Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nytt Operativsystem Oblivion!!!


Mil

Rekommendera Poster

Mr Andersson

Om jag vill skriva egna program för ditt OS, vilket språk och vilken kompilator ska jag använda?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 89
  • Skapad
  • Senaste svar

Du är lite väl snabb men jag gillar sånt.:thumbsup:

 

Jag kan in nuläget inte ge dig något svar på den frågan men lå mig återkomma så får du svaret då jag börjar på betan.

 

Tack för visat intresse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker forfarande inte att ni ger mig mycket feedback om saker ni tycker borde finnas i ett os
Tja, för det första ett bra och snabbt vektorbaserat grafiksystem (typ som Cairo/Quartz/Avalon/Fresco/DPS).

 

Jag vill dessutom att det ska vara nätverkstransparent precis som X11. Jag skulle dessutom vilja kunna t ex flytta fönster mellan olika skärmar/burkar typ som man kan göra med GNU screen för terminalprogram eller xmove och Guievict för X11-program.

 

En annan sak jag skulle vilja är att kunna spara sessioner av alla program som är igång, så att om man loggar ut, så nästa gång man loggar in kommer alla en program upp igen i precis samma tillstånd som man lämnade dem -- ungefär som hur Opera sparar vilka sidor man har upp, historiken mm. Jag skulle även vilja kunna ha flera olika sparade sessioner och växla mellan dem.

 

Jag skulle vilja ha ett distribuerat filsystem, typ som AFS eller Coda, och som dessutom funkar i frånkopplat läge. Om jag till exempel sitter vid min bärbara och öppnar en fil som råkar vara lagrad på en server nånstans, så ska en kopia av filen mellanlagras på min bärbara. Om nätverksanslutningen senare bryts ska jag kunna jobba vidare med min lokala kopia av filen. Nästa gång jag kopplar upp mig synkas filerna, förutsatt att det inte finns några konflikter.

 

Givetvis ska alla kommunikation över nätverk vara krypterad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kommit på ett operativsystem som kommer att konkurrera med Windows

 

Lycka till! Jag tror inte en gymansieklass klarar av att sno ihop ett fullödig OS som skall konkurrera med Windows, Linux, och för all del Mac OS med.

 

Tänk bara på: Marknadskrafterna: Det är inte alltid de bästa som går vidare (ex. VHS som var sämre än Betamax.... fast det kommer kanske inte du ihåg)

 

Och du svarade inte på mina 6 andra frågor.

 

 

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Jag tror inte en gymansieklass klarar av att sno ihop ett fullödig OS som skall konkurrera med Windows, Linux, och för all del Mac OS med.

 

Det är inte omöjligt, men inte troligt heller för den delen.

 

Tänk bara på: Marknadskrafterna

 

Ja, Bill Gates köper projektet för $$ och lägger ner det och förbjuder Mil att röra en dator på 50 år.

 

Och du svarade inte på mina 6 andra frågor.

 

Inte en del av mina heller.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första så tycker jag inte att du ska gämföra dej med Bill Gates. Det var helt andra tider då, o då var ju han en av få som kunde göra/gjorde dessa saker som han då gjorde. Idag kan "vem som hälst" göra det (eller snarare ingen, efter som vem som hälst kan göra det (?))...

 

Och för det andra så verkar du ju ha kommit rätt långt med ditt OS om du redan nu frågar efter småsaker som hur startmenyn ska se ut och hur utforskaren ska fungera...Kan man inte få se nåt som visar att du har kommit nån vart? Kanske nån screenshot eller kodsnutt? Vad som hälst...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Och för det andra så verkar du ju ha kommit rätt långt med ditt OS om du redan nu frågar efter småsaker som hur startmenyn ska se ut och hur utforskaren ska fungera...

 

Skumt. Han verkar inte vara klar med så elemäntära saker som multitaskingen ännu, men jag kanske misstolkar hans formulering - "Jag hade tänkt att använda preemptive multitasking".

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första har jag inte jämfört mig med Bill Gates.

Och för det andra så även fast jag har kommit långt i OS.et så behöver jag andå veta vad ni vill ha eftersom allt hänger ju på den första releasen. Om Jag gör en flopp med detta kommer jag inte kunna göra en comeback. Så det är därför jag behöver förslag även på det allra lättaste.

 

Och det kommer snart något bevis jag har so plan att göra en hemsida som jag ska uppdatera med information samt att det ska finnas ett diskussion forum.

Hemsidan kommer jag att ange här och till den är klar så får du vänta.

 

Jag lovar att göra hemsidan klar så fort jag kan.

 

Kul att ni är intresserade det betyder bara att det är många som skulle vilja byta från Windows.:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
många som skulle vilja byta från Windows.

 

Jag skiter faktiskt i vilken plattform jag kör på och vad den heter, bara jag kan jobba med mina program. XP är riktigt stabilt och uppfyller de krav jag ställer på ett system, även om jag är mycket medveten om att mycket kan bli bättre.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan sak jag skulle vilja är att kunna spara sessioner av alla program som är igång, så att om man loggar ut, så nästa gång man loggar in kommer alla en program upp igen i precis samma tillstånd som man lämnade dem -- ungefär som hur Opera sparar vilka sidor man har upp, historiken mm. Jag skulle även vilja kunna ha flera olika sparade sessioner och växla mellan dem.

 

Och naturligtvis plocka upp en session på någon annan burk än den man använde sist...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mil skrev:

Mitt os som går under kodnamnet Oblivion

 

 

Varför kallar du det för just "Oblivion"?

Översatt från engelskan betyder det ungefär glömska, förbiseende.

 

Det vill du väl inte?:)

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-03-17 08:32:02 av PPC]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart, förutsatt att du med "plocka upp" menar visa och inte köra.

 

[inlägget ändrat 2005-03-17 08:50:39 av zerblat]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar köra.

 

Om allt är nätverkstransparent så varför nöja sig med att visa?

 

[Edit]

Att visa sessioner går ju att göra redan idag på lite olika sätt så det är ju inget att önska sig ;)

 

Visst blir det knepigt, men ska man tävla mot en marknadsledare måste man ha något väldigt extra att erbjuda.

 

[inlägget ändrat 2005-03-17 09:03:59 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför att sessionerna förmodligen är beroende av saker som vilka program som finns installerade (och vilka versioner), vilken hårdvara som finns, processorarkitektur... Men det är klart, om man har både ett globalt filsystem och plattformsoberoende program (tänk Smalltalk/Java/Python/CLR) så skulle det kunna funka.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad ni tycker windows gör dåligt

Har för mycket säkerhetshål, för lätt för spionprogram att installera sig, dålig säkerhet på internet (t ex default-inställningar i IE), ActiveX etc.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, det är ju bara teknikaliteter :)

 

Varför ska program installeras egentligen?

 

Varför måste olika burkar ha tillgång till olika program?

 

Allt måste ju inte vara som det brukar vara.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för lätt för spionprogram att installera sig, dålig säkerhet på internet (t ex default-inställningar i IE), ActiveX

 

Dessa beror väl mer på IE än Windows...?

 

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa beror väl mer på IE än Windows...?

Jag vet inte om det beror på Windows eller IE att det är möjligt att simulera Ja-tryckningar i ett fönster som frågar "Vill du verkligen installera detta?".

 

Visst hör ActiveX till IE, men säkerhet behöver nog vara inbyggt i OSet på ett bättre sätt än i Windows så att en webbläsare inte kan förstöra så mycket. Som det här aktuella problemet med vissa webbsidor som drabbar även Firefox-användare (något med Java?).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Cecilia skrev:

Som det här aktuella problemet med vissa webbsidor som drabbar även Firefox-användare (något med Java?).

 

Du menar det här:

http://www.idg.se/ArticlePages/200503/14/20050314210740_PFA/20050314210740_PFA.dbp.asp

 

Enligt mina teorier så går det att undvika i FF. Du stänger av att program ska få tillåtelse att installeras i FF:s inställningar. Något som inte finns i IE vad jag vet.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför jag kallar det Oblivion är precis det att det betyder glömska.

Min idé går ju ut på att göra ett enkelt operativsystem som ALLA kan använda och där menar jag att en medel användare av Windows använder c:a 7% av dess kapacitet och det nya man lär sig glömmer man ofta bort. Så därför är Oblivion ett passande KODNAMN det kommer naturligtvis heta något helt annat senare.

 

För övrigt kommer hemsidan troligen upp (med bilder, fakta, forum, FAQ etc.) ungefär slutet av vecka 13.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bill Gates och MS har ju alltid snott sina OS från andra.

DOS snodde dom rakt av från CP/M som gjordes av en Gary Kildall från Digital Research.

 

Kildall är ju det stora geniet egentligen, men fick aldrig särskilt mycket uppmärksamhet i media eftersom han inte var lika girig som Gates.

 

Det är ingen svårighet att göra ett OS bättre än windows, många har kommit och gått. T.ex. OS/2, BEOS, AmigaOS och åtskilliga fler.

 

Men sen gäller det att ha miljarder att spendera på marknadsföring.

 

Men jag tycker det är hedervärt att du försöker göra ett eget OS, tråkigt bara med inställningen från [Esc] och Mr Andersson.

Inte så mycket att bry sig om tror jag, påminner om alla windowssnubbar som skrev ner AmigaOne redan innan den var släppt.

[inlägget ändrat 2005-03-17 15:27:54 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mij är säkert duktig...

 

Men jag tror faktiskt inte att han kan skriva ihop ett OS själv, med några gymansiekompisar. Jämför hur många manårs utveckling som ligger bakom de operativsystem som finns idag för pc-plattformen (Windows/Linux/), och jag gissar att han inte ger sig på Mac/AS400/Riktig Unix/z-OS).

 

Det finns också de som har försökt men misslyckats, trots att de har haft både penag och motivation. OS/2, BeOS t.ex.

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej [Esc].

 

Jag förstår att det har blivit ett stavfel, och sånt händer.. *ler*

 

Fast samtidigt har du rätt...

Mij kan inte peta ihop ett Operativsystem.

Det kan jag garantera. *skrattar*

 

Hur det är med Mil vet jag inte.

 

PS.

Kände bara att jag var tvungen....

F'låt...*ler*

DS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på vad man menar med ett OS.

Microsoft ansåg ju Win 3.x och Win 9x var riktiga OS, men egentligen är dom ju bara skal ovanpå DOS.

 

Sen finns det ju faktiskt enskilda personer som utvecklat egna OS, Gary Kildall är en och Linus Torvalds är en annan.

 

[inlägget ändrat 2005-03-18 00:27:22 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...