Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Works databaser


Siv Laine

Rekommendera Poster

Jag har i en gammal dator en Worksversion, 3.0 som jag har databaser i för körning av etiketter från medlemsförteckningar. Detta program fungerar perfekt och mycket smidigt för utskrift av t ex etiketter från en databas. Men så tänkte jag kopiera över delar av innehållet från två databaser till en, vilket inte fanns någon direkt anvisning för, trots en i övrigt bra användarbok (som minsann inte medföljer de nya programmen!)

Jag har nu kopierat dessa databaser till en ny dator, Windows xl med ett tillhörande nytt Worksprogram. Trots den ytterst knapphändiga information som medföljer hjälpavsnitten har jag kommit så långt som att få fram båda databaserna på skärmen och markera vilket avsnitt som ska flyttas över samt kopiera detta, men när jag klickar på "klistra in" till mål-objektet, så kommer upp en ruta där det står: "Innehållet i urklipp kan inte klistras in här. Kontrollera att målområdet är lika stort som informationen du vill klistra in, eller markera en enstaka cell som du vill klistra in i." Jag har gjort de båda databaserna exakt lika avseende antalet fält osv. Enda sättet att få över något och på så sätt koppla ihop de båda databaserna, är att ta rad för rad och markera samt kopiera, markera på måldatabasen samt klistra in där. Men det måste ju gå att ta större avsnitt, annars tar det ju en otroligt lång tid!

Jag efterlyser en beskrivning hur man steg för steg går tillväga- det är ju dom små detaljerna som avgör om det blir riktigt eller inte!

Tilläggas bör, att jag dessutom försökt med Windows 98 och dess Works-version, men det blev precis likadant.

 

Tusen tack om någon vill hjälpa Siv i Bollnäs

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...