Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varning vid högt värde


Grains

Rekommendera Poster

Hej. Kan man på något sätt ange att en cell skall byta färg när den överstiger ett vist värde?(i excel)

 

//Templar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, via villkorsstyrd formatering i menyn Format.

 

Markera den (de) cell (er) du vill formatera. Öppna villkorsstyrd formatering. Sätt villkoret till "cellvärde större än" och ditt värde. Ställ sedan in formateringen som ska gälla.

 

Du kan ställa in upp till tre formateringsregler per cell. De nyttjas i ordning, regel ett dorminerar över de övriga så om villkoret i regel ett slår in är det denna formatering som gäller.

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fett nice. Börjar ju arta sig detta. Men hur gör man om man vill ha med det hela i en lutande funktion? Ser ut såhär:

 

http://hem.bredband.net/b383126/diagram.GIF

 

Vill att det skall markeras när punkterna går utanför den lutande delen. Lutandet börjar på punkten: 240;980 och slutar på: 246;1150. Detta betyder att lutningen blir 28,33 om jag inte räknat fel(28,33y på varje x-värde). Kan man göra en Formel av detta? Va längesedan jag läste matte..

 

Här är excel dokumentet jag jobbar med. Kanske blir lättare att lösa när man kan testar lite:

 

http://hem.passagen.se/hunter_wow/flightplan.xls

 

(i de blåa rutorna anger man värden så ändras "ACTUAL CG" vilket i sin tur ändrar diagramet. Det är alltså värdena under "ACTUAL CG" som skall begränsas.)

 

//Templar

[inlägget ändrat 2005-03-13 15:38:21 av Templar]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Markera i grafen kan nog vara lite klurigt. Tänkte först att du skulle kunna rita över med en annan färgad linje när värdena översteg ett gränsvärde, men det går inte med den graftyp du har tror jag.

 

Då återstår nog tyvärr enbart VBA-kod, kod som då måste reagera på händelser, ändringar, på arket. Jag brukar rekommendera att man ska hålla sig borta från händelsefunktionerna, men ibland är det tyvärr nödvändigt att göra det. Som i detta fall, tror jag.

 

Kan du något om VBA? Om programmering?

 

 

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tyvär inget om VBA eller annan programering på den nivån. Är det bara att ge upp då eller tror du att jag kan få hjälp på VBA sektionen?

 

//Templar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan nog få hälp här :)

 

men det är inget jag gjort någon gång och jag vet inte om jag har tiden att fixa till något snyggt och fungerande åt dig.

 

Och som sagt, om man inte måste ha det ska man undvika händelsefunktionerna.

 

Idag fixar jag inget åt dig, men kanske det är ett problem jag kan lösa under veckan. Lovar inget, men jag återkommer om jag kommer på något.

 

Eller så får du ta och lära dig lite. Ett tips är att spela in ett makro när du ändrar exempelvis färgen på en punkt. Titta sedan och begrip vad det makrot gör och anpassa det med några IF-satser som begränsar vad det gör. Sedan är steget inte stort till händelsefunktionerna. Det kluriga här är att gå igenom punkterna och finna värdet. fast, vänta, nu blev det kanske inte så svårt...

 

Men testa själv om du har tiden att lära dig något nytt och användbart.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, thx. Tar och hör runt lite men om jag inte kommit fram till en lösning inom 1 vecka återkommer jag med denna tråden på nytt :)

 

//Templar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite kod att ge dig, återstår "bara" att skapa villkor för punkternas färgläggning och snygga till adresseringen av grafen lite.

 

Men punkternas värden har du på bladet, så det är ju "bara" att jämföra deras värde med din kurva och om värdet är över gör dem ex.v. röda och om under ex.v. blåa.

 

Denna kod gör alla punkter i diagrammet vid namn Diagram 4 röda:

[color="#0000ff"]Sub[/color] test()
[color="#0000ff"]Dim[/color] point As Variant
    [color="#006400"]'With[/color]
    ActiveSheet.ChartObjects([GRÅ]"Diagram 4"[/GRÅ]).[color="#0000ff"]Select[/color]
    [color="#0000ff"]With[/color] ActiveChart.SeriesCollection(1)
        [color="#0000ff"]For[/color] [color="#0000ff"]Each[/color] point [color="#0000ff"]In[/color] .Points

            .MarkerStyle = xlCircle
            .MarkerBackgroundColorIndex = 3
            .MarkerForegroundColorIndex = 3
        [color="#0000ff"]Next[/color] point
    [color="#0000ff"]End[/color] [color="#0000ff"]With[/color]
[color="#0000ff"]End[/color] [color="#0000ff"]Sub[/color]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:o

lyckades få in koden så det blev rött nu ja. Vore fett nice om man kunde få dem till att se ut så då den går utanför angivna värden. Dock ser jag på koder som rena grekiskan :)

 

//Templar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill experimentera själv;

[color="#0000ff"]If[/color] cells(rowIndex, colIndex)  > din kurva
    gör mostvarande punkt röd
[color="#0000ff"]Else[/color]
    gör blå.
[color="#0000ff"]End[/color] [color="#0000ff"]If[/color]

 

Det är grundkoden som behövs.

Där rowIndex är rad index för cellen, colIndex kolumnen. Din formel har du ju (nästan) och koden att göra blått/rött har du. Blått är bara en annan färgkod...

 

 

 

Nu ska jag springa till bussen!

 

Lycka till!

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag tappa dig där. Vet ej vart sattserna skall sitta någonstanns.

Men kurvan är la:

 

y=kx+m --> y=28,33x+980

 

Känns som att jag är ute på djupt vatten nu så lita inte på några siffror jag kommer fram till för jag kan INTE matte =D

 

//Templar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä du, nu bråkar Excel. När jag nu åter leker lite med koden och ändrar i den och får den att verkligen ändra en ensklids punkts färg så lyder inte Excel.

 

Färgen blir fel, fromen blir fel, storleken på punkten blir fel.

 

Allt blir fel med andra ord.

 

Ska testa vidare ett tag, men lite buggigt verkar det.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, här går jag bet.

 

Någon som kan förklara det beteende som visas i bilden jag bifogat? Punkten byter som sagt form ich utseende vartefter som VBA-koden ändrar på inställningar som inte borde påverka dessa.

Koden:

[color="#0000ff"]Sub[/color] test()
    [color="#0000ff"]With[/color] Blad1.ChartObjects([GRÅ]"FlightChart"[/GRÅ]).Chart.SeriesCollection(1)
        [color="#0000ff"]With[/color] .Points(3)
            .MarkerBackgroundColorIndex = 3
            .MarkerForegroundColorIndex = 3
            .MarkerStyle = xlMarkerStyleCircle
            .MarkerSize = 7
        [color="#0000ff"]End[/color] [color="#0000ff"]With[/color]
    [color="#0000ff"]End[/color] [color="#0000ff"]With[/color]
[color="#0000ff"]End[/color] [color="#0000ff"]Sub[/color]

 

På annan typ av graf fungerar det bra, men på denna - icke.

Cirkeln borde förbli röd och rund. Jag harför övrigt bytt namn på grafen, den hette förut "Diagram 4". Om man vill applicera denna kod på bladet som länkas till i denna tråd måste namnet i koden ändras.

 

En länk som jag snubblad över som kanske kan vara intressant i detta fall, kanske någon annan typ av graf kan passa?

http://peltiertech.com/Excel/Charts/index.html

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[bild bifogad 2005-03-13 22:45:30 av Monshi]

 

[inlägget ändrat 2005-03-13 22:47:16 av Monshi]

689330_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nästintill första gången jag använder excel så till en början försökte jag i några timmar med att göra det hela med ett linjediagram. Men jag lyckades inte göra ramen runt med hjälp av den. Den ville inte göra 90gradiga svängar lr hur det nu var. Uppfattade det som om punktdiagramet var enda alternativet för om man ville ha den formen på det hela som det är nu... Måste vara den formen på det hela eftersom att det är ett standarddiagram för tyngdpossition..

 

//Templar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...