Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Error 10057 in function Send


becealex

Rekommendera Poster

Jag har en P3 500 MHz fem år gammal. Den har haft ett problem de senaste 3 åren som kommit och gått. Ibland kan felet vara borta i några veckor för att därefter komma tillbaka. Var 5:e minut kommer det då upp ett felmedelande som säger:

 

Error 10057 in function Send. Socket is not connected.

 

Jag har försökt med diverse olika åtgärder men inget har hititils hjälpt.

- Kört divese spy/virus program såsom adaware/spybot etc.

- Uppgradering av windows 98.

. Minimera antalet program som körs.

 

Har även sökt på nätet efter hjälp men har inte hittat någon solklar lösning på vad jag ska göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Det verkar antingen som ett hårdvarufel.

 

Socket not found betyder att den inte hittar ställningen där processorn monteras. (alternativt processorn)

 

Du kan försöka att flasha dina bios för att se om en uppgradering kan hjälpa ditt problem

 

Lycka till

 

/Jetmoon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror mer på de sockets som har med nätverks- och internetanslutningar (TCP/IP) att göra med tanke på vad man får fram när man googlar.

Det verkar däremot vara svårare att hitta vad man ska göra åt det på internet.

Se om det går att ominstallera TCP/IP-protokollet (avinstallera och sedan installera) eller har du något annat program som använder TCP/IP än webbläsare och epostprogram?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Ja, du har rätt, Cecilia. 10057 är ett winsockfel, som alltså har med nätverket att göra. 10057 betyder att man försöker skicka data utan att ha anslutit någonstans först. "Man" är det i här fallet en programmerare och ingen användare. Det är en bugg i programmet, med andra ord. En ytterst klantig sådan dessutom, så jag tycker det tyder på spyware eller annat oönskat program där programmeraren inte har varit så noggrann i sitt kodande.

 

Så till dig som har problemet, det låter som du har något program igång som du inte vill ha igång (en trojan typ) och det programmet är trasigt och därav felmeddelandet.

 

Kika med Ctrl-Alt-Delete vad som körs och stäng ner det du inte vill ha (inte vet vad det är).

 

Ta därefter Start, kör och skriv msconfig, och gå in på fliken "Autostart". Avmarkera alla och markera sedan bara dem du vill ha (vet vad det är).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta därefter Start, kör och skriv msconfig, och gå in på fliken "Autostart". Avmarkera alla och markera sedan bara dem du vill ha (vet vad det är).

Fast då tycker jag nog att det är bättre att få bort otrevligheter från datorn helt. Lättast är att ta ut en logg med HijackThis och lägga ut här för råd. Programmet finns här:

http://www.spywareinfo.com/~merijn/downloads.html

Kör, skanna och spara loggen.

 

I ditt svar här så lägger du ut loggen på detta sätt:

Tryck på LOG-knappen i Besvara-fönstret

Klistra in loggen

Tryck igen på LOG-knappen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...