Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behöver hjälp!


MKK

Rekommendera Poster

Kan inget om html men hanterar en hemsida åt en idrottsförening.

Där finns en mall man kan fylla i med uppgifter. Nu skulle jag vilja ha en rullande text på den sidan. Man kan alltså fylla i valfri text utan att skriva koder men man kan även skriva in kod. Sidan heter Sportnik.com förresten. Man kan väl även få en ljudfil uppspelad automatiskt när man kommer in på lagets startsida, nån som vet hur man löser det??

Snälla, hjälp en gröngöling tillrätta...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såhär får man en rullande text:

<marquee>Näsa</marquee>

 

Såhär får man ett bakgrundsljud:

<bgsound src="ljud.wav">

 

Det här fungerar i IE, de andra webbläsarna är ju bara skit så det är inget att bry sig om tycker jag.

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Det här fungerar i IE, de andra webbläsarna är ju bara skit så det är inget att bry sig om tycker jag.

Möjligtvis om man bara använder sidan privat. Att rekommendera folk att ignorera standarder är ingen hjälp till dessa. På browsersidan tappar IE snabbt andelar och alternativen upptar runt 30% av marknaden idag.

 

Vill man arbeta med webbutveckling så krävs att man följer tiden och inte dröjer sig kvar i tweakad teknik från webbens ungdom.

 

Vad gäller scrollar och påtvingat ljud så tycker jag det är en styggelse att använda sig av. Det är enormt störande för de flesta och tjänar oftast inget syfte. Men vill man absolut använda sig av multimedialt innehåll så använd Flash så att det stöds av alla läsare.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På browsersidan tappar IE snabbt andelar och alternativen upptar runt 30% av marknaden idag.

 

Inte på min webbplats iaf, där använder 98,6% av besökarna sig av IE, även att sidan tycks fungera i Firefox och Netscape också de få gånger jag har testat.

 

Att utveckla en webbsida som ska ha stöd för flera webbläsare medför en större kostnad än att utveckla en webbsida som enbart stöder den vanligaste, IE.

 

Detta innebär med andra ord att man, även som företagare, kan överväga att begränsa sig till IE. Inkomsterna som den lilla skara, som inte använder IE ger, väger antagligen inte upp till den kostnad som det medför att anpassa webbsidan till flera olika browsers.

 

Vill man arbeta med webbutveckling så krävs att man följer tiden och inte dröjer sig kvar i tweakad teknik från webbens ungdom.

 

Hehe, IE till hör visserligen webbens ungdom, och det är det som gör den så bra. Men IE finns som du säkert vet i moderna versioner...

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Hehe, IE till hör visserligen webbens ungdom, och det är det som gör den så bra. Men IE finns som du säkert vet i moderna versioner...
Jo, men nya versioner av IE tillåter fortfarande deprecated html för bakåtkompatibilitet. Detta innebär inte att man ska använda sig av dessa utdaterade element och browserspecifika extensions av html.

 

Att utveckla en webbsida som ska ha stöd för flera webbläsare medför en större kostnad än att utveckla en webbsida som enbart stöder den vanligaste, IE.
Möjligtvis om man inte lärt sig hur man följer standards. Än idag har förstås alla läsare, inklusive IE små problem kvar kring olika aspekter av de standards som utformats, men det är inte i närheten av hur det såg ut på IE4/NS4-tiden då det var ett rent helsike att koda för båda två.

 

Detta innebär med andra ord att man, även som företagare, kan överväga att begränsa sig till IE.
Ingen av våra kunder skulle någonsin acceptera detta från oss. Det ställs ganska höga accessibility-krav när man får en offertförfrågan idag, så där har du fel enligt min erfarenhet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen av våra kunder skulle någonsin acceptera detta från oss. Det ställs ganska höga accessibility-krav när man får en offertförfrågan idag, så där har du fel enligt min erfarenhet.

 

Det kan säkert stämma i ditt fall, men då har ni speciella kunder där Internet är deras enda försäljningskanal. Då kan en liten procent vara ganska många i antal. Men i de flesta fall, enligt min erfarenhet, är det så att ett företag vill ha en sida i reklamsyfte, kanske möjligen webbutik med. Men deras huvudsakliga verksamhet utspelar sig inte på Internet.

 

Och om nu ett företag som utvecklar webbplatser har lärt sig att följa standarder så innebär det ju en högre timkostnad för kunden, så egentligen är det förenat med högre kostnader ändå.

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
men då har ni speciella kunder där Internet är deras enda försäljningskanal.
Det är ganska varierande, vi har både statliga myndigheter och medelstora företag som kunder. Myndigheternas krav känns väl rätt naturliga, eftersom hela befolkningen är deras "kunder".

 

Och om nu ett företag som utvecklar webbplatser har lärt sig att följa standarder så innebär det ju en högre timkostnad för kunden, så egentligen är det förenat med högre kostnader ändå.

Faktum är att de flesta konsulter har tvingats sänka sina timkostnader de senaste åren än tvärtom. Men visst kostar kompetens pengar, men det är alltid en bättre investering att betala kanske 20% mer för ett resultat som ger ett trovärdigt intryck än att spara in och därmed stänga ute stora delar av den potentiella kundkretsen, bara för att de sitter med "fel" webbläsare.

 

Det är viktigt också att tänka på att även om det i IE6 finns stöd för deras gamla saker som Marquee så finns det aldrig en garanti för att nästa version stödjer det, eftersom även IE kommer att jobba mot att stödja de nya riktlinjerna så gott som möjligt.

 

Nä, nu är det dags att knoppa tror jag.

 

 

[inlägget ändrat 2005-03-14 00:12:58 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Godnatt, och tack för en trevlig webbläsar-diskussion, sådant är alltid uppfriskande :)

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...