Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

anti-pirat byrån


Tony1

Rekommendera Poster

Varför "hackar" alla på på deras jurist Henrik hela tiden?

Det är väl lagstiftarna man skall gå på??????

Skall han inte göra sitt jobb?, trots allt är det ju olagligt med fildelning...

Häls.

Från en som laddar ner ibland

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför "hackar" alla på på deras jurist Henrik hela tiden?

Det faller sig naturligt när det är han som är deras ansikte utåt, att han dessutom står och ljuger i TV om vad som är lagligt och olagligt gör inte saken bättre.

 

Det är väl lagstiftarna man skall gå på??????

Varför då? Upphovsrättslagen är riktigt bra, den ger både konsument och leverantör rättigheter, det APB håller på med är en massiv kampanj för att få folk att tro att konsumentens rättigheter inte finns.

 

Skall han inte göra sitt jobb?, trots allt är det ju olagligt med fildelning...

Han får med största säkerhet betalt för att faktiskt vara den som sticker ut och tar skit, det är hans jobb. Dessutom är det inte alls per definition olagligt ens med fildelning, det kan vara det men behöver verkligen inte vara det. Rätten till exemplarframställning gör viss (inte all) utdelning helt laglig.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han har en hög svansföring, och han kan inte hälften så mycket IT och straffrätt som han tror. Sen låter han som en politiker när han utan att blinka pratar om att de inte använder personuppfifter i en verksamhet som som inte går att genomföra utan att använda just personuppgifter i form av IP-adresser.

 

Uppgifterna om infiltratörer och beteendet på Banhof (det var servrarna de var ute efter. Inget annat) med filming och allt gör inte saken bättre för honom.

 

Gissningsvis kommer man inte att kunna använda mycket av bevismaterialet, förutom innehållet på servrarna, eftersom det hela handlar om ytterst tveksam metodik vid insamlandet av bevis.

 

Det hela gränsar i mina ögon till brottsprovokation.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissningsvis kommer man inte att kunna använda mycket av bevismaterialet, förutom innehållet på servrarna, eftersom det hela handlar om ytterst tveksam metodik vid insamlandet av bevis.

Bevis i Sverige blir inte ogiltiga för att inhämtandet är tvivelaktigt eller ens olagligt.

 

Det hela gränsar i mina ögon till brottsprovokation.

Knappast, Antipiratbyrån är varken polis eller myndighet. Vem som helst får ägna sig åt "brottsprovokation" sålänge man inte är polis, annan myndighet eller gör det uppdrag av sådan (i de fallen blir det naturligtvis inte brottsprovokation eftersom den termen bara finns i de fall det är olagligt).

Möjligtvis kan man åka dit för stämpling om du t.ex försöker sätta dit någon genom att lura personen i fråga att begå ett brott. Begår man brott själv i sitt försök så kan man naturligtvis åka dit själv.

[inlägget ändrat 2005-03-16 09:46:06 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissningsvis kommer man inte att kunna använda mycket av bevismaterialet, förutom innehållet på servrarna, eftersom det hela handlar om ytterst tveksam metodik vid insamlandet av bevis.

 

I sverige har vi fri bevisprövning, dvs man kan i domstol framföra vilka bevis man vill för sin sak. Sen är det upp till rätten att avgöra vilken tilltro man sätter till dem. Framkommer det att det skett på olaglig väg får man vara beredd att bli åtalad för det men det gör inet bevisen olagliga.

 

Den som tror motsatsen har sett för många amerikanska rättegångfilmen där domaren kan instruera juryn att borse från vissa bevis.

 

Det hela gränsar i mina ögon till brottsprovokation.

 

Det är inte inte, brottsprovokation = polisen provocerar fram ett brott.

APB är ingen polis (även om de själva verkar tro det) och får därför ägna sig åt det. Däremot skulle man kanske kunna tänka sig att deras mullvad begått eller medverkat till något brott. Kan ju vara något för någon som kan juridik att tittat närmare på

 

Observera att jag inte håller på APB det allra minsa, att som hr Pontén i Aftonbladet sitta och mer eller mindre skryta över att han tvingat ett slöjdlärare att leva på existensminimum får honom inte att verka det allra minsta sympatisk.

 

 

EDIT: Har visst skrivit nästan exakt likandat som fhe, lovar att jag inte läst din innan jag skrev min så du behöver inet skicka APB på mig ;)

[inlägget ändrat 2005-03-16 10:16:02 av Mattias C]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...