Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nedladdning, tillåtet eller inte?


Maybe

Rekommendera Poster

Inte för att dra saken till sin spets. Men av ren nyfikenhet. Efter som nu Sveriges beslutsfattare har valt att gå mediabranschens ärenden, och ignorera användarna och deras intressen, måste jag få veta.

 

Lagen om illegal nedladdning av musik och film kommer att gälla i Sverige. Men om de användare som jag tankar från, eller servern som jag hämtar från är placerade i ett land utan denna lag. Vad gäller då?

 

Är lagen till för att hindra införsel så väl som nedladdning eller hur ska den egentligen fungera?

 

Och vem vet vad som laddas ner?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om de användare som jag tankar från, eller servern som jag hämtar från är placerade i ett land utan denna lag. Vad gäller då?

Lagen gäller där brottet begås, dvs där du sitter och tankar. Den som delar ut saker på en server utomlands begår sannolikt ett brott redan idag, i det land han satt och tankade upp grejjerna till servern.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är lagen till för att hindra införsel så väl som nedladdning eller hur ska den egentligen fungera?

Lagen är till för att förbjuda att du har musiken/filmen på din dator om du inte har köpt musiken/filmen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte innehavet i sig utan gärningen att ladda ner filerna från en illegalt spridd förlaga det handlar om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Lagen gäller där brottet begås

 

Där jag fysiskt befinner mig eller där datorn står som jag ladder ner filen till?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där du fysiskt befinner dig, det är ju du (rent hypotetiskt) som begår brottet, inte datorn.

 

Det finns tillfällen då det motsatta gäller men i nästan all lagstiftning så är det alltid var du är när du begår brottet som avgör var brottet är. Det blir t.ex inte imun för att bryter mot PUL eller sysslar med hets mot folkgrupp om du gör det sittandes i Sverige genom att uppdatera en server någonstans där lagarna är liberalare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Min tanke var att vända på frågan... Kanske lite OT, men var anses jag arbeta enligt lagen? Om jag fysiskt sitter i en sommarstuga på Spaniens sydkust och jobbar mot en dator här i mitt vardagsrum, var jobbar jag egentligen, dvs var ska jag betala skatt för mitt arbete?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var finns din arbetsgivare? Var finns dina kunder? Hur många dagar/vecka - veckor/månad - månader/år finns du där resp här? Jag antar att det är några faktorer som kan ha betydelse i frågan som nu inte är OT (även om du nog skulle ha börjat en ny tråd...)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag fysiskt sitter i en sommarstuga på Spaniens sydkust och jobbar mot en dator här i mitt vardagsrum, var jobbar jag egentligen, dvs var ska jag betala skatt för mitt arbete?

Som Claes T skriver så beror beskattning på en massa saker, om du däremot sitter i spanien och kör Terminal Server mot en server i Sverige och tankar barnporr från en sajt i Korea så är det i Spanien du begår brottet (om det nu är ett brott där). Allt annat är lika ointressant som vilken väg IP-paketen skickats.

 

Edit: Det finns naturligtvis en möjlighet att man begår lagbrott i de övriga länderna också.

[inlägget ändrat 2005-03-19 08:47:01 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte innehavet i sig utan gärningen att ladda ner filerna från en illegalt spridd förlaga det handlar om.

 

Både och! Annars hade man juh kunnat streama upphovsrättsskyddat material utan att behöva göra rätt för sig, och på så sätt gått fri från ansvar som serverägare.

 

 

Mvh

-Cat

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lagen om illegal nedladdning av musik och film kommer att gälla i Sverige.

 

Det får vi väl se. Centerpartiet har som remissinstans sagt nej och ska försöka få det borgliga blocket med på samma noter. Hur tungt detta väger vet jag dock inte och inte heller hur många remissinstanser det gäller men vi ska inte ropa hej... eller vad vi nu ska ropa :) förrän vi har passerat ån.

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

Bloggera mera! Jag gör det på "http://bosse.bloggar.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> Lagen är till för att förbjuda att du har musiken/filmen på din

> dator om du inte har köpt musiken/filmen.

 

Nej, det är den inte. Lagen är till för att förbjuda att man kopierar en olagligt framställd kopia. Har en kompis köpt en film så får du kopiera den till din dator och hur du gör det spelar ingen roll, via Internet är helt okej exempelvis.

 

Däremot får du inte kopiera en kopia som någon utanför din närmaste vänkrets har framställt utan tillstånd från upphovsrättsinnehavaren.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> Både och!

 

Nej, innehav är inte olagligt och kommer inte att bli det heller.

 

 

> Annars hade man juh kunnat streama upphovsrättsskyddat material

> utan att behöva göra rätt för sig, och på så sätt gått fri från ansvar

> som serverägare.

 

Nej, det får man inte göra idag enligt paragrafen om offentligt framförande.

 

Dessutom räknas inte en stream som nedladdning, så det kommer inte bli olagligt att lyssna på sådana även om de skickas ut utan tillstånd.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en kompis köpt en film så får du kopiera den till din dator och hur du gör det spelar ingen roll, via Internet är helt okej exempelvis.

 

Då kan ju alla ha fruktansvärt mycket kompisar... nära vänner som bor långt bort... :)

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

Bloggera mera! Jag gör det på "http://bosse.bloggar.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe..

 

Äppelpallning har ju exempelvis "alltid" varit förbjudet med straffansvar, men hur många har skakat galler/ betalat böter för detta genom alla år?

-Antagligen lika många som ena handens fingrar eller något i den stilen..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt det senaste åtalet mot den 27 årige svensk, så är det ju också åtal för innehav av upphovsrättskyddad film på hans dator, vi får väl se vad domen blir.

 

http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,622551,00.html

 

Men visst blir det också intressant och se hur partierna röstar för själva lagförslaget framöver.

 

Det verkar ju bli lite strid.

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> Enligt det senaste åtalet mot den 27 årige svensk, så är det ju också

> åtal för innehav av upphovsrättskyddad film på hans dator,

 

Nej, åtalet gäller brott mot upphovsrättslagen, alltså att han utan tillstånd gjort filmen tillgänglig för allmänheten.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå med i Al Quaida!

(sommartid räcker för att jag skall bli terrorist! Tänk då vad "nerladdningsförbudet" skall göra med mig!)

 

Nerladdningsförbud+sommartid+virtuosen=no more mister nice guy..

 

Var tecknar man sig som medlem till Al Quaida? Länk tack!

:-)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äppelpallning har ju exempelvis "alltid" varit förbjudet med straffansvar, men hur många har skakat galler/ betalat böter för detta genom alla år?

Det lagförändringen öppnar för är inte möjligheten att få fängelse eller böter utan möjligheten för representanter för upphovsrättshavarna att driva en rent civilrättslig process. De är inte ett dugg intresserade av att ge någon böter eller fängelsestraff, de vill ha skadestånd, något de knappast kan få så länge det är fullt lagligt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, innehav är inte olagligt och kommer inte att bli det heller.

 

Idag är inte innehav av skyddat material olagligt, men om den nya lagen träder ikraft, så kommer det vara olagligt att inte bara dela ut, utan det kommer att vara olagligt att inneha dvs att man har sådant material i sin dator på hårddisken.

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexander Lund

Ooops I did it again... Läste inte riktigt nyktert

[inlägget ändrat 2005-03-28 23:42:46 av Alexander Lund]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
men om den nya lagen träder ikraft, så kommer det vara olagligt att inte bara dela ut, utan det kommer att vara olagligt att inneha

 

Nä.

 

Det kommer ALDRIG att vara olagligt att inneha privatkopierade exemplar. Den som nu låtsas vara kung, hur skulle det gå till?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...