Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kunde inte ansluta till servern...


Kristian Holmgren

Rekommendera Poster

Kristian Holmgren

Jag kör 10.3.8 och har plötsligt fått problem att ansluta till Windows-servrarna på jobbet - men bara när jag gör det som den ena av mina två användaridentiteter på datorn (jobb resp privat).

 

Det började med att jag ombads byta lösenord till ena servern, skrev in för många tecken och sen var strulet ett faktum. Jag bytte lösen på en PC i stället, men har sedan dess inte kunnat logga in på någon av de två servrarna med hjälp av Gå>Anslut till server och IP-adressen. Jag kommer visserligen åt dem genom att skriva in smb-adress och sökväg men det är inte lika smidigt.

 

Vad som förbryllar mig är att om jag byter användaridentitet så kan jag fortfarande hur enkelt som helst ansluta genom att skriva in IP-adress. I min andra identitet fungerar allt som det gjorde förut.

 

Mig icke begripa.

 

/Kristian Holmgren, Sundsvall

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Tydligen har Mac OS X sparat ditt felaktiga lösenord. Men tyvärr vet jag inte hur man kör "Unsave password" på 10.3.8.

/Eric

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kristian Holmgren

Ja, det verkar vara något som ligger och stoppar i min jobb-användares Bibliotek. Men lösenordet brukar jag skriva in varje gång. Jag får felmeddelande:

"Kunde inte ansluta till servern eftersom namnet eller lösenordet var inkorrekt".

 

Dubbelklickar jag på genvägsikonen för senaste servrar så får jag i stället meddelandet:

"Kunde inte ansluta till servern med den adress du angvit (afp://217.119.xxx.etc)" samt "felkod -5023".

 

Urk. Var ska man rota? Har tittat i Preferences-mappen men där blev jag inte särskilt klok.

 

/Kristian

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felkoden du fick betyder följande:

 

afpUserNotAuth /* No AFPLogin call has successfully been made for this session */

 

Och det är ju tecken på att du försöker ansluta dig med AFP. Vard det inte en SMB-uppkoppling som du ville göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...