Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppsägning vid provanställning


Kimpen

Rekommendera Poster

Vilka regler gäller vid uppsägning om man har provanställning.

Läste något om att man som arbetstagare kan gå på dagen men arbetsgivare måste meddela två veckor innan.

 

Stämmer detta om det inte står några speciella villkor i anställningsavtalet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen tror jag inte att det är lagtext utan mera utarbetad praxis att det gäller 14 dagar för arbetsgivare och 1 dag för arbetstagare. MEN detta är under förutsättninga att inte arbetsgivaren är bunden av kollektivavtal/eller hängavtal för isåfall är tiderna reglerade i avtal. Eftersom det vanligaste är att man vill skydda arbetstagaren brukar avalet säga 1 månads uppsägning från arbetsgivaren och följdaktligen då också samma sak för arbetstagaren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen tror jag inte att det är lagtext utan mera utarbetad praxis att det gäller 14 dagar för arbetsgivare och 1 dag för arbetstagare.

Jag kan inte hitta någon lagtext vad gäller arbetstagaren (allt LAS verkar säga där är att arbetstagare alltid har minst en månad) men vad gäller de 14 dagarna så är det lag:

31 § En arbetsgivare som avser att ge en arbetstagare besked om att en provanställning skall avbrytas i förtid eller avslutas utan att övergå i en tillsvidareanställning skall underrätta arbetstagaren om detta minst två veckor i förväg. Är arbetstagaren fackligt organiserad, skall arbetsgivaren samtidigt med underrättelsen varsla den lokala arbetstagarorganisation som arbetstagaren tillhör.

Arbetstagaren och den lokala arbetstagarorganisationen har rätt till överläggning med arbetsgivaren om beskedet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...