Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Onödiga processer i aktivitetshanteraren


Tanner

Rekommendera Poster

Jag undrar vilka av dessa 49 processer (se bifogad bild) jag kan stänga ner utan problem för att optimera datorprestandan. Hur gör man för att slippa att de processerna startas i framtiden? Är det några jag till och med BÖR ta bort?

 

[bild bifogad 2005-03-13 11:39:55 av Tanner]

689095_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Det ser ut att vara mycket programrelaterade processer du har. Googla lite på det du har där, så kan du få bättre överblick på vilka du behöver och inte behöver.

 

Tror att en hel del behöver du t ex inte ha startande tillsammans med operativsystemet. Dessa kan du stänga utan problem. Endast systemprocesser du ska akta dig för att stänga. Det kan resultera i ett instabilt system.

 

BlackViper har en bra guide vilka tjänster/processer du kan inaktivera:

 

http://www.blackviper.com/WinXP/servicecfg.htm

 

Glöm inte att skapa en systemåterställningspunkt innan du börjar. Då är det lätta att backa tillbaka systemet om något går snett. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att svara på endast genom att se namn på dina filer. Jag känner inte igen speciellt många eftersom det beror på vilka program man har installerat.

 

Det du ska göra för att ta bort autostarter är att gå in under kör i startmenyn och skriva msconfig. Då kommer det upp en ruta och du väljer Autostart. Där kan du ta bort bock i de rutor för de program som du inte vill autostarta. Om du ångrar dig går du in igen och sätter dit en bock för det eller de program som du vill ska autostarta.

 

Det bästa du kan göra är att testa dig fram och även söka på filerna på nätet och sen se avgöra om du kan stänga av.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...