är för program. Använd aktivitetshanteraren för att se var minnet tar vägen. Det är inte magi.

 

För att veta mer om systemcache, allokerat minne, kernel minne osv se här: http://nezzo.se/na.asp?id1=24&id2=3172

Scrolla ner till Övervaka minnesanvändningen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du W2000 eller XP funkar det enligt min erfarenhet bra om

pagefilen på hårdisken har 2,5x större storlek än ramminnet.

Med 1024MB slulle en pagefile med

fast storlek, dvs MAX 2560MB och MIN 2560MB vara bra.

Fick själv minnes brist efter jag mer än fördubblat minnet!

Försvann sedan jag ökat pagefilen.

 

Varför stor pagefile med mycket minne?

Vid utveckling av oprativsystem är det idag normalt att om kärnan kraschar skriver den hela minnet (i ditt fall 1024MB) till pagefilen innan den dör. Det ger hackare chansen gå in i pagefilen och kolla vad som orsakade kraschen och fixa en lösning som förhindrar upprepning. För att detta ska funka måste pagefilen ha så mycket ledigt utrymme att hela minnet ryms + vad som låg i pagefilen före kraschen.

 

[inlägget ändrat 2005-03-19 12:36:05 av erik6]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...