Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med start från CD.


Holsten84

Rekommendera Poster

Hej...

 

Är i akut hjälp då jag inte lyckas få datorn att starta upp XP-installations CD:n direkt när jag startar datorn... Försöker nämligen formatera hårddisken, något som inte verkar fungera om man startar installations-CD:n från windows (då kan man endast reparera, uppgradera eller byta ut själva Windows).

 

När jag startar datorn (Compac Presario 8000 series) är den grymt snabb i uppstarten och jag hinner inte läsa raden "tryck ner en valfri tagent för att..." På grund av att jag försökt formatera och installera om windows genom att följa anvisningarna från CD:n när windows var igång säger datorn dessutom av nån anledning att jag när jag startar måste jag välja operativsystem (den säger att jag har två st. Windows XP Pro att välja på, men endast en fungerar). Om jag trycker ner en tagent direkt när jag startar datorn kommer jag just till valet av operativsystem.

 

Vad hag har förstått måste "biosen" vara inställd på att CD ska vara prioritet ett, vad jag kan tyda så verkar så redan vara fallet men detta är jag inte helt säker på då jag är väldigt obekant med de inställningsmöjligheterna. Ge gärna en faörklaring om var och hur jag kontrollerar detta (har varit inne i "det blåa propgrammet" via F12 när datorn startar).

 

Vore tacksam för hjälp!

 

Med Vänliga Hälsningar

Jonas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är en presario så kan det vara alt + ctrl + esc för att du ska kunna komma in i bios.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag trycker ner F10 kommer jag in i "Compac... Setup-programme" får frågan om val av språk, väljer svenska och kan sedan under menyn "Lagring" gå in på "Startsekvens" där det står:

 

IDE CD-ROM-spelare - Första

Diskenhet (A:) - Andra

USB-enhet - Tredje

Diskenhet (C:) - Fjärde

Compac Ethernet-controller - Femte

 

Är det detta som är bios? och i så fall, är inte redan CD:n prioritet ett?

 

tacksam för all hjälp!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar till: Seppo

 

Ctrl + Alt + Esc fungerar ej, alla tegenter förutom F10 och F12 verkar skicka mig direkt till valet av operativsystem.

 

Tack ändå!

 

Andra idéer?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startdisketter för Xp-home!

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=sv&FamilyID=fbe5e4fc-695f-43e5-af05-719f45c382a4

 

För Xp-pro! Svenska versioner.

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=sv&FamilyID=83f53be9-28fa-40e8-8ec2-631504ef5e26

 

Ladda hem och starta datorn och du har cd-stöd för att installera från skivan.

Men då måste du först ändra startorningen i bios till A som första enhet, för startdisketterna.

 

Du behöver 6 st tomma och felfria disketter.

Spar och skrivskydda sedan dessa.

 

[inlägget ändrat 2005-03-13 18:09:52 av BoEriksson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som BIOS och det ser ut som den väljer CD i första hand, ja.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej

 

Även om du har BIOS inställt på att boota från CD-rom så kommer ju den där texten om att "trycka på valfri tangent" för att starta CDn upp. Om du missar det så kommer den ju att starta på HD.

Kanske det skulle lyckas om du med upprepade tryckningar (hackspetts-fart) trycker på valfri tangent under uppstarten.

 

Om inte "hackspetts-tekniken" skulle lyckas, så borde det fungera med startdisketterna som Bo Eriksson skriver om.

 

ha de

Amos

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-03-13 19:45:51 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Problemet var att min Windows-CD inte var BOOT-bar, vilket innebar att datorn inte kunde starta den utan att gå via windows. Lösningen blev att ladda hem de sex startdisketterna för WinXPpro och starta datorn med dem och dörefter låta de starta installationsprogrammet från CD:n...

 

Helt underbart att se C: formateras måste jag säga.

Datorn blev dessutom kanon efteråt.

 

Tack så hemskt mycket för alla goda råd!

 

//Jonas

 

[inlägget ändrat 2005-03-26 16:55:38 av Holsten84]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...