Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nytt Operativsystem Oblivion!!!


Mil

Rekommendera Poster

Hej alla datorfreaks där ute:)

 

Som ni alla vet är Windows en dominerande faktor när det gäller operativsystem. Som ni också vet kommer snart longhorn ut och det ser väldigt flahsigt ut, frågan är om det är lika dåligt som XP:thumbsdown:

 

Jag har i allafall tro det eller ej kommit på det ultimata operativsystemet som inriktar sig på enkelhet. Jag tänker inte avslöja för mycket för att ni kanske snor idéen. Jag hade hoppats på lite förslag från er sida om vad ni vill ska finnas och hur det ska vara. Tänk bara på att konceptet är enkelhet så inga finesser du måste kunna c++ för eller nåt i den stien.

 

Självklart är detta inte bara prat utan projektet är i full gång och produkten är snart redo för att börja byggas. Men innan det som kommer jag lägga ut lite enkäter som jag vill ha svar på.

 

Missa inte denna tråden och bomba med förslag till min mail mthomson_1@hotmail.com eller bara svara på tråden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 89
  • Skapad
  • Senaste svar
Mr Andersson
Självklart är detta inte bara prat utan projektet är i full gång

 

Låter ju kanon!

 

och produkten är snart redo för att börja byggas

 

Redan nu är du sämre än Microsoft. När dom pratar har dom i alla fall en Alpha att visa upp...

 

Jag har också fullgoda planer/skisser på världens bästa OS och har provat att skriva lite på det, men gav upp redan innan jag hunnit bygga klart MBR och fått den att funka...

 

Men... lycka till...!

 

(förstår dock inte varför du skulle lyckas med något som tusentals andra redan försökt...)

 

[inlägget ändrat 2005-03-15 19:42:23 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför jag tror att jag kommer att lyckas är att jag vet redan exakt vad jag strävar efter vad som ska finnas och inte finnas om du är intresserad kan du få veta mer så kanske till och med du blir impad.

 

Skulle gärna vilja få några förslag som du tycker saknas på andra os eller som de har misslyckats med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Tja, det är ju aldrig fel att ha stora planer, även om de kanske inte går i hamn.

 

Rent allmänt vill jag dock nämna vad jag saknar i dagens OS och det är att vända på steken om säkerhet. Istället för att använda sig av blacklists för program som inte skall få köras så vill jag ha whitelists. När OS:et är färdiginstallerat skall inga andra program få köras än de som ingår i systemet. Därefter måste man själv godkänna program för exekvering (på samma sätt som brandväggar fungerar, men här gäller det exekvering överhuvudtaget)

 

Ett sådant OS kanske inte lämpar sig för den vanliga användaren, då det krävs rätt mkt handpåläggning, men för ett system där fullständig säkerhet krävs vore det trevligt.

 

Jag vet att MS gått i dessa tankebanor tidigare, men jag tror de lagt ner den idén

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en liten fråga!

 

Hur lång tid tar det att programmera ett helt OS?

 

Sen lär du kanske behöva en hel del hjälp ,exempelvis en som tar en del av projektet och en annan som tar en annan del osv...

 

Min erfarenhet säger att det är bättre att börja med små saker som går att ro iland än stora som blir halvfärdiga.Men jag kan ju ha fel

 

Sen vet jag inte om det saknas nåt i XP direkt.Inte om du talar om enkelhet iaf

 

tror ett opensource projekt skulle ha större chans att lyckas där du kan rekrytera folk som är allmänt trött på Microsoft.Värre blir det att hitta folk som avskyr både Microsoft och Unix/Linux

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej Mil

 

Önskar att jag varit lika målmedveten och ambitiös som du verkar vara.

 

Men i varje fall så finns det en sak som jag har retat mig på i alla Windowsversioner. Nämligen att man i Utforskaren inte kan se storleken på mappar på samma enkla sätt som på filer (alla på en gång alltså). Det finns visserligen extraprogram som fixar detta, men varför inte bygga in det i operativet istället. Visserligen kanske det stjäl en del resurser så att allt går lite trögare, men man kunde ju i varje fall få det som ett alternativ att kryssa i om man skulle vilja ha det så.

 

Om du lyckas med det så kan du väl höra av dig när du skall släppa ut ditt nya OS. Så kunde man kanske kunna få testa en alpha eller trial-variant av det.

 

Lycka till

Amos

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Du kan börja med att skriva kärnan, sen kan du återkomma med vad du tänkt lägga in. Jag blir impad om du återkommer före årsskiftet. Har du skrivit någonting tidigare i maskinkod? Nej jag menare inte assembler, då måste du först göra en kompilator och hur ska du göra den när du inte har något OS att kompilera den för...?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här med att bara tillåta signerade program har väl kommit upp ett antal gånger, se t ex DigSig: http://disec.sourceforge.net

 

Om man är intresserad av att ha bra kontroll över säkerheten är t ex SELinux värt att kolla på: http://www.nsa.gov/selinux/

 

Å andra sidan, om man bara vill begränsa vilka program som körs gör man väl det enklast genom att bara tillåta program att köras från en skrivskyddad partition. Mao, partitionen med alla körbara filer monteras read-only, resten monteras som noexec.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, när det gäller t ex Linux-kärnan, så enligt en beräkning (http://www.dwheeler.com/essays/linux-kernel-cost.html) skulle det ta 4500 manår att skapa kärnan om man startade igen från noll. Då ska man komma ihåg att det alltså bara är kärnan. Sen tillkommer ju alla andra delar av systemet. För en äldre version av Debian har man beräknat 14000 manår (http://people.debian.org/~jgb/debian-counting/counting-potatoes/)

 

Så ja, det är nog en bra idé att bygga på existerande mjukvara om man vill komma nån vart inom en rimlig framtid...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
x86 ASM är ju lika oavsett plattform

 

Ja... men hur sjutton får du in din kod på MBR utan att banka in det som maskinkod...? Det är trots allt med MBR som allting börjar.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Hur lång tid tar det att programmera ett helt OS?

 

Jag misstänker att Mil tänker på ett GUI och inte ett helt OS. Ett OS kommer att ta resten av hans liv att bygga om han ska göra det ensam. Ett bra GUI bygger man kanske på ett par-tre månader om man inte gör nåt annat.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
om du är intresserad kan du få veta mer så kanske till och med du blir impad.

 

Berätta lite mer om hur du tänker angående minneshantering, programexekvering och filsystem. Det är de tre första elementära delarna (förutom MBR), utan dem kommer ingenting att hända i datorn.

 

Sen har vi grafiken... det är en vetenskap, för redan här måste du ha stöd för att på något sätt läsa in drivrutiner för hårdvaran. Ska du läsa existerande drivrutiner, skriva egna eller låta hårdvarutillverkaren göra det? Till en början lär du få göra det själv och bara en sån sak kommer att ta tid.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Era vetgiriga vampyrer:)

 

Som jag inte har berättat är att jag ska inte ensam bygga detta enorma projekt för som ni har sagt kommer det att ta resten av mitt liv och jag har ändå inte den kapacitet till det. Men oroa er inte. Jag tackar er för era förslag med utforskaren och white listen. Satt uppe hela natten för att lösa dessa problem och klockan 04.20 slog iden till och nu har jag löst whitelistan på det bästa sättet. Utforskaren är en idé som jag ska lösa idag och är inte ett stort projekt.

 

Hur som helst så nämnde jag här ovanför att jag inte ensam kommer att göra detta. Nejnej det här kommer att byggas i Indien.

 

Redan nu tror ni säkert att jag yrar och letar efter telefornnumret till mentalsjukhuset;)

 

Men jag har faktiskt tagit kontakt med en vd chef för eriksson i Indien som redan har hjälpt mig med att komma igång. Det finns ett litet kapital kvar som saknas men som enligt planen kommer att strömma in inom en snar framtid så att jag kan börja på projektet.

 

Att en beta kommer innan longhorn släpps första kvartalet år 2006 är garanterat, men när är ännu inte fastsällt. (troligen någon gång i slutet av sommaren eller tidigt på hösten).

 

Just nu vill jag att ni bombar mig med förslag som ni vill ska finnas med. Jag har redan fått ett mejl om att en person var så föbannad på dessa "pop-up fönstrena" i Xp om att "datorn kan vara utsatt för risk"..etc. Har också fått klagomål på start menyn att den är oerhört opraktisk och väldigt rörig.

 

Som sagt jag tittar till den här tråden ett antal gånger om dan samma med mejlet så kom med förslag.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska OS:et användas till?

 

För små telefoner, konsumentprodukter, hemdatorer, stora servrar, ...???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt os som går under kodnamnet Oblivion är avsedd för alla hemmanvändare. Senare kommer det ut nya system till företag etc. Men målet är att ge ut det till hemmanvändarna och ge Windows ett slag under bältet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror du yrar.

 

En 15-åring som som tror att han kan bygga ett helt nytt OS :P

 

Vad exakt är din roll i projektet?

Hur många utvecklare finns det?

Vem driver projektet?

Vilka finansiärer har du? Eller bygger det på OpenSource?

Kommer det att bli en kommersiell produkt, eller GPL?

Vilken/vilka hårdvaruplattformar kommer OS:et för?

Har du något stöd/tagit kontakter med hårdvarutillverkare?

 

m.m.

 

När du har svarat på dessa frågor, så har jag ett par till!

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bill Gates var 16 år då han kom med Windows till IBM och visade upp det, trodde han yrade precis som du.

 

Jag har kommit på ett operativsystem som kommer att konkurrera med Windows och jag tänker driva på projektet ända tills det är i hamn. Det finns inga anställda utveklare än då dock allt hänger på mina finansiärer. Det är oerhört svårt som 16 åring att hitta finansiärer till ett enormt projekt som detta men tack vare att jag får ett sådant stöd från Procivitas privata gymnasium som jag går på får jag en oerhört massa kontakter och referenser då detta året stod hälften av alla uf finalister av Procivitas elever. Så du behöver inte oroa dig det kommer ut.:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Bill Gates var 16 år då han kom med Windows till IBM och visade upp det

 

Bra gissat, bara 10 år fel. Han var 26. Dessutom hette det DOS på den tiden. Windows kom några år senare.

 

Så du behöver inte oroa dig det kommer ut.

 

Som sagt, ett stort lycka till!

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-03-16 18:56:43 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Recalling

Retreating

Returning

Retriving

 

 

A small talk your missing more clever but older now

A leader a learner a lawful beginner

 

You may say I am a dreamer but i'm not the only one

I hope someday you wil join us

and by my product

 

Tycker forfarande inte att ni ger mig mycket feedback om saker ni tycker borde finnas i ett os eller vad ni tycker windows gör dåligt.

 

Snälla svara mer på det för det andra ordnar jag att det kommer ut på marknaden. Det finns bara två hinder och inget hinder hittils har stoppat mig i mitt liv och inte kommer det att göra det nu när jag kommit så långt.

 

Självklart får ni frotfarande fråga mig om saker ni vill ha reda på

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Tycker forfarande inte att ni ger mig mycket feedback om saker ni tycker borde finnas i ett os eller vad ni tycker windows gör dåligt.

 

Du har ju redan sagt att du har den perfekta iden... vilket feedback har du tänkt dig att få...?

 

Självklart får ni frotfarande fråga mig om saker ni vill ha reda på

 

Du kan ju börja med att svara på det jag redan frågat.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har den perfekta idén från min syn vinkel som också berör många.

Men om du har något som du vill ska finnas på ett os eller som windows gör mindre bra och du berättar det och jag tar till mig det så blir Oblivion bara bättre. Det kanske inte bara är du som vill ha den finessen. Och ju mer feedback jag får inom förslag till vad ni vill har desto bättre blir produkten.

 

Jag kan ju inte komma på allt själv det finns det ingen som har och kommer inte heller att finnas eftersom jag vet inte allt vad ni vill ha och ju mer förslag jag får desto nöjdare blir ni som kund.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade tänkt att använda preemptive multitasking i och med att windows, linux och mac också gör det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...