Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

WebService skickar fel användarnamn


pettere

Rekommendera Poster

Jag har gjort ett program som har ett gränssnitt som arbetar mot en webservice som i sin tur går mot en databas (SQL Server). Det fungerar bra att göra så när webservicen kör på samma maskin som gränssnittet men när jag lyfte över webservicen på en fristående webserver.

 

Felet är att användarnamnet inte följer med på rätt sätt och det resulterar i ett SQL-fel:

 

Server: Msg 18452, Level 16, State 1[Microsoft][ODBC SQL Server Driver]


Login failed for user <(null)>.

Reason: Not associated with a trusted SQL Server connection.

 

 

Av nån anledning så tolkas min användare som (null) av SQL Server.

 

Någon sa att det förmodlligen skulle fungera om man körde webservern på samma maskin som databasservern. Men det skall väl inte vara nödvändigt!?

 

Min förhoppning här är att någon har gjort ett liknande program och kan hjälpa mig på traven!

 

 

/pettere

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Ahlkvist

Hur ser din Connection-sträng ut?

Troligen har du när du körde tidigare använt "Windows authentication" för att ansluta till SQL Server, och den användare som Web servicen körs under har inga rättigheter i SQL Server.

Antingen får du sätta upp NT-användaren som Web servicen körs under i SQL Server, eller så får du ändra din Connection-sträng så att den ansluter med ett SQL Server-login istället för ett Windows-login.

 

--

Snäll ibland. Rättvis nästan jämt. Elak för det mesta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, användaren har rättigheter på databasen. Problemet var att web servern inte skickade rätt namn vidare, trodde vi.

 

Nu verkar det vara löst med att vi gjorde det möjligt för servicen att delegera användare till fler maskiner. Någon inställning i AD gjorde att web servern inte tilläts skicka samma användare vidare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...