Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Val av digitalkamera, utrustning, filmredigering


Bergvinden

Rekommendera Poster

Jag försöker bestämma mig för val av digital videokamera. I PC FÖR ALLA

fann jag mycket beröm för SONY DCR -HC-14. Men nu visar det sig att den är utgången ur säljarnas sortiment och ersatt av nya modeller.

 

En svensk säljare rekommenderade då i stället PANASONIC NV-GS120.

 

MINA FRÅGOR:

 

1. Jag har nu i PRICERUNNER kunnat se att de föreligger goda recensioner för denna modell. Ett omdöme som tycks gälla är att den ger gott resultat för både film och stillbilder vilket är passar mina behov. Är det någon här på eforum som instämmer eller motsäger omdömet?

 

2. Vilka program bör anskaffas för att jag ska kunna redigera inspelad film i min dator?

Jag använder Windows XP PRO och har ledigt utrymme på ca 6 GB i min programpartition och därutöver drygt 100 GB ledigt för filer av annat slag. På CD har jag PINNACLE STUDIO version 8 SE liksom också EXCALIBUR 3 D Graphics Card Version 14.0 Dessa

program har jag aldrig använt och vet inte hur de fungerar.

 

 

3. Behöver jag utöver programvara köpa något (minneskort, sladdar e dyl) för att allt ska fungera väl?

 

4. Kan en i datorn redigerad film överföras till stor VHS-kassett för senare uppspelning i videobandspelarel? (Jag äger ännu ingen DVD-spelare)

 

 

torsten.johansson@koping.net

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4. Kan en i datorn redigerad film överföras till stor VHS-kassett för senare uppspelning i videobandspelarel? (Jag äger ännu ingen DVD-spelare)

 

Har du ett grafikkort med TV-out, så är det bara att spela upp filmen i helskärmsläge på datorn, och koppla från tv-out på grafikkortet till videobandspelarens in-kontakter.

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

 

Jag förstår att det inte är det lättaste att göra när man har så många valmöjligheter av digital videokameror.

 

Men jag skulle råda dig att ta det lugnt. Du hinner köpa en, men stressa inte för att köpa vad som helst.

 

Först och främst, fråga dig själv om vad för typ av videokamera vill du ha?

Alltså vad vill du att den videokameran skall klara av?

 

 

 

Utan att jag behöver säga så mycket, skulle jag rekomendera dig en bok som just svarar så bra på dina frågor (och många, många andra).

Boken heter "Digital video" är översatt til svenska från engelskan och inehåller i princip allt du behöver veta från val av digital videokamera till vad du behöver för tillbehör, program för att redigera på datorn, vad för kraft på din dator osv.

Jag rekomenderar den starkt för att den är fint skrivet, enkelt att förstå och absolut inte tråkigt.

 

Alltså, som du ser, kan jag själv skriva vad du kan välja för videokamera, tillbehör, videoredigeringsprogra, vad för krav på datorn som ska redigera osv. men jag lämnar äran åt den här duktige amerikanske författaren som har skrivit denna bok.

Boken har jag köpt för två månader sedan och det finns chans att du kan hitta den kvar på Bokia (på rea) och kostar runt 70 kr.

 

Jag lovar dig att du kommer att hitta alla, (då menar jag alla) svar på dina frågor i denna bok.

 

 

Jag skrev kanske för mycket, men eftersom jag har också samma intresse så vill jag mer än gärna hjälpa eller tipsa om väl värda saker inom detta område.

 

önskar dig lycka till! :thumbsup:

 

Skriv gärna hur det har gått

 

mvh/ neo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack neo. Ditt råd ska jag försöka följa. Det blir alltså ett bokköp

Torsten

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen neo!

 

Jag har varit inne på Bokia och kikat. Det finns en mycket stor mängd böcker om digital video. Jag hittade ingen för just 70 kronor. Om du ger mig författarens namn bör jag kunna hitta den bok du menar.

mvh

Torsten

torsten.johansson@koping.net

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stefan wind

 

 

Sök även här i forumet på Film- och Videoredigering.

T ex denna tråd: //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=661053

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

En allmän aspekt när man köper:

 

Jag har vid köp av olika kameror märkt att själva handhavandet av dem i långa loppet är mycket viktigare än man tror.

 

Man måste trivas med sin kamera och känna "trygghet" i alla inställningar som bör fungera som man själv tänker och fungerar.

Den skall alltså vara lättanvänd individuellt just för dej, vilket är litet olika för olika människor.

 

Slutsatsen är: Prova kameran i butiken innan du bestämmer dej. Prova mycket! Känn efter - kommer du att trivas med den!? Tryck och ställ in och greja och håll på. Lika viktigt som alla tester! Det kan avgöra om den kommer att samla damm i bokhyllan eller alltid finnas med där och när det händer!

 

Köper du på nätet så prova samma kamera ändå i någon affär innan beställningen. Det är mitt råd!

 

/Mauritz

 

[inlägget ändrat 2005-03-14 20:07:02 av Mauritz Lybeck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instinktivt känner jag att ditt råd att jag ska känna efter hur det är att handha kameran är ett bra råd. Jag tackar dig för ditt råd

Torsten Johansson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har läst boken och den är verkligen bra. Det blev dock bortkastade pengar eftersom jag redan kunde det mesta.

 

Boken tar upp viktiga saker och beskriver dem väldigt bra, tycker jag. Det finns dock ett antal stavfel vilket jag anser är väldigt irriterande. Dessutom saknar författaren förmåga att ”se in i framtiden”. Någonstans påstår han att det är så dyrt med DVD-skivor (eller var det RW?) att man nästan inte har råd att köpa dem. Det kanske var dyra för 2-3 år sedan men nu är de billiga.

 

Till sist: boken handlar om Windows och digital video även om det går att använda oavsett vad man har för OS.

 

ISBN: 91-636-0758-1 Sidantal: 336 Tryckår: 2003 (Se bifogad bild)

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

 

[bild bifogad 2005-03-14 22:27:32 av A.C.Magic]

689722_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Som jag sa, så skulle det finnas chans att Bokia har den boken fortfarande, men som du ser så hade de inte det.

Men, det går att köpa via nätet, http://butik.pagina.se/FB_Produkt.asp?art=63607581 kostar 106 kr, + ev. frakt.

 

Jag håller med det som tidigare är skrivet av A.C. att författaren saknar lite grann att se in i framtiden, men, det är nog inte heller det lättaste att gissa hur saker och ting kommer att utvecklas i framtiden, rörligheten av priser osv.

 

Jag tycker ändå att (för mig) var en oehört bra bok.

 

PS. Såg att biblioteket hade också denna bok (Uddevalla), det kanske din bibliotek har också, el. fråga efter den.

Författare, (om inte du redan fått veta) är; Jason R. Dunn.

 

lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

 

Har du ett grafikkort med TV-out, så är det bara att spela upp filmen i helskärmsläge på datorn, och koppla från tv-out på grafikkortet till videobandspelarens in-kontakter.

 

Huruvida jag har det nämnda grafikkortet vet jag inte och förstår mig inte på men jag bifogar i omgångar webbkamerabilder av baksidan av mitt datorchassi.

 

Torsten Johansson

 

 

[bild bifogad 2005-03-21 12:05:40 av Bergvinden]

[inlägget ändrat 2005-03-21 12:08:36 av Bergvinden]

[inlägget ändrat 2005-03-21 12:20:06 av Bergvinden]

692230_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ett grafikkort med TV-out, så är det bara att spela upp filmen i helskärmsläge på datorn, och koppla från tv-out på grafikkortet till videobandspelarens in-kontakter

 

Huruvida jag har detta grafikkort vet jag inte och förstår jag mig inte på. Nu har jag tagit fem webbkamerabilder av datorcchassiets baksida.

Jag hoppas att det för den kunnige framgår av bilderna om min dator har

detta grafikkort.

 

Jag bifogarbilderna i omgångar

 

 

Torsten Johansson

 

 

[inlägget ändrat 2005-03-21 12:06:34 av Bergvinden]

[bild bifogad 2005-03-21 12:07:27 av Bergvinden]

692241_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Här kommer den tredje bilden av baksidan av mitt datorchassig. Går det att se om grafikkortet i fråga är installerat?

 

 

[bild bifogad 2005-03-21 12:21:03 av Bergvinden]

692245_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Här kommer tredje fotot.

 

Torsten Johansson

 

[bild bifogad 2005-03-21 12:12:45 av Bergvinden]

692246_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Här kommer det fjärde fotot.

Torsten Johansson

 

[bild bifogad 2005-03-21 12:14:53 av Bergvinden]

[inlägget ändrat 2005-03-21 12:21:26 av Bergvinden]

692247_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Här kommer foto nummer tre.

Torsten Johansson

 

[bild bifogad 2005-03-21 12:18:08 av Bergvinden]

692250_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !

 

Så tokigt det kan bli!

Det föreligger tydlingen fördröjningar i överföringen, vilket ledde till att jag trodde att överföringen misslyckats ett par gånger och sände samma foto flera gånger.

 

Aj, aj, jag ber om ursäkt men försöker nu i två omgångar sända först foto nummer fyra och sedan foto nummer fem

 

Torsten Johansson

 

[bild bifogad 2005-03-21 12:25:26 av Bergvinden]

692253_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Här kommer foto nummer fem.

Ha överseende med mig, både för att jag strulat och för att jag inte vet om jag har ett grafikkort med s k TV-utgång i min dator

mvh

Torsten Johansson

 

[bild bifogad 2005-03-21 12:27:57 av Bergvinden]

692254_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som du har en Tv-ut-ingång på ditt grafikkort. (se den inringade kontakten på bifogad bild)

 

Vad du behöver är:

S-Videokabel, och eventuellt en scart-adapter (om din videobandspelare eller TV inte har s-videoingång). Detta kan du köpa på hos t.ex Clas Ohlson, eller hos tv-handlaren (kan dock skilja i pris), sedan får du ta ljud från grafikkortet, alternativt från högtalarna

 

Att få blid från datorn till tv, eller video kan vara lite bökigt. Har du ett Geforcekort så finns ju Monshis utmärkta guide: http://goto.glocalnet.net/geforce/

 

 

--

[Esc]

 

[bild bifogad 2005-03-21 12:34:17 av [Esc]]

692258_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...