Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ATA eller SATA?


Mossberg

Rekommendera Poster

Hej på er,

Måste ha ny hårddisk, den gamla börjar krångla vid uppstart (startar om och om och om...kanske är bios, nån som vet?), frågan är vad man ska satsa på?

 

ATA med mycket cache(?) eller helt sonika SATA?

 

Fördelar, nackdelar?

 

Tack på förhand/Henrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder själv sata

 

Sata är nyare och snabbare en vanliga (p)ata.

Jag tycker det är dumt att köpa en (p)ata hårddisk i och med att sata håller på att bli den nya standarden. Det enda problemet med sata är att när du ska installera Xp på den såm måste du ha en diskett med drivrutiner till satan så när du installerar xp trycker du på F6 och installerar drivrutinen. Sen är det bara att tuta och köra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, så det är det enda problemet, låter ju inte så farligt.

 

Följer det med drivrutiner när man köper SATA?

 

Prestandan är alltså bättre än en "vanlig" disk med säg 8MB cache?

 

/H

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sata ska vara snabbare, jag vet dock inte om det verkligen är det.

 

Hur som hellst bör du kontrollera så att ditt moderkort har stöd för sata.

 

Jag har två sata diskar och två pata i min dator, och jag märker ingen direkt skillnad på dem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sata är snabbare och det finns olika överföringshastigheter. Ata har bara 100mb/s med sata har 150mb men sata 300 har kommit och har då 300mb/s så att sata ska vara snabbare än ata. Förresten så alla nya moderkort sata.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Falk

SATA är snabbare än IDE men diskarna är inte tillräckligt snabba för att ens utnyttja IDE-100 så på det sättet kommer det inte märkas någon skillnad.

 

Den snabbaste IDE-versionen har en teoritisk maxöverföringshastighet på 133MB/s medans den långsamare av de två SATA versioner som finns på marknaden idag har maxhastighet 150MB/s medans den snabbare har 300MB/s men jag har svårt att tro att vi någonsin kommer att se diskar för hemmabruk som kommer att ha behov av de hastigheterna, i alla fall inte med dagens teknologi då diskarna kommer att bli för högljudda och varma. En fördel SATA har som faktiskt kan ge högre prestanda är NCQ. Jag vet inte hur det fungerar men det har visat sig att diskar som stödjer NCQ tillsammans med moderkort som stödjer NCQ ger en märkbar prestandavinst. Alla moderkort som stödjer SATA stödjer dock inte NCQ utan det är en relativt ny teknik, du måste ha ett moderkort från i år för att få det. Om du tänker flytta över disken till en ny dator vid ett senare tillfälle skulle jag rekommendera att du köper SATA men annars kvittar det.

 

//Mattias

knorg [a] rocketmail [punkt] com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

yo alla!

ska köpa en ny hårddisk men undrar en sak. jag har en asus p4c800 deluxe och ska köpa en seagate barracuda 250 gb ncq sata. på sidan -> http://www.seagate.com/products/interface/sata/compatibility.html står det att mitt moderkort ska stödja NCQ, men när jag kolla på asus hemsida -> http://se.asus.com/prog/spec.asp?langs=19&m=P4C800 så kan jag inte hitta nånstans där det står att det ska stödja NCQ.

 

nån som vet om p4c800 deluxe stödjer NCQ? om det inte stödjer NCQ, kan man ändå köra hårddisken som vanligt eller kommer den klaga?

 

[inlägget ändrat 2005-03-22 19:06:15 av Venom Hawk]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Falk

Tror att NCQ kom med SATA-300 så det betyder att ditt moderkort inte stödjer det. Men hårddisken kommer att fungera utan problem ändå.

 

//Mattias

knorg [a] rocketmail [punkt] com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...