Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förtvivlad söker hjälp!


deralte63

Rekommendera Poster

Hej!

Jag söker förtvivlat efter hjälp!

Mitt windows spelar mig ett förmodligen ett spratt just nu! Har fårr rådet att blåsa (formatera) hårdisken, och installera allt på nytt igen! Nu vet jag inte hur jag ska göra, och frågar om hjälp. Läste tidigare att man innan man formaterar så ska man ställa in i BIOS att cd:n med windows startar startar först??? Vet inte hur man gör detta, eller skriver i BIOS! Därför ber jag om HJÄLP! Kan någon SNÄLL person hjälpa en förtvivlad okunnig gubbe hur man formaterar och sen installerar om det hela! Skriv som om ni pratar med en idiot, så kommer jag säkert förstå! Jag tackar på förhand!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Hur du kommer in i BIOS brukar stå längst ned på skärmen när du startar upp datorn exempelvis Press DEL to enter Setup. Väl där väljer du Bootsequense eller Bootorder, som en del datorer har.

 

Under bootsequense väljer du med plus/minus-tangenterna vilka enheter som ska ligga först. I det här fallet din CD-romspelare. Spara och gå ur. Ha XP-skivan i CD-romspelaren så bootar datorn direkt från den efter omstart. Var snabb och tryck på valfri tangent för att bekräfta att du vill starta från CD:n.

 

Nu följer du bara instruktionerna på skärmen.

 

Vet inte vilken XP du har - Home eller Pro?

 

Här finns fina instruktioner på installationsförloppet hos BlackViper när det gäller Homeversionen:

 

http://www.blackviper.com/Articles/OS/InstallXPHome/installxphome1.htm

 

Där finns också för Proversionen om du scrollar ned en bit och läser i vänstermarginalen.

 

Glöm inte att dra nätverkskabeln om du har bredband!

Koppla inte upp datorn mot internet förrän du patchat - gärna SP2:an.

 

Du kan hämta hem den härifrån och bränna på CD:

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=049C9DBE-3B8E-4F30-8245-9E368D3CDB5A&displaylang=en

- Välj vilken språkversion ditt system har. Engelskt eller svenskt på sidan.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

[inlägget ändrat 2005-03-17 20:21:10 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar så mycket för hjälpen, och ska genast ge mig i kast med det hela!

 

Mvh..Peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråden flyttades från "Hårddiskar & Lagringsmedia" till "Windows XP".

 

/Moderator för Hårddiskar & Lagringsmedia

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här finns fina instruktioner på installationsförloppet hos BlackViper när det gäller Homeversionen:

 

Jag förstår inte varför alla installationsguider alltid säger att man ska ta bort partitionen med operativsystemet innan man ominstallerar. Går det inte bara att formatera om den utan att först ta bort den eller vad är det frågan om?

 

Om man tittar här så är det samma visa:

 

http://www.windowsreinstall.com/winxphome/installxpcdoldhdd/index.htm

 

När jag följde dessa råd så gick det ju inte speciellt bra, vilket återges i tråden //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=680900

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...