Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

installera över en gammal win98


Benjamin

Rekommendera Poster

Hej

 

nu har min win98 psykat mig länge nog.. jag orkar inte längre.

Men jag orkar heller inte installera om hela skiten igen.. det var ju bara ett halvårsedan sist...

 

så, jag undrar om win98 kan bli ok igen genom att bara installera om det igen rätt över det gamla utan att först ta bort den gamla installationen.

 

(det som hänt i win är att den hela tiden för för sig att explorer (filhanteraren, startmenyn - hela köret) har kraschat varje gång jag laddar ett program. ytters irriterande.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe skönt att höra att det är fler än jag som har problem .:) nä skämt åsido det jag brukar göra det är att bara starta installation programet till win 98 i win98 och köra sen så ska den laga det som är fel ..:))

 

testa å göra det funkar inte det så frå du nog tänka på format c:\ det funkar alltid .:)

 

Vet att det ska finnas ett program som lagar win98 men vet inte vad det heter

 

lycka till !!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok.. nee.. jag kör aldrig format c:

 

jag brukar nöja mig med en "deltree windows" :)

lite skonsammare mot mina program på HDn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

"(det som hänt i win är att den hela tiden för för sig att explorer (filhanteraren, startmenyn - hela köret) har kraschat varje gång jag laddar ett program. ytters irriterande.)"

 

Hej Benjamin!

 

Ett första tips: töm *allt* i mappen c:\windows\temp...om nödvändigt boota om till dos läge och skriv

"cd c:\windows\temp" "del *.*" (utan citattecknen förståss)

 

 

/MyPy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, jag ignorerade felet som vanligt.

Klarar linux att vara installerat i 3år i sträck så skall bannemig Win98 klara 1år :)

 

Och, utan att ha gjort ett skit för att laga windows så funkar det nu igen.

Och jag har inte gjort ett dyft för att åtgärda det :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, glömde visst av att jag redan skrivit det..

Jag skrev först halva inlägget, sen åt jag kvällsmat och fortsatte efteråt utan att läsa igenom vad jag redan skrivit.... :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BillGatesTheSecond

"Och, utan att ha gjort ett skit för att laga windows så funkar det nu igen.

Och jag har inte gjort ett dyft för att åtgärda det :)"

 

men benjamin, är det inte vad alla linux användare brukar säga om windows, dom bara "gjorde ingenting" och så plötsligt så kraschade allt, -eller alt. funkade allt igen, helt obegripligt?

(nu tror jag inte -eller hoppas inte att du är ännu en "die-hard" linux user)

 

jag har läst tråden, och där säger du att du inte brukar formatera innan du installerar om windows, utan kör istället med deltree windows, det KAN förklara en hel del problem som du får med sedan din windows installation.

 

att formatera innan du installerar på en fräsch partition är ALLTID att föredra när det gäller hemmasystem som windows 95/98, visst det är mer jobb, men minimerar risken för framtida problem.

 

hälsningar

 

//BillGatesTheSecond

 

 

Just wanted to rule the world -Now, whats wrong with that?

[inlägget ändrat 2000-09-13 21:53:20 av BillGatesTheSecond]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm.. varför?

 

"Deltree windows" tar ju bort allt som har med windows att göra ju. (inkl alla buggar)

Men att formatera hela c: är lite väl slöseri med tid tycker jag.

 

Heheh, det var inte meningen att låta som en Die-hard Linux-Fan.. Det är jag inte riktigt. Jag tillbringar faktiskt ungefär hälften av min tid i Windows. (ibland mer om jag pysslar med skolarbeten (tycker MsOffice är lite bättre än alternativen i Linux).

Jag har dessutom heller aldrig varit med om de problem innan heller. Helt nytt för mig.

 

Men jag måste ändå säga att jag tycker att Windows är väldigt stokastiskt (Ingen nyhet alls).... Det flippar ur tillfälligt, och sen funkar allt perfekt igen.. - Utan någon förklaring alls.

 

 

Nu läste jag tillomed igenom mitt inlägg.. Borde vara någorlunda ok :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Benjamin!

Kolla om du har "OSA och FINDFAST" i autostart(klicka CTRL ALT DEL en gång), det är två prog. som tillhör office paketet och de kan ställa till mycket jä...skap på burken. Har du dem så sopa bort "snabbsökning" och office startmeny ifrån autostart, det kan göra susen.

MVH Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Det är alltså inga problem med Win98 nu.

Det funkar som vanligt nu! :)

 

Jag brukar alltid att se till så att den laddar in så få program som möjligt vid uppstarten, men tack ändå! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...