Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skype begränsar användare


Fjellguide

Rekommendera Poster

Skype endast för utvalda

 

Skype fungerar tillfredställande, tills man behöver skaffa skype kredit.

Vilket man som Föreningssparbanks kund inte får anskaffa sig på Skype.

Där Bankens oöverträffade VISA E-kort betal tjänst inte gäller som betalmedel. Varför går inte att klargöra eftersom SKYPE ej vill förklara sig.

Jag har försökt att få en förklaring utan resultat vid ett hundratal försök sedan NOV. -04. Men har hittills nonchalerats utan någon som helst förklaring, jag har också kontaktat banken som är medveten om problemet, men där ligger inte felet, utan de väntar också på en förklaring från de nonchalerande Skype service, utan resutat.

Är det någon som har någon som helst kontakt med någon ansvarig, om det nu finns någon ansvarig på Skype som kan svara på frågan. Varför VISA E-Kort inte är godtagbar betal service på Skype.

Eller har Niklas Zennström banlyst Föreningssparbanken och dess kunder?

 

Tacksam för Svar.

Ulf Ers

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som Stefan redan påpekat för dig så läs gärna eforums regler innan du börjar posta.

 

Varför VISA E-Kort inte är godtagbar betal service på Skype.

Eller har Niklas Zennström banlyst Föreningssparbanken och dess kunder?

För att ha FSBs ekort så måste du väl ha ett existerande VISA-kort? Varför inte använda det? Jag har svårt att tro att skype är de enda som inte accepterar fsbs ekort och vad är hysterin över det? Skäller du på butiker som inte accepterar mastercard också?

 

Vet inte hur det ser ut med kostnadsmodeller osv men de oftast försöker ju alla tjäna pengar, kanske tar kortföretagen ut extra avgifter (av företagen) för ekorten?

 

Sedan kan det ju mycket möjligt vara en teknisk detalj som gör att skype inte accepterar ekorten, och som företag är det ju tråkigt att man inte lyssnar på sina kunder speciellt ett kommunikationsföretag...

 

Att säga att Skype endast är för utvalda känns lite som ett haveri i sig självt. Ungefär som att säga att alla affärer som inte tar kort är för utvalda som orkat ta ut kontanter...

 

 

 

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation.

Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att få FSB VISA e-kort behövs VISA kortet.

Men Vitsen med e-kortet är säkerheten att kunna betala på internet UTAN att behöva lämna ut sitt riktiga VISA nummer på Internet.

Om nu detta kan klargöra vitsen VARFÖR E-kortet är att föredra.

 

Och så länge som SKYPE nonchalerar ens frågor utan att besvara kommer jag att driva frågan ÖPPET, om det nu kan hjälpa mig till ett SVAR. Så ditt inlägg har inte lätt till någon ljuspunkt.

 

MVH Ulf Ers

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Vitsen med e-kortet är säkerheten att kunna betala på internet UTAN att behöva lämna ut sitt riktiga VISA nummer på Internet.

Om nu detta kan klargöra vitsen VARFÖR E-kortet är att föredra.

Jag är helt införstådd med vitsen av varför ekorten existerar och det är faktiskt rätt skönt eftersom det verkar som att SHA-1-systemet är knäckt. (Om jag inte är felinformerad på den punkten) men samtidigt så är det ju i dagsläget relativt säkert att handla med ett kort på nätet om man undviker att låta företaget spara kort-numret på deras servrar.

 

Och så länge som SKYPE nonchalerar ens frågor utan att besvara kommer jag att driva frågan ÖPPET, om det nu kan hjälpa mig till ett SVAR. Så ditt inlägg har inte lätt till någon ljuspunkt.
Låter som en bra grej, verkligen. Jag svarade dig eftersom detta är ett diskussionsforum, inte för att jag sitter på svaret. Skall jag vara ärlig så tror jag att du har större chanser att väcka Zennströms uppmärksamhet på skypes forum än eforum...

 

 

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation.

Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja Har försökt på alla vis att komma i kontakt med någon på Skype.

Men där består endast tysnad, vilket den tekninska supporten på FSB också är införstådd med. Det tycks inte finnas någon som vill eller kan besvara frågan på Skype. Kortet fungerade fram till sista October -04

Därefter är det helt omöjligt, och ingen är intereserad utav att lösa gåtan eller besvara frågor på Skype. Du må tro att jag har försökt. Men det är totalt tyst.

 

MVH Ulf Ers

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte vill lämna ut ditt kortnummer kan du använda deras system med Moneybooker. Det fungerar alldeles utmärkt även om det tar lite längre tid. Men jag använder det själv.

 

Sen är det en annan sak att drösvis med folk försökt att få Skype att förklara varför det inte går att betala med VISA trots att det står att det går, utan att få svar. Men att påstå att det bara fungerar för utvalda när de har över 85 miljoner kunder är, som sagt, bra magstarkt.

 

Synd att det ska vara så med deras betalfunktion dock, för ända sedan jag såg Skype för första gången har jag varit övertygad om att det är det som är framtiden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är synd att deras betalfunktion inte är till för alla.

Moneybooker verkar inte seriösa enligt min mening, för där vill dom

att jag scannar mitt riktiga VISA kort tillsammans med mitt PASS

och skickar in för att kunna anslutas som betalmedel. Vilket gör hela vitsen med Visa E-kort obrukbar, för de tar heller inte Visa E-kort.

Hela Ideen med att betala på ett säkert sätt med VISA

är och förblir med Visa E-KORT och INTE utlämnade utav mitt riktiga

Visa kort. För Fsb, och min säkerhet.

 

 

[bild bifogad 2005-03-14 00:36:13 av Fjellguide]

689356_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle heller aldrig lämna ifrån mig de uppgifter som Moneybokker vill ha för att använda VISA-kortet, så jag använder deras andra alternativ - nämligen att man helt enkelt sätter in pengarna på ett visst bankkonto istället. Busenkelt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja för mig är det en gåta att ett så smart framtida tele system, skall falla på en stenålders betalservice. Och att de ansvariga inte vågar förklara sin hållning gentemot VISA e-kort, eller om det nu är Föreningssparbanken de inte tycker om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom så förutsätter de att man har tillgång till en skanner... :thumbsdown:

 

Nej det var ingen bra lösning.

 

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Kan j_n eller någon annan berätta mer om det här

att man helt enkelt sätter in pengarna på ett visst bankkonto istället. Busenkelt.

 

nån url eller nåt. Jag är med i både fsb och skandia. går det att betala säkert till det där bankkontot då? Fjellguide är det något du kan pröva. Det andra sättet skulle jag inte heller acceptera.

 

Troligen tar de ordentligt betalt för Visa ECard. Varför annars detta strul?

 

Jag har laddat ner skype men aldrig använt det. Har problem med Headset glappkontakt. Lat borde ta isär och löda ihop det.

 

bridg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uj, det är enkelt. Välj Moneybookers-alternativet, sen kommer du till MB:s sajt. Klicka på "Pay via bank transfer". Man får ett kontonummer samt en kod som man ska uppge som 'meddelande till betalningsmotagaren', sen betalar man in pengarna på det kontonumret precis som när man betalar en vanlig räkning. Går alldeles utmärkt med vilken bank som helst alltså. Tar 3-4 dagar iofs men det fungerar.

 

Var just nu inne på Skype förresten och upptäckte att de numera har PayPal också. Betaversion iofs,vet inte vad begränsningarna är, men jag vet att det har varit mycket efterfrågat bland deras användare, så nog lyssnas det på användarna. Testa det vetja.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter verkligen hoppfullt. Men är inte money bookers i england eller nåt. Kostar det inte hundra kronor att betala 10€ till Skype?

 

Jag ringde till FöreningsSparBanken och de sa att om det finns IBAN avtal eller SWIZZ eller BIC nummer så kostar det 40 eller 90 att betala in 10€ till MoneyBookers.

 

Eller menar du att de har nåt svenskt kontonummer?

 

Vad kostade det och vilken bank har du? Jag har Skandia, FSB och Nordea.

 

Skandia vore tryggast tror jag. Har använt dem en gång tidigare och det funka.

 

Ok måste bara ta reda på om BBB klarar Skype.

Väljer mellan att ha RIX Voip 75Kr månaden så ma nfår ett nummer folk kan ringa? får man verkligen ett Skype nummer alla kan ringa till?

 

Stort tack för att du svara. Har letat i två dar från morgon til lkväll hur man betalar till Skype. Massor av folk får det ej att funka.

 

Bridg

 

[inlägget ändrat 2005-03-31 10:53:09 av Bridg]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick till Moneybookers hemsida FAQ http://www.moneybookers.com/app/faq.pl?gid=1&qid=106

 

What does it cost?

 

Registration: FREE

 

Upload Money From Bank: FREE

Upload Money From Credit Card: 3%

 

Send Money: 1% (up to € 0.50)

 

Typiskt mig lyckas jag inte förstå. Gör jag en upload om jag är på Skype och vill betala in 10€ till dem och har klickat på betala via mitt konto hos moneybookers.

 

1. Först gå med i Moneybooker öppna konto och sätta in 10€+ eventuell kostnad.

 

2. Bli medlem i Skype och beställa SkypeOut att betala in via Moneybookers?

 

slipper man lägga ut 40kr eller 90 kr då? när man betalar in till moneybookers eller tillkommer dessa utöver ev betalning för överföring till Skype?

 

Ooh min förmåga att tolka text är inte värst good medges.

 

Bridg

PS det stavas SWIFT typiskt mig höra fel.

[inlägget ändrat 2005-03-31 11:12:18 av Bridg]

[inlägget ändrat 2005-03-31 11:56:05 av Bridg]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Seså, krångla nu inte till det...

 

Du får ett kontonummer i Sverige, som du betalar till precis som när du betalar en räkning från ditt bankkonto - inga avgifter alltså. Konstigare än så är det inte.

 

Glöm det där med 40-90 kr. Moneybookers har visserligen sin bas i Storbritannien men de har kontonummer i en rad länder, så man behöver alltså inte betala pengar till något annat land.

 

ps. Glöm inte att sätta in 11:50 EUR om du ska köpa SkypeOut för 10 EUR, eftersom de envisas med att ange priserna utan moms. Totalpriset är alltsp 11:50 EUR.

 

får man verkligen ett Skype nummer alla kan ringa till?

 

Man kan inte ringa till Skype-numret från en vanlig telefon, däremot kan man ringa till en vanlig telefon från Skype-abonnemanget. Andra Skype-användare kan däremot ringa dig på ditt Skype-nummer (liksom du kan ringa dem förstås).

 

1. Först gå med i Moneybooker öppna konto och sätta in 10€+ eventuell kostnad.

 

2. Bli medlem i Skype och beställa SkypeOut att betala in via Moneybookers?

 

slipper man lägga ut 40kr eller 90 kr då?

 

Ja just det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack.

 

Du anar inte hur många Bankmän jag talat med och support mm för att få reda på varför det går snett för alla dessa som på Skype Forum försöker förjäves betala in och misslyckas få igång detta.

 

Om det är så enkelt som du beskriver kan det j uvara för att de bara sätter in 10€ istället för 11.50

ps. Glöm inte att sätta in 11:50 EUR om du ska köpa SkypeOut för 10 EUR, eftersom de envisas med att ange priserna utan moms. Totalpriset är alltsp 11:50 EUR.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Roligt att se att det inte är bara jag som har problem med att skaffa skypeOUT via fsb.

 

Jag läste något i PC för alla som ni kanske tycker är intressant. Det är någon som har fått svar från Skype angående skypeOUT och FSB problem.

 

se bifogad bild

 

Bilden tagen från

PC för alla April 2005 nr 3.

 

bridg wrote

får man verkligen ett Skype nummer alla kan ringa till?

 

j_n wrote:

Man kan inte ringa till Skype-numret från en vanlig telefon, däremot kan man ringa till en vanlig telefon från Skype-abonnemanget. Andra Skype-användare kan däremot ringa dig på ditt Skype-nummer (liksom du kan ringa dem förstås).

 

Det verkar som om skype har kommit ett steg längre och erbjuder SkypeIN där vanliga telefoner kan ringa till din dator :)

 

 

[bild bifogad 2005-04-14 22:23:05 av yin_yang2k]

[inlägget ändrat 2005-04-14 22:24:01 av yin_yang2k]

[inlägget ändrat 2005-04-14 22:24:42 av yin_yang2k]

701502_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Några av våra användare..." sicket bludder. Att döma av diskussionerna på deras eget community verkar INGEN med VISA-kort kunna betala hos dem. Till skillnad från minsta kvarters-nätbutik. Åtgärder mot fusk, blah. Visst, det går väl inte att fuska om INGEN kan betala med VISA, men varför tar de då inte helt enkelt ner VISA-symbolen?

 

Skypes brist på intresse för att lösa problemet och konstanta ljugande för kunder som klagar står mig upp i halsen. Jag är varm anhängare av Skype, men det här strulet riskerar att allvarligt skada deras chanser att bli marknadsledande. Vilket de annars kunde ha blivit. Det är tragiskt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Jag tycker också SKYPE ÄR RENA SKITEN då det kommer till betalning. Varför i helskota kan man ej betala via E-KORT?? Nordeas Ekort lösning fungerar med skype idag men inte Föreningssparbankens ekort lösning.

 

Vet någon något om detta eller?

 

Jag har mailat skype ett antal gånger och bett de fara och flyga men hela tiden får jag svaret att det är fel på mitt kredit kort trots att jag beskrivit hela föreninssparbankens system samt mailat de screenshots osv. Jag har till och med nämt att USA största konsumenthandelsplats alltså www.amazon.com godkänner föreningssparbankens e-kort. Men detta gör tydliggen inte en liten skit som SKYPE. SKYPE SUGER som bara den....

 

:thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Well, det var för ett år sen. Sedan dess har jag kunnat betala med Visa helt utan problem och allt har fungerat kanon! Inklusive SkypeIN som har varit superbra just i våran situation. Så jag måste konstatera att Skype har fixat sina problem och att det nu funkar utmärkt. SYnd att de inte tar E-kort - det har jag inte testat, men man kan ju alltid hoppas...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...