Just nu i M3-nätverket
Jump to content

bredbandsuppkoppling via trådlös router

Roney55

Recommended Posts

Har ett fibernätsbredband med trädlös router (Level One 54 mbts)

Har fått in andra anslutningar än min egen benämnd default. Tydligen är det andra i huset som kopplar in sig på mitt abonnemang (Bredband 2).

Problemet är, att efter jag upptäckt detta har jag fått problem med anslutningen till servern.

När jag laddade in CD-skivan för routern kunde man välja två altenativ.

Oskyddad (som var förbockad) eller en skyddad (något på WNAP el. liknande)

Då jag inte har någon stor erfarenhet av datorer, vågade jag inte ändra på det förvalda alternativet (oskyddad). Mina frågor är följande;

1. Kan detta vara anledningen till att andra kommer in och i så fall, kommer dom då också åt min hårddisk?

2. Enda sättet att hitta tillbaka till dialogrutan, där man kan ändra configurationen till skyddad anslutning tycks vara att sätta i CD-skivan på nytt och ladda ner uppkopplingen på nytt men detta vill jag undvika om möjligt. Kan man ändra till skyddad anslutning på något annat sätt

3. Vad är egentligen skillnaden på oskyddad resp. skyddad. Trots allt var ju oskyddad förvald vid installationen?

Tacksam för synpunkter

Roney55

1. Ja samt ja om du inte brandvägg eller annan inställning så att det inte går att komma in.

3. Just det du har upptäckt. Oskyddad alla kommer åt den, skyddad så är den skyddad, i det här fallet så gäller det om kryptering är påslagen eller inte. Den oskyddade inställningen kan behövas just vid installation så att det trådlösa nätverkskortet ska kunna börja prata med routern, den ska ändras sedan.

Tack Cecilia för Ditt svar men var och hur ändrar man oskyddad till skyddad inställning? Som Du förstår är jag mer eller mindre novis i datavärlden.

Ett annat alternativ är om routern har filtrering på mac-adresser, då kan du ange dina korts mac-adresser i routern. På så sätt kommer ingen annan åt att använda din anslutning.

Du bör även dölja namnet på ESSID och byta det från standardnamnet.

Allt beror förstås på vad du får göra i inställningarna.

Vad är egentligen skillnaden på oskyddad resp. skyddad. Trots allt var ju oskyddad förvald vid installationen?

All form av säkerhet är mycket riktigt avslagen rakt ur boxen.

Du bör göra följande inställningar:

1. Byt ut default-SSID och framförallt se till att du inte broadcastar det.

2. Slå på kryptering, WEP eller ännu hellre WPA.

3. Ändra adminlösenordet till konfigurationen.

4. Ange vilka MAC-adresser som får ansluta mot din AP.

Absolut viktigast är nr 1! Annars syns ditt nätverk för alla inom räckhåll.

-------------------------------------------------

"I was doing wireless when wireless wasn´t cool."

Tack Cecilia för Ditt svar men var och hur ändrar man oskyddad till skyddad inställning?

Tyvärr så har jag inte din router så jag kan inte svara på det.

Man måste ju ändra inställningar både i nätverkskortet och routern på samma sätt för att de ska kunna fortsätta kommunicera.

Fick du inte med någon bruksanvisning? Enligt lagen så har man rätt att få tillräckliga anvisningar för att kunna hantera köpta produkter, annars har man rätt att reklamera varan.

Level One har en supportsida här:

http://www.level1.com/support.php

Det finns i alla fall val där för välja nedladdning av manual, FAQ och Email support.

Tack PPC och andra som haft vänligheten att besvara mina kanske inbicilla frågor. Men svaren säger mig inte mycket eftersom jag inte kommer åt att ändra inställningarna. Jag är fullkomlig novis på datorer och skulle behöva beskrivning på exakt hur man går tillväga tex. 1 klicka på kontrollpanelen 2 klicka på något annat, osv. Som det nu är kan jag endast hitta rätt dialogrutor genom att installera hela routerpaketet om igen. Finns det någon med en ängels tålamod och ork, som skulle kunna exakt redogöra för förfaringssättet eller föreslå Ni att jag skall ägna mig mig åt husmorsgymnastik eller virkning istället för datorer.

Hoppet lär ju vara det sista som överger människan.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...