Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp till!


jocke_s

Rekommendera Poster

Det behövs svenska spammare hos RBL operatörerna!

Börja rapportera spam till t ex http://www.spamcop.net/

 

--

PS, om du inte vet vad RBL är.

(Real Time Blacklist.)

Det bästa sättet är att kunna stoppa spam innan den kommer in i mailservern. Alltså innan man scannar mailet i spamfilter eller virusfilter.

Det kan man göra om man vet att sändaren är svartlistad.

Genom att låta varje mail kollas mot en svartlista (eller flera)

slipper man massor av spam, och jobb för servrar och nät.

Det finns nog metoder för att använda RBL i spamfilter även som slutanvändare, men bäst är om de används i mailservern.

 

Listorna uppdateras bra för spammare i USA, Latinamerika och asien, men våra egna spammare, som t ex Zürichbaserade företaget som ringer och säljer kalsonger, vilka också skickar mail under dansk domän, jatak.dk, dagens-foto, vinn resa till Frankrike etc.

 

Om vi är fler som rapporterar spam till listorna funkar de bättre mot svensk spam också.

Här är mina 3 favorit RBLer:

bl.spamcop.net

sbl-xbl.spamhaus.org

dnsbl.njabl.org

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om jag får lägga till ett tips, så skulle det vara att dessutom skicka också svenska spam till UsenetNews-gruppen news.admin.net-abuse.sightings där andra i efterhand kan se viss historiken för ett företag/isp. Observera att det är Usenet, så epostadresser man inte vill exponera bör ersättas på lämpligt sätt (t ex med "<spammed address>", och inte med en epostadress som är formellt korrekt). Dit kan man alltså skicka också de spam man rapporterat via Spamcop eller på annat sätt.

 

När man postar ett spam i den gruppen ska ämne (Subject) börja med (inom hakparenteser alltså), och följas av spammets rubrik.

Man kan posta inlägg i den gruppen genom att maila dem till

news-admin-net-abuse-sightings@moderators.isc.org

Vill man inte ha kvittens på meddelandet ska meddelandets absolut första rad vara

X-No-Confirm: yes

och inget mer på den raden.

 

Konsumentverkets spam-rapporteringsrutin kan också rekommenderas: http://www.epostreklam.konsumentverket.se/ om nu någon glömt bort den adressen.

 

I sammanhanget svenska spammare är det svårt att inte också rekommendera ett besök på Peter Karlssons utmärkta sida Svenska Spammare, http://www.softwolves.pp.se/internet/svenska_spammare/

 

 

(Apropå innehållet i det inlägg jag svarar på:

Ska man vara riktigt kinkig, så hävdar MAPS, numera Kelkea, att RBL är en benämning som enbart får användas när man talar om deras produkt RBL - "Realtime Blackhole List", jag vet inte om de fortfarande driver den linjen lika hårt. Hursomhelst, man kan använda beteckningen DNSbl istället om man vill vara tydlig med att man syftar på denna typ av blocklistor i allmänhet och inte en specifik sådan.)

 

Claes T

 

[inlägget ändrat 2005-03-16 23:12:45 av Claes T]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...