Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Dela 1 cell till 2

Grains

Recommended Posts

Hej. Detta känns nästan löjligt. Jag hör riktigt hur lätta mina problem är men ändå lyckas jag inte lösa dem själv. Nu vill jag dela 1 cell så det blir 2, utan att efterföljande celler flyttas åt sidan.

//Templar

[inlägget ändrat 2005-03-16 23:12:29 av Templar]

Lätte problem? Javisst, om man vet vad man ska svar så.

Men denna gång går jag bet, och kanske även andra...

Excel är uppbyggt med kolumner. Du kan inte dela en kolumn till två, du kan däremot infoga kolumner/celler emellan två kolumner. Allt till höger om den infogning flyttas då åt höger.

vad är det du vill göra egentligen? Kanske jag missförstår dig. vad menar du egentligen med att dela en cell?

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Efter att ha tittat på din blankett tror jag att jag förstår vad problemet är. Du har upptäckt att en cell 'mitt i' egentligen skulle ha varit två.

Om dessa två celler enbart skall användas för att visa data så går det att lösa med t.ex. =A1 & " | " & B1 som visar datat som en textsträng med pipe i mitten (du kan också formattera A1 och B1 datat i formeln).

Om man däremot skall mata in data i cellerna så blir det nödvändigt att infoga en ny kolumn. Alla celler ovanför och under som inte skall vara tvådelade får du då sammanfoga. Det gör du genom attmarkera båda cellerna, högerklicka och välj Formattera celler... På fliken Justering finns valet sammanfoga celler. I verktygsraden kan du ha en knapp som har tooltip-text 'Justera över kolumner' den gör också jobbet.

Faktiskt så tror jag att jag personligen skulle bita i det sura äpplet och designa om blanketten.

/Pär B

Du har uppfattat mitt problem korekt PerboMan. Körde igång med att infoga kolumner men märkte direkt att det blir helt värdelöst. Får ta o klara mig utan det. Tack ändå

//Templar

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...