Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Sargeinstallation med teliakonto

Sparthim

Recommended Posts

Jag håller på att installera Sarge hos en vän till mig men har stött på ett rejält problem. Saken är den att han har telia som bredbandsoperatör och de kräver login för att man ska komma åt internet vilket jag ju behöver för att slutföra installationen. (det är en nätinstallation)

Vi har lyckats med att logga in med links tidigare men den finns inte med i detta tidiga skede i installationen. Nån som har något idé om vad jag kan göra? Finns det nått sätt man kan lägga links på ett usb minne och köra det därifrån eller nått sånt?

[inlägget ändrat 2005-03-18 13:51:37 av Eric Drake]

Ojmr håller Telia-inloggningen i sig ett tag, dvs du kan logga in antingen från en annan dator eller samma dator med ett annat OS (exempelvis Knoppix). Visst skulle du kunna lägga links på ett USB-minne som du sedan monterar från kommandoraden. Först måste du bara se till att rätt modul finns i kärnan (tror det är typ usb-storage). Du kan behöva lägga in den själv med modprobe eller insmod. Dessutom måste du se till att få med alla bibliotek som links använder och förmodligen sätta $LD_LIBRARY_PATH rätt. Ett annat alternativ är att använda t ex GNU Alive (fd qadsl): http://www.gnu.org/software/alive/

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...