Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

köpa canon 20D i USA?


Viktor_vessla

Rekommendera Poster

Viktor_vessla

Jag skall åka till NY snart. Någon som har rekommendationer på bra fotoaffär där jag kan köpa kameran. Någon som vet om Canon har världsgarnadti på sina prylar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Canon Svenska AB

169 88 SOLNA

 

Besöksadress: Gustav III:s Boulevard 26

Växel/Reception: Tel: 08-744 85 00

Faxnr: 08-97 20 01

Öppettider: helgfria måndagar - fredagar kl 08.00 - 17.00

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet om Canon har världsgarnadti på sina prylar?

Det enkla svaret är "nej inte på allt", det beror väldigt mycket på både vad det är för varor och vad det är du köper (i USA finns det nästan alltid både graymarket och "vanliga prylar"), endel handlare har någonslags tilläggsgaranti som de kallar världsgaranti men som jag inte tror är Canon-sponsrad utan snarare en försäkring.

 

Här står det mesta man behöver veta: http://www.fotosidan.se/doc.htm?ID=3761

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför är det kanske bäst att kolla med Canon i Sverige.

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför är det kanske bäst att kolla med Canon i Sverige.

Man kan tycka det men de kommer inte att svara (eller svara rätt). De vill att du köper kameran i Sverige, köper man kameran någon annanstans så är man inte en kund, tyvärr. Det är lite som att ringa till JC och ställa frågor om det är någon skillnad på de Levi's 501-jeans man kan köpa för halva priset i USA, för JC (som är generalagent har jag för mig) skulle du bara vara en utebliven intäkt, inte en kund som bär varumärket som de är ansvariga för.

 

Edit: I de fall världsgarantin gäller så är tydligen Canon Sverige inte heller alltid så roliga att ha att göra med:

Citat från kommentarerna till artikeln hos fotosidan.se (ovan):

Kolla med Canon Svenska AB så får ni till svar att världsgaranti visserligen gäller om man har handlat i USA men närmaste ställe att skicka trasig vara är till Holland.

 

[inlägget ändrat 2005-03-18 16:19:43 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvist vill de (Canon Sverige) att man ska handla i Sverige. Tycker man att garantin är viktig har man nästan inget val.

 

Om man köper en dyr kamera då lönar det sig kanske. Vad ska man göra om man köper en kamera som kostar 2000:-? Med porto och allt inräknat kan man slänga den så fort den börjat krångla.

 

Det borde vara förbjudet att göra så.

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med porto och allt inräknat kan man slänga den så fort den börjat krångla.

Det kan ju vara så att man åker över regelbundet alternativ tycker det är värt att ta risken att betala reparationen själv, precis som man skulle fått göra när garantin är slut.

 

Personligen skulle jag inte köpa ett dyrt hus i USA även om jag skulle spara några tusen, det är för viktigt att det fungerar om man behöver garantin.

Å andra sidan har man igen flygbiljett och en övernattning om man flyger över och köper två normaldyra objektiv (jämfört med priset i Sverige) så att handla kan vara värt krånglet.

 

Till saken hör att de har världsgaranti som en tjänst för de som är med i deras lilla klubb för pressfotografer och andra proffs. Antar att det hela delvis handlar om att ge mervärde till de som betalar extra för det.

[inlägget ändrat 2005-03-18 16:57:29 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ritz Camera finns lite överallt och har hyfsade priser.

 

Oavsett vilken affär du handlar från så bör du kontakta dom några dagar innan för att försäkra dig om att dom har den hemma.

 

Garantifrågan bör Canon kunna svara på. Du behöver ju inte säga som det är när du frågar. Det kan ju vara en kompis från USA som ska bo i Sverige ett tag och vill veta om garantin gäller här:)

 

Jag köpte en Fuji i USA för ett tag sedan och fick (i förväg) av Fuji i Sverige veta att garantin gällde på USA-köpta kameror om garantisedeln i förpackningen var ifylld och inskickad. Kassakvitto gällde alltså inte som det gör på kameror som är köpta i Sverige. Effekten av detta blev att Ritz Camera meddelade att bytesrätten var förverkad i och med att dom fyllde i garantisedeln.

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite nyfiken såhär... Allt inräknat - biljetter, hotell och sånt, vad kostar USA-20d jämfört med en lågprishandlare här i Sverige?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viktor_vessla

Canon 20D, 2 GB Lexar minneskort, samt vidvinkelglugg 10-22 EFS (som jag hellre vill ha än kitgluggen) kostar i NY 15 700:-

 

Motsvarande pris i Sverige är ca 24 300:- Alltså har man 9000:- kvar att resa och bo för.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...