Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilka Kanaler får jag in?


korven

Rekommendera Poster

Hej, planerar på att köpa ett Tv-Kort och har digitalTV hemma, kommer jag kunna se alla kanaler jag kan se på TV:n min box är kopplad till, på datorn? Om inte, vilka kanaler kan jag se?

 

Kortet jag tänkte köpa:

http://komplett.se/k/ki.asp?sku=302290&s=sc

 

Mitt digitalTV abonnamang (klicka på Canal+ paketet)

http://kund.upc.se/MyServices/allDTVServices.do

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en digital-TV ska du skaffa ett digitalt TV-kort

men du har kanske en vanlig TV som är kopplad till en digitalbox?

 

I så fall räcker det med ett vanligt TV-kort.

Välj kanske ett med fjärrkontroll och text-TV

http://www.chip.de/perl/tpdb/tpdb_out.pl

här finns TV-korttester

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min fråga va, vilka kanaler får jag in. jag har en digitalbox kopplat till en vanlig tv. för att kunna se på tv på datan (jag behöver bara svt1, svt2, tv3, tv4, kanal5, mer om det går.) vad ska jag köpa för kort? analogt eller digitalt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din box innehåller troligen endast en tuner (kanaväljarmojäng) och har troligen ingen RF-utgång, vilket skulle behövas för att funka med ett vanligt TV-kort. Även om den hade det skulle du bara och alltid få in just den kanalen som boxen var inställd på för tillfället och boxen skulle alltid behöva vara på.

Det du skulle ha behövt om du hade ComHem istället är ett sk DVB-C kort, dvs ett tv-kort för digitalt sänd kabel-tv. Tyvärr har jag ingen erfarenhet om hur/när/vad upc sänder med, men jag kan i alla fall tipsa om www.comhit.net, där det finns mycket kunskap kring dvb-frågor.

 

Lycka till!

 

/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här ska jag försöka bringa lite mer klarhet i det hela.

 

Ett DVB-C kort kan ta emot signaler, en mpeg-ström, modulerade inom ett visst frekvensband. Troligen är dock denna ström krypterad av UPC och det klarar kortet inte av att ta hand om utan lite extra prylar. En CAM-modul innehåller den kodningsstandrad som används och kan avkoda signalen. För att CAM-modulen ska vara aktiv krävs ett programkort.

 

Nu vet jag inte om UPC sänder de kanaler du önskar okrypterat, om de sänder okrypterade behövs inte CAM-modul och programkort. Tror du kan testa detta genom att dra ur programkortet ur din digitalmottagare och se om du kan få någon bild.

Troligen är de krypterade.

 

Om du har några analoga kanaler kvar i ditt antennuttag kan du köpa ett analogt TV-kort och ta emot dessa. Sedan kan du ansluta din digitalbox till TV-kortet via s-video eller komposit. Då kan du på datorn se den kanal som digitalboxen för tillfället är inställd.

 

SÅ sammanfattningsvis. DVB-C kort har aldrig slagit igenom på bred front pga av det simpla faktum att olika operatörer kräver olika CAM-moduler, använder olika kodning/krypterinsstandarder, och det ofta är dyrare att skaffa DVB-C + CAM-modul än en digitalbox. Och mer pyssel att få det att fungera (bra).

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni har väl skapat en någolunda klar uppfattning om detta...men ni har fortfarande inte svarat på min fråga :P

[inlägget ändrat 2005-03-21 20:00:31 av korven]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Slovnitjki

Tror du kanske måste klargöra hur du vill koppla ihop allting. Kabel-TV box till datorn, direkt från vägguttaget till datorn etc etc.

 

Ifall du bara vill ha in SVT1 & 2, TV4, SVT24 och någon till så kan du ju köpa ett kort som klarar att ta ner Digital MarkTV(Boxer). Förslagsvis http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=VPDTVPCI

 

Men vill du ta in kanaler från UPC som de kodar, alltså som du betalar för och behöver ett programkort för att se, så behöver du ett kort(till datorn) med möjlighet att använda en CAM modul precis som 'Moshi' sa.

 

Men...vill du 'bara' spela in något program från någon kanal du tittar på så kan du, som någon tidigare nämt, använda ett TV-kort och koppla från antennuttaget på UPC/Kabel-TV boxen till datorn.

Med ett vanligt TV-kort med tuner borde du kunna ta emot de 'vanliga' kanalerna som brukar sändas okodat hos de flesta kabel-tv operatörer. Alltså SVT, TV4, TV3 etc.

 

Jag håller precis på att lära mig detta själv så jag förstår precis hur yrt det kan vara.

 

/Magnus

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...