Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formel för Vindkorigering


Grains

Rekommendera Poster

Hej. Blir mäkta imponerad om någon lyckas lösa detta problemet. Håller på att göra ett diagram i excel som rör flygplan där jag vill ha fram en formel(eller script?) så att man med hjälp av:

 

-Verklig Riktningen på kartan man skall ha(TT-True Track)

-Vind riktning+hastigheten för vinden i knop (W/V)

-Den verkliga farten genom luften(TAS-också i knop)

 

Kan få fram:

-Riktningen man man bör ha för att inte driva av(TH-True Heading)

 

Någon som tror sig kunna lösa detta eller annars kanske vet vart jag kan vända mig angående problemet?

 

Lägger upp en bild också så blir det lättare att förstå:

http://hem.bredband.net/b383126/prob.GIF

 

Alltså: vilken vinkel skall planet på bilden hålla för att inte driva av? Varierar ju med både planet och vindens hastighet.

 

//Templar

[inlägget ändrat 2005-03-15 18:38:58 av Templar]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä du, det där får du nog tänka igenom och lämna vidare. Det hela beror på så många faktorer och många koefficienter. Ska se vilka jag kommer på uatn att veta något om ämnet:

 

* Planet - storleken/typ. Yta mot vinden.

* Vindens hastighet och riktning.

* planets hastighet och riktning.

* höjd över havet (lufttrycket)

* vidnens/luftens friktion mot planets yta

 

Det borde ju finnas en standardformel för dessa beräkningar, det borde finnas en känd formel som bara är att applicera. Inget du ska behöva härleda.

 

Nu börjar jag dock bli nyfiken!

Vad är det du skapar? Åt vem? Varför?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2005-03-15 20:49:23 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde ju finnas en standardformel för dessa beräkningar, det borde finnas en känd formel som bara är att applicera. Inget du ska behöva härleda.

 

Luftfartsverket borde kunna hjälpa till med sånt tycker jag.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en formel som jag söker för att slippa göra mina beräkningar manuelt VARJE gång innan flygning(utbildar mig till pilot så flyger nästan varje dag). Och som ni ser på tabellerna på adressen längst ner är det en hel del att fylla i från scratch vilket tar tid.

 

Normalt sett räknar man ut vindkorigeringen+GS med hjälp av en "navskiva" som det heter. Och enda parametrarna man har att gå efter då är just det som jag har nämnt och det skall därför gå att konstruera en formel för detta anser jag.

 

Jag sökte runt lite igår och hittade då en sida:

http://www.pilotfriend.com/new_index/calc_frames/whiz_frame.htm där man kunde ta reda på vindkorrigeringen - Wind Correction Angle("Course, Ground Speed, And Wind Correction Angle"). Jag har mailat de som har sidan om att få ett script eller likande men jag får aldrig respons på mail nuförtiden av någon anledning så räknar ej med att få svar nu heller. Tar nu och slänger iväg ett mail till Lunds Universitet som förslaget och hoppas på att få svar.

 

Excel Dokumentet:

http://hem.passagen.se/hunter_wow/flightplan.xls

 

Det rosa markerade är aktuella värden för min fråga. Har alltså som mål att bara behöva fylla i TT och W/V och få resten uträknat automatiskt.

 

//Templar

[inlägget ändrat 2005-03-15 23:37:24 av Templar]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så. Nu fick jag fram formel från en lärare på skolan som knäckte detta när han gick på gymnasiet och det ser ut såhär:

 

GS= TAS-cos(sin^-1(sin(w+180-TT)*V/TAS))+V*cos(w+180-TT)

 

TH= TT-sin^-1(sin(w+180-TT)*V/TAS)

 

V=Vindstyrka

W=Vindriktning

 

Och när ett problem är löst dyker som vanligt nästa upp som jag postar i excel sektionen :)

 

//Templar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har sin^-1 ett "namn"? Lyckas inte hitta det på infoga funktion i excel.

 

//Templar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara att skriva in det som det står. Nja nästan.

 

Eller så kan du skriva det som 1/sin(...)

x^(-1) = 1/x kanske du minns från matematiken.

 

Om du är osäker på om placera din tecken rätt, testa med några elementära lätträknade tal som du vet vad de ska bli.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad jag hela tiden skall komma in på samma ämne på olika trådar.... Hänvisar nu till: //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=691037

 

//Templar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...