Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kompilera om kärnan?


Acke17461

Rekommendera Poster

Har en fråga kring omkompileringen av linuxkärnan.

Kör RedHat Linux 6.1 men utan stöd för filsystemet NTFS (som jag behöver för att kunna mounta)

I vilken konfig. ändrar jag så den stödjer NTSF, och vad skriver jag sen, när den är sparad. Har för mig att man skriver

make menuconfig

make clean osv... vet inte exakt...

Sen måste man väl skriva "lilo" ochskå...

Tackar för svar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Larsson

1. Om du kör X så gör följande:

 

1.1. Öppna en terminal (t.ex Eterm, xterm, eller liknande)

 

Skriv: cd /usr/src/linux

Skriv: make xconfig

 

Det kommer nu att hoppa upp ett fönster med en massa knappar.

 

1.2. Klicka på: Filesystems

 

Nu kommer ännu ett fönster upp.

Du ska nu välja NTFS som en modul, dvs gör följande:

 

Klicka på: (M) NTFS Filesystem Support

Klicka på: Main Menu

 

1.3. Det nya fönstert stängs och du återgår till det gamla fönstert.

 

Klicka på: Save and Exit

 

Fönstert stängs.

 

1.4. Gör nu följande i terminalfönstret:

 

Skriv: make dep && make modules && make modules_install

Skriv: depmod -a

 

Det ska nu vara klart att köra NTFS om din kernel har stöd för att automatiskt ladda in moduler vid behov. Testa genom att göra följande:

 

Skriv: mkdir /mnt/ntfs

Skriv: mount /dev/XXXX /mnt/ntfs -t ntfs

 

/dev/XXXX är den enhet som du ska montera.

Om "Kernel module loader" är igång så ska den ladda in modulen och montera filsystemet.

 

Fungerar det inte så måste du skriva:

 

Skriv: modprobe ntfs

 

Montera sen disken som jag beskrev ovan.

 

2. Om du bara kör konsoll så gör följande:

 

Skriv: cd /usr/src/linux

Skriv: make menuconfig

 

Gör: Gå ned till "Filesystems" med piltangenten,och tryck [Enter].

 

Går: Gå ned till "NTFS Filesystem support" och tryck "M".

 

Gör: Pil höger för att välja "Exit", tryck [Enter]. Gör det en gång till för att spara och avsluta.

 

Sen är det bara att göra som jag skrev från och med punkt 1.4 till 2.

 

Observera att detta endast tillåter dig att montera partitionen som skrivskyddad. vill du kunna skriva till den så måste du göra om proceduren, fast välja "NTFS read-write support" precis under "NTFS Filesystem Support". Detta är dock en högst experimentell drivrutin, vilket gör att du inte kan vara helt säker på att den inte kommer att ta isönder informationen på din partition.

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för den absolut supermegautförliga beskrivningen.

Gjorde som du skrev och det fungerade direkt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian Eriksson

Är ny på området kompilera kärnan! Passar på att fråga en detalj i den här tråden.

 

Vad ska finnas under /usr/src/linux för att "make xconfig" resp. "make menuconfig" ska fungera? Jag har endast biblioteket include och filen README.kernel-sources på den platsen. Är det tillräckligt? (Undrar beroende på den lite svårtolkade varningstexten i README.kernel-sources!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Jag har endast biblioteket include ...

 

Nä, dessa kan krävas för att kompilera övriga program (det är därför de ligger där), men de räcker inte för att kompilera en ny kärna. Du behöver hela källkoden till kärnan. Finns t.ex. som RPM om du kör RH, eller kan laddas ner som tarball från:

 

http://www.kernel.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian Eriksson

Det finns många paket med "kernel" i namnet på distributions-CDn. Är det paketet som heter något med "kernel-source", i mitt fall kernel-source-2.2.5-15.i386.rpm, som jag ska installera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller kernel-moduler behöver du kernel-headers-2.2.5-15.i386.rpm och kernel-source-2.2.5-15.i386.rpm. Den förra har du troligen redan (eftersom du har include-filerna), så det är mycket riktigt den senare du behöver komplettera med.

 

Nu är dock inte versionen du nämner av senare datum, så jag rekommenderar att du laddar ner en senare version (2.2.14 finns som RPM, men jag råder dig att vänta tills 2.2.16 kommer, vilket bör vara snart, eftersom ett allvarligt säkerhetshål nyligen hittats i tidigare kernel-versioner).

 

Sedan behöver du ett antal paket för att klara själva kompileringen (en C-kompilator t.ex.), men det är en helt annan historia (kolla lämplig HOWTO).:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...