Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad är en recover-skiva egentligen?


B-O Gavne, Västerås

Rekommendera Poster

B-O Gavne, Västerås

När jag köpte min dator –på El Giganten ..å fy faeeen!- fanns OS:et (Windows 98SE) inladdat på HDD:en och utan att jag fick någon CD-skiva med det.

Men jag fick en sk. recorver-skiva, som, enligt vad som sägs mig, innehåller samtliga grundprogram: OS:et och drivrutinerna för de olika datordelarna.

Utom BIOS:et tänker jag mig?

-Men alltså, sägs det mig, recoverskivan laddar om rubbet i datorn inklusive rensar, väl omformaterar, hela HDD:en. Och alltså inklusive tar bort mina dokument.

 

Fråga 1: Tror ni att det behövs en kodnyckel till denna recoverskivan; som jag då rimligen har ..nånstans.

 

Fråga 2: Tror ni att jag kan kopiera/bränna ut OS:et från recoverskivan; och på så vis ha en CD med OS:et.

 

Fråga 3: Jag har tillgång ..på nått vis, till en CD med ett OS. Som jag idag använder till att ominstallera OS:et. Dvs. jag kör denna CD:en med det gamla OS:et på datorn, och det fungerar. …ja alltså jag tror att det blir en ominstallation?

-Och alltså utan att behöva skriva in en kod.

Tror ni att denna ominstallationen fungerar -utan att behöva skriva in en kod- ENDAST! genom att jag HAR! ett OS redan på datorn.

Att om jag byter till en ny HDD kommer det INTE gå att installera OS från denna skivan, utan koden.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Fråga 1: Tror ni att det behövs en kodnyckel till denna recoverskivan; som jag då rimligen har ..nånstans.

 

Recoveryskivan är ju bunden till datorn och hårddisken.

Den fungerar inte på annan dator.

 

Ett sådant föråldrat system skulle jag byta ut mot XP t ex.

 

Fråga 2: Tror ni att jag kan kopiera/bränna ut OS:et från recoverskivan; och på så vis ha en CD med OS:et.

 

Lär inte fungera!

 

Skivan innehåller ingen setup eller install.exe fil som gör det möjligt att köra en separat installation. Innehållet ser mera ut som en uppgraderingsskiva. Jag har själv haft en sådan tillsammans med en dator ´97. No more!

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga 1: Tror ni att det behövs en kodnyckel till denna recoverskivan; som jag då rimligen har ..nånstans.

 

En sådan recoveryskiva är helt enkelt en exakt bild av hårddisken som den ser ut när du slår på datorn första gången efter att du köpt den. Så om du var tvungen att knappa in någonting första gången du startade din dator så får du göra det när du kört in recoveryn också, annars inte.

Så ja, alla dina filer och ändringar som du gjort sen du startade datorn första gången försvinner.

 

Fråga 2: Tror ni att jag kan kopiera/bränna ut OS:et från recoverskivan; och på så vis ha en CD med OS:et.

 

Jag tror inte att det går. Däremot kan man göra en sk slipstream, men då måste man ha originalskivan av operativsystemet. Det går inte med en recoveryskiva.

 

Fråga 3: Jag har tillgång ..på nått vis, till en CD med ett OS. Som jag idag använder till att ominstallera OS:et. Dvs. jag kör denna CD:en med det gamla OS:et på datorn, och det fungerar. …ja alltså jag tror att det blir en ominstallation?

 

Kan du skriva lite mer i klartext vad du menar?

Du kan inte köra in en äldre version av windows ovanpå en nyare, om det är det du menar. Däremot borde det gå att uppgradera den du har med en nyare version. Om det är XP du uppgraderar till så måste du använda den koden du får med XP-skivan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

B-O Gavne, Västerås

TACKAR FÖR SVAR.

 

-Vad då att …den heter alltså recoverY skivan, är bunden till min datorn och dess HDD? Som Stefan menar här ovan. Den är, skriver Pentti, en avbild av min dators HDD då datorn levererades till mig.

-Ja, först har vi OS:ets alla databitar i en lång rad. En sådan rad som finns på en OS CD skiva.

Som vi laddar in på datorn/HDD:en då programmet skall installeras på datorn.

Sedan installeras programmet på datorn genom ett dess installationsprogram; som också finns med i denna långa raden databitar på skivan. –Är det inte detta installationsprogrammet som heter ”setup”? Dess fil som heter ”install.exe”?

 

Och då, kan jag tänka mig att installtionsprogrammet ordnar om, själva OS-programmets databitar till att bli installerade på datorn/HDD:en. –Och alltså att det är detta installerade OS:et som nu ligger på HDD:en. Till skilland till vad som låg/ligger på en OS CD-skiva. …eller är jag här nu alldeles ute och cyklar?

 

Och att Stefan menar, kanske? att det som ligger på HDD:en EFTER installationen, är inte den långa raden databitar som är OS programmet. Utan programmet installerat …vad detta nu innebär?

Och att om jag kopierar/bränner recovery-skivans databitar rad, har jag ….ja, vad är det jag håller på och snackar om?

 

-Å så! att när jag kör recovery-skivan på min dator, raderas allt som jag har själv sparat in på HDD:en, inte minst mina dokument. Right?

 

===

Men vad är det som är föråldrat? Är det inte på samma sätt, än idag, alltså hos El-Giganten och liknande dator försäljare. Med att OS:et ligger på HDD:en när man köper datorn och att man INTE får någon OS CD-skiva? Bara en recovery-skiva.

 

===

Det här med att jag, lite då och då, om-installerar …som jag i alla fall tror? OS:et på datorn; …som man väl? kan/skall göra lite då och då, efter sedan OS:et har använts en tid och blivit slitet, tappat databitar.

Handlar alltså om att jag har en OS CD-skiva med samma …tror jag? OS som jag hade på datorn/HDD:en då jag köpte datorn (W98SE).

Och att jag kan köra denna skivan UTAN kravet på någon öppningskod. –Därför att, tänker jag mig, jag ju kör skivan då det redan ligger ett OS på HDD:en.

Men att om HDD:en är tom, att jag först också om-formaterar HDD:en, ja då kräver skivan en öppningskod; som jag alltså inte har.

 

Tanken kommer av, att jag också, lite då och då, om-installerar ordbehandlaren Word.

På samma sätt, att jag bara kör på Word-skivan, med REDAN Word på HDD:en. Tills jag en gång tog först bort Word; per Kontrollpanelens Lägg till/Ta bort funktion. Och när jag då stoppade in Word-skivan, blev det krav på koden. …och alltså, jag hittade koden, till sist i mina papper.

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Vad då att …den heter alltså recoverY skivan,

Recover-skiva, recovery-skiva spelar ingen roll båda är lika korrekt svengelska. Alternativt kan man säga återställningsskiva eller återställarskiva.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
-Vad då att …den heter alltså recoverY skivan, är bunden till min datorn och dess HDD? Som Stefan menar här ovan. Den är, skriver Pentti, en avbild av min dators HDD då datorn levererades till mig.

 

En avbild av din dators konfiguration och innehåller säkert drivrutiner speciellt anpassade till just din dator.

 

Du kan inte använda recoveryskivan till någon annan dator.

 

Prova med en annan dator så ska du se att du inte kan använda skivan. Så var det i alla fall förr när jag hade märkesdator med recoveryskiva. KraschCD eller räddningsCD som det också kallas.

 

Kan ha ändrats idag, förstås. Var länge sen jag hade märkesdator i min ägo.

 

-Å så! att när jag kör recovery-skivan på min dator, raderas allt som jag har själv sparat in på HDD:en, inte minst mina dokument. Right?

 

Gjorde så förr, ja. Var som sagt några år sedan jag körde med märkesdatorer.

 

Men vad är det som är föråldrat? Är det inte på samma sätt, än idag, alltså hos El-Giganten och liknande dator försäljare. Med att OS:et ligger på HDD:en när man köper datorn och att man INTE får någon OS CD-skiva? Bara en recovery-skiva.

 

Du skrev i ditt huvudinlägg: När jag köpte min dator –på El Giganten ..å fy faeeen!- fanns OS:et (Windows 98SE)

 

Windows98 och SE-versionen är inte många som kör med idag. Syftar mest på Win98:an är föråldrad, men vill du köra vidare med det så är det din ensak.

 

Antar att Windows98 ligger på recoveryskivan du vill försöka bränna ut på CD. Jag har Windows98SE som jag kan skicka gratis till dig om du vill ha det. Kommer aldrig att använda det själv.

 

Maila dina adressuppgifter. Min e-postadress står i min användarinfo.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

B-O Gavne, Västerås

OJOJ! MÄNSKLIG KÄRLEK PÅ NÄTET.

 

Jag tackar så mycket för Stefans erbjudande här ovan att sända över till mig hans gamla, avdankade Windows 98SE OS CD-skiva. …men om du inte har så brått med att leva med inläggen, så ser du att jag ju redan har en sådan skiva.

Anledningen till att jag har tillordnat denna debattråden, är inte minst att få diskutera detta fenomenet recovery-skiva; det står skrivet ”recovery” på skivan. Alltså jag har haft min dator i 4 år och först nu, med denna tråden, har jag lyckats fått lite kunskap om den. –Tack för de! ni skribenter här ovan.

Alla tidigare som jag har frågat. –Och ju också sådana som själva har drabbats. …och ingen har vetat.

-Och att bara lägga på den och pröva den, som Bosse här ovan tipsar om! Herre Guuud, det kan ju bara rassla till å så är alla mina unika dokument borta.

 

Och det är väl så att på recovery:n ligger, dels datorns medlevererade OS, dels aktuella drivrutiner.

Så att en viss recovery-skiva, egentligen bara kan användas på dess avsedda datorleverans. Som Stefan påpekar. Förutom ..väl? att man kan plocka ut delarna ur recovery-skivan, till någon annan nytta.

 

===

Men så är jag också nyfiken på, det som jag rör om i här ovan, vad det är som ligger på HDD:en efter sedan man har, också installerat ett program.

Efter sedan man först har laddat in/ner programmet och det då ligger o-installerat på datorn.

Alltså ett program som man tar in på datorn, laddar ner från någon webbsida eller från en CD-skiva, handlar ju om en –väldigt lång- rad av databitar. Som först sparas dels på arbetsminnet och resten på HDD:en, ograverat. …alltså jag är ju egentligen datornovis så, jag tror detta. Och, för himmelens pannkaka, rätta mig om jag har fel!

Därefter installerar man datorprogrammet på datorn; med ett medföljande installations program; benämner man detta ”setup”? Benämner man filen ”install”? Med filändelsen ”.exe”?

 

Dels ..väl? kan installation köras automatiskt; det bara rasslar till sedan man har laddat in/ner filen på datorn. Dels får man göra installationen manuellt; gå igenom en installationsprocess, som kommer upp på Skärmen.

-Och därvid, bara konstaterar jag när jag går igenom C-mappen, att det finns filer för ett visst program, lite överallt. Att rimligen handlar installation av program om, att programmets filer, läggs på olika ställen på HDD:en.

-Å va´fö´ de!´..egentligen? Det spelar väl ingen roll, var geografiskt och registrerat på HDD:en, som en fil ligger. Behövs filen till något program, så räcker det väl att det behövande programmet bara anger filens benämning. …eller?

 

Och också ju, att funktionen Lägg till/Ta bort på Kontrollpanelen, just är till för att, när man vill av-installera ett program, rubbet av olika filer av programmet skall bort från datorn.

 

===

Stefan skriver om att OS:et Windows98 och SE-versionen, är det inte många som kör med idag. Ett sådant föråldrat system skulle han byta ut, mot t.ex. Windows XP. –Mjjja! vi är nog en hel del som –fortfarande- kör Windows 98. ..det var ju därför som Microsoft behöll servicen med revideringar.

-Och, min bankbok lär kunna fixa nytt, men alltså det är många som inte har den chansen. Sedan, va´fö´ de? Vad är det som jag missar med att inte ha XP?

Alltså bäste Stefan, gå ut på byn och fråga slumpvis valda människor om deras datorverksamhet. Och säkert konstatera, att det är inte mycket avancerat som man gör.

..inte minst som man inte kan, man inte förstår böcker och bruksanvisningar.

 

=====

Sedan är jag tacksam för att få bekräftat, att det är rätt, att lite då och då, om-installera program på datorn; som slits, att databitar i programmet kan falla bort.

Med frågan: vad jösses gör då de som inte får med en OS CD-skiva till sin dator?

 

====

Man kan kopiera/bränna genom att göra en sk. slipstream, berättar Pentti här ovan. …vad menas med detta?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, det var mycket text, men få frågor? Eller? Missar jag något?

Med frågan: vad jösses gör då de som inte får med en OS CD-skiva till sin dator?

 

ja, om de fått en dator med Windows installerat på men ingen möjlighet att installera om det - då bör de ta en tur till butiken som sålde datorn och kräva en CD som ger dem denna möjlighet. Återställnings eller en original installations CD.

 

Om du inte får detta, jag då kan du anta att den version som är installerat på din dator är en piratkopia.

 

Detta gäller för övrigt alla komponenter/program som är installerade vid leverans. Du ska kunna återställa alla dessa med de verktyg/Cd-skivor som levereras med datorn

 

Idag levereras normalt sett inte återställningsprogramvaran på CD utan som en dold partition på din hårddisk. Om du "råkar" förstöra denna så kan, ivartfall de större, leverantören av din dator sända dig CD- (DVD-?) skivor med motsvarande innehåll.

 

Och jam Win98 används av en del idag. Om man nu har en gammal dator är det ingen egentlig poäng i att uppgradera till XP. XP kräver lite av datorn, både minne och processorkraft.

 

Installation/avinstallation av program.

Ja just Win98 minns jag som lite dåligt på att rensa upp efter gamla program.

 

När du installerar ett program skapar det oftast en huvudmapp där de centrala filerna sparas. Ofta lägger de även till filer i Windows systembibliotek, filer som kanske används av flera program eller filer som integrerar programmet med Windows på ett eller annat sätt. Uppgifter läggs även till i Windows register, uppgifter som exempelvis associerar programmet med vissa filändelser.

Vid installationen skapas även en fil med avinstallationsinformation som just ska användas vid avinstallationen. Dock - denna information är sällan perfekt. Alla registeruppgifter och alla filer inom Windows systembibliotek raderas inte alltid vid avinstallationen. En del kan bli kvar.

 

När Windows startar gås systemfilerna igenom och en del förladdas. Det säger sig självt, om det finns många systemfiler kan detta slöa ned Windows. Det kan även uppstå problem när någon av dessa filer försvinner, kanske någon annan är beroende av den som tigs bort? Det kan alltså uppstå stabilitetsproblem.

Detta gäller främst gamla Windows, dvs. Win95,Win98, WinME. W2k, NT och XP är bättre på att hantera överblivna systemfiler och registerposter.

 

Detta är en förenklad version, men allt du installerar och avinstallerar lämnar spår efter sig, spår som i princip endast går att ta bort via en ominstallation av Windows.

Dels ..väl? kan installation köras automatiskt; det bara rasslar till sedan man har laddat in/ner filen på datorn.

 

eehhh, nej tack. Aldrig! Ok, en del uppdateringar kanske hör detta. Men NEJ - DU SKA ALLTID godkänna vad som installeras på din dator. Låt ALDRIG något du inte vet vad det är installeras på datorn!

 

mmh, kanske jag hittade några frågor att besvara trots allt

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

[inlägget ändrat 2005-03-13 11:45:22 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Vad är det som jag missar med att inte ha XP?

 

Säkerhet, stabilitet och bättre minneshantering.

 

Filsystemet NTFS är säkrare och bättre än Win98:ans FAT32. Klart, du kan köra XP också på FAT32, men NTFS räknas som det bättre och rekommenderas.

 

Alltså bäste Stefan, gå ut på byn och fråga slumpvis valda människor om deras datorverksamhet. Och säkert konstatera, att det är inte mycket avancerat som man gör.

..inte minst som man inte kan, man inte förstår böcker och bruksanvisningar.

 

Lär nog bli rätt ovetenskaplig undersökning. :-)

 

XP skiljer sig rent utseendemässigt inte mycket från Windows98. XP är mycket lätt att lära sig. Sedan finns det mycket mera inställningsmöjligheter i XP, förstås. Har du mekat ett tag med XP så kan du det.

 

Därefter installerar man datorprogrammet på datorn; med ett medföljande installations program; benämner man detta ”setup”? Benämner man filen ”install”? Med filändelsen ”.exe”?

 

Lite olika för vilka program du installerar. Jag har stött på både install och setup i de programmen jag installerat.

 

Man kan kopiera/bränna genom att göra en sk. slipstream, berättar Pentti här ovan. …vad menas med detta?

 

Bakar in t ex SP2 i en XP-installationsskiva. Finns mycket information om detta på internet och här på Eforum. Söker du så lär du hitta mycket trådar om det.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej B-O Gavne

 

Jag är inte riktigt säker på att jag förstår vad du vill veta exakt. Men någonstans i dina inlägg tycker jag mig förstå att du är orolig för att bli av med viktiga dokument och annat som är oersättligt för dig.

 

Det bästa du kan göra för att förekomma att du förlorar sådant är att göra en backup av dessa för dig så viktiga saker.

Om du har en CD-brännare så kan du bränna dessa till en CD-skiva t.ex.

Det viktiga är att du har denna backup på ett annat ställe än där du har orginalen (f.n hårdisken). Om du då av någon tråkig anledning skulle bli av med dom på hårddisken så har du ju kopiorna på CD-skivan att falla tillbaka på.

Själv är jag kanske lite över-försiktig, men jag brukar faktiskt göra en dubbel-backup. Det vill säga säkerhetskopiera det som är viktigt för mig till två identiskt lika CD-skivor. Även en CD-skiva kan ju "gå sönder" (bli oläsbar). Men att två identiska CD-skivor blir oläsbara är mindre sannolikt än att en CD-skiva blir det.

 

Om du gör en backup så kan det vara bra att förutom alla dina personliga dokument, bilder, musik och vad det mer kan vara även ta backup på sådana saker som dina E-mails, adressbok, favoritmapp och så vidare.

 

Om du använder Nero som brännarprogram så kan du bocka i att Nero skall göra en "verifiering" (efterkoll) att allt blivit rättbränt.

Sedan kan du ju också manuellt gå in på CD-skivan när det är färdigbränt och kolla om det verkar okej med det du bränt.

 

sedan

när det gäller dina frågor om recovery-CD så vet jag egentligen för lite för att ge dig ett svar. Jag har aldrig haft en märkesdator och sålunda aldrig en recovery-CD heller.

Men en kompis till mig hade det, och om jag förstod det han berrättade riktigt så raderade Recovery-CD allt som var på hårddisken och återställde datorn till det skick som den var vid inköpstillfället. Det var just Windows 98 i grunden.

Så om det är detta du oroar dig för, så finns det säkert grund för din oro.

Men som sagt, detta inom parantes eftersom jag inte själv har någon erfarenhet om hur en recovery-Cd fungerar.

 

Så om jag får råda dig så är ett bra backup-system A och O när det gäller sådant här.

Det behöver ju inte bara vara en radering via en recovery-CD som ställer till det. En hårddisk kan ju haverara på andra sätt också, och då är man glad om man tagit backup på allt det viktiga innan detta händer.

 

ha de

Amos

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

B-O Gavne, Västerås

JÄTTETREVLIGT SAMTAL!

 

Som jag nämner ovan, har jag gått här i ..4 (fyra) ÅR och undrat över ..bland mycket annat! vad recovery-skivan handlar om. Och nu får jag –och förhoppningsvis många med mig, lite kött på benen.

 

Först som svar på Monshi här ovan, kan nämnas -som också har nämnts tidigare här ovan- att diskussionstråd ämnet recovery-skiva, fick man inklusive OS:et och behövliga drivrutiner sparat på HDD:en, för 4 år sedan, då jag köpte min dator på stormarknads butik; El-giganten. -I stället för att få programskivorna. Och vad jag har hört är det detsamma kör idag?

Å så med den, lösa upplysningen, som också har fortvarit lös till trots att jag har frågat, alla möjliga i min väg. Att skivan återställer HDD:en till som den var när man köpte datorn inklusive! att rensa bort datoranvändarens insparade program och dokument. ..å inte faeen har jag då vågat ens röra min recovery-skiva.

Och jag har också talat med El-giganten om problemet med att kunna om-installera OS:et, och de uppmanar mig att köpa en begagnad OS CD-skiva som lösningen.

 

Nu skriver Monshi här ovan att idag, levereras, normalt sett, inte återställningsprogramvaran på CD.

–Jaha, säger jag, men det känns inte riktigt till vad jag har hört men det är ju bara att fråga i morgon.

 

Å så berättar Monshi om vad som händer när man installerar ett program på datorn.

–Tack för de´! Även om jag inte hänger med helt precis. Dock alltså, att …väl? det hela programmet, sparas på HDD:en i olika delar; i olika mappar. …å va´fö´ de, frågar jag här ovan? Det spelar väl ingen roll, var geografiskt och registrerat på HDD:en, som en fil ligger. Behövs filen till något program, så räcker det väl att det behövande programmet bara anger filens benämning. …eller?

 

Att det väl inte går, att efter installationen av ett program, ta ut från HDD:en, hela programmet igen? Det hela finns bara på programmet; på en skiva eller en webbplats.

 

Å så berättar Monshi om att det hela tiden vid användandet av datorn, blir samlat en massa olika filer och fildelar överallt på HDD:en. Att man har att rensa HDD:en lite då och då, med om-formatering.

Och att kanske också mitt snack om att programmen blir slitna när de används, att databitar faller bort, är en grund för att, lite då och då, göra om-installation av programmen.

Att man alltså behöver ha tillgång till sina hela program. Och med bara tillgång till recovery-skiva, för OS:et. …borde väl detta vara lika som med programskivor?

-Men varför uppmanade El-Giganten då mig att fixa fram en programskiva?

 

===

Det som jag skriver här ovan, att det ibland bara rasslar till när man har fått ett program på datorn med att programmet automatiskt installera sig. ..och som visst skrämde Monshi en smula. Handlar om, att man beställer på en webbsida down load av ett program. Med att ett fönster öppnas på min Skärm, att jag skall välja att öppna programmet eller att spara det. Och när jag då väljer att spara, händer det ibland att ett installationsprogram för programmet visas. Där jag alltså manuellt, med att ställa in på olika sidor, installerar programmet. –Men att det ibland händer att programmet bara –automatiskt- blir installerat.

 

===

En O-vetenskapliga undersökningen av, privatpersoners datoranvändande. Kring mitt tal om att Windows 98, räcker väl också idag, för sådana. Som alltså inte är så avancerade som …de flesta på dator-forum.

Är lätt fixat med att jag har hela kommunbibliotekets i Västerås personal och besökare, att konstatera på. Att dessa kör lite ordbehandling, kör lite e-post och inte minst tittar runt, surfar som det heter, på Nätet. Med att ladda ner musik. Plus att några kanske har ett bildprogram för semesterbilderna. …mycket mer är det inte. Och då kan väl Windows 98 hålla långt.

Och ingen av dessa har kunnat berätta för mig om att ladda ner filmer. ..men visst är det säkert kul. Och datormässigt säkert säkrare. Som Stefan berättar här ovan. Att ha bättre OS versioner. Där någon har sagt mig att Windows 2000 är bättre än XP.

 

=====

RIGHT – RIGHT – RIGHT! Amos Bronson Alcott här ovan. …mitt hela liv är ju i kaos.

-Men alltså, jag hittar ju ändå ut, lite, då och då. -Som nu här på denna tråden, med fenomenet recovery-skivan.

Och med att knäcka stads snackarna. Dessa fascister, nazister som benämner kommun för ”stad”. Och förhoppningsvis skall jag också sätta stopp för Ann-Marie Orler som länspolismästare i Västmanland. Som hon helt säkert inte klarar av, alltså demokratiskt klarar.

 

Och visst är det det bästa att bara bränna och bränna filer som man vill ha sparat.

…å så att jag ju haaar en brännare i min dator. –Men jag klarar ju inte av att använda den! Och alltså ..hit in tills, har jag inte kommit åt kunskapen för att, kunna använda den.

…och kunskapen för att kunna installera min nya HDD. ..min skrivare. –Du Amos Bronson Alcott, jag hör av mig.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och att bara lägga på den och pröva den, som Bosse här ovan tipsar om! Herre Guuud, det kan ju bara rassla till å så är alla mina unika dokument borta.

 

Att tro att isättande av skivan i cdspelaren skulle radera allt du har ögonblickligen är ju bara så dumt. Har du någonsin stoppat i en skiva som startar något program utan åtminstone ett bekräftelseklick från din sida?

 

Men du tycker om att skriva märker jag... och det är väl det du vill, just skriva.

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

B-O Gavne, Västerås

-SURE!

 

Helt säkert! Du härlige Bosse här ovan, har jag flera gånger fått erfara hur CD-skivor som jag har lagt ner i CD-läsaren, …det har sedan bara rasslat till i apparaten. –Å så är något installerat på datorn. …och har också varit helvete att sedan få bort. Tilläggas skall kanske att detta hände i början av min datoranvändarkarriär. Då jag inte visste mycket om C-mapp och filerna på datorn. Och alltså hur man kan ta bort. …men fortfarande kan jag få skräck i själen; till att dator reparatören tar en timpeng på 600 kronor. För grejer på datorn som jag inte förstår.

 

Och visst kör jag –och andra- mycket snack här ovan. –I situationen att vi inte vet svar på frågor. Att vi då, tillsammans i snackandet letar efter svar. –Och att jag hoppas att övriga besökare på tråden, i detta snackande också kan hitta svar på frågor.

 

===

Jag skall se om jag kan hitta någon dator som är okänslig för att få sin HDD raderad, och köra min recovery-skiva på den.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Men varför uppmanade El-Giganten då mig att fixa fram en programskiva?

Därför att försäljarna på på el-giganten inte kan särskilt mycket om datorer.

 

* Om du installerar om din dator med en rocover-skiva så kommer datoran att rensas på allt som ligger på din c:\-disk. Du får installera om alla program och köra WIndows update tilla allt är uppgraderat. Du får återställa dina dokument från en säkerhetskopia.

 

* Om du installerar om datorn med en Windows98 skiva, så kommer den att installera sig över din gamla installation. Alla dina dokument och program kommer att finnas kvar. Detta alternativ rättar inte alltid till alla "fel", hårddisken kan fortarande vara defragmenterad, alla systemfiler ersätts inte alltid.

 

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-SURE!

 

Helt säkert! Du härlige Bosse här ovan, har jag flera gånger fått erfara hur CD-skivor som jag har lagt ner i CD-läsaren, …det har sedan bara rasslat till i apparaten. –Å så är något installerat på datorn. …och har också varit helvete att sedan få bort. Tilläggas skall kanske att detta hände i början av min datoranvändarkarriär. Då jag inte visste mycket om C-mapp och filerna på datorn. Och alltså hur man kan ta bort. …men fortfarande kan jag få skräck i själen; till att dator reparatören tar en timpeng på 600 kronor. För grejer på datorn som jag inte förstår.

 

Och visst kör jag –och andra- mycket snack här ovan. –I situationen att vi inte vet svar på frågor. Att vi då, tillsammans i snackandet letar efter svar. –Och att jag hoppas att övriga besökare på tråden, i detta snackande också kan hitta svar på frågor.

 

===

Jag skall se om jag kan hitta någon dator som är okänslig för att få sin HDD raderad, och köra min recovery-skiva på den.

 

Vi är här för att hjälpa dig men det verkar du inte förstå. Och att du nu föreslår att du ska köra skivan i en annan dator bevisar väl bara att du inte läser/förstår vad vi skriver.

 

 

Härlige Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har jag flera gånger fått erfara hur CD-skivor som jag har lagt ner i CD-läsaren, …det har sedan bara rasslat till i apparaten. –Å så är något installerat på datorn.

1. Att cd-skivor autostartar kan du stänga av.

 

2. Normalt sett så krävs det ett par klick för att kunna installera något på datorn, möjligtvis skulle du kunna kringå det genom att öppna ett webbläsarförnster med autostart, och sedan installera något mha. ett ActiveX-script på en dator som har ett äldre operativsystem än XP SP2. Men jag tror inte detta förfarande är vanligt/möjligt.

 

3. Att det bara rasslar till och något är installerat, är något som absolut inte händer om du t.ex. uppgraderar ditt operativsystem till XP SP2. Då krävs åtmistone ett par klick innan installationsprogrammet går igång.

 

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

B-O Gavne, Västerås

JO OH!

 

Ja det är nog nått sånt som signaturen Esc skriver här ovan -…mitt i samtalen, -å va´fö´ sånt?- om recovery-skiva: den rensar HDD:en och sparar in –bara- det som fanns sparat på den vid inköpet. Och visst kan, de allra flesta datorförsäljarna inte mycket dator, dock väl att El-Gigantens tips om att jag skulle fixa fram en OS-skiva, var rätt!

 

-Men sedan förstår jag inte denne noll-åttan med, att en om-installation med en OS-skiva, INTE lägger in hela sitt program, ett helt korrekt OS-program? …mja, först måste jag kanske be om en förklaring till vad systemfil är.

Grejen är ju annars, att jag ju, med OS CD-skivan, kör en installation, att jag får frågor om installationen och svarar och under installationen blir upplyst om på Skärmen vad som just händer med datorn.

 

Det är intressant att konstatera, att om jag sparar ett dokument i ordbehandlaren Word med samma namn som det redan finns en fil med på HDD:en, meddelas jag förhållandet med frågan om jag skall ersätta den tidigare filen med denna nya.

Och om jag installerar på ett program som redan finns installerat, så för vissa program meddelas jag förhållandet. –Men INTE med denna min OS CD-skiva. ..den bara kör på. –Å så antar jag, att den tidigare installationen åker bort. ..men hur vet jag det?

 

===

Signaturen Ech skriver nu senast här ovan: … ”MÖJLIGTVIS” skulle du kunna kring gå detta, genom att … -Alltså jag tänker inte pröva, som nämnt tar firman DataCorner i Västerås, 600 pix i timman. Och alla pensionärer får inte ut vad dessa namnkunniga storgubbar, plockar ut i sina pensioner. ..trodde ni det?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du bara hade försökt att läsa vad vi skriver och fortsätta att ställa frågor i en vänlig ton, så skulle jag försökt att hjälpa dig med dina frågor (det är sånt vi gör på eforum)

 

Ja det är nog nått sånt som signaturen Esc skriver här ovan -…mitt i samtalen, -å va´fö´ sånt?- om recovery-skiva: den rensar HDD:en och sparar in –bara- det som fanns sparat på den vid inköpet. Och visst kan, de allra flesta datorförsäljarna inte mycket dator, dock väl att El-Gigantens tips om att jag skulle fixa fram en OS-skiva, var rätt!

På ett forum så kan vem som helst skriva ett inlägg, det är så det fungerar. Detta är inte din privata diskussion med Bosse.

 

Ärligt talat så förstår jag inte vad du skriver i ditt inlägg. Det är ostrukturerat!

 

Jag tänker inte försöka hjälpa dig något mer, jag tappar liksom sugen när du klagar på mina inlägg istället för att försöka förstå vad jag skriver. Det normala är att fråga på nytt om du inte förstår.

--

[Esc]

 

[inlägget ändrat 2005-03-14 14:43:27 av [Esc]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
B-O Gavne, Västerås skrev:

Å så berättar Monshi om att det hela tiden vid användandet av datorn, blir samlat en massa olika filer och fildelar överallt på HDD:en. Att man har att rensa HDD:en lite då och då, med om-formatering.

Och att kanske också mitt snack om att programmen blir slitna när de används, att databitar faller bort, är en grund för att, lite då och då, göra om-installation av programmen.

 

Du menar att filerna fragmenteras?

Sprids överallt på hårddisken.

 

Programmen blir slitna?

Tja, det blir dem ju när du använder programmet och filerna därtill. Du får ju defragmentera hårddisken med jämna mellanrum. Diskeeper är ett bra program du kan komma över för 3 - 400 spänn. Bättre än Windows inbyggda.

 

B-O Gavne, Västerås skrev:

–Tack för de´! Även om jag inte hänger med helt precis. Dock alltså, att …väl? det hela programmet, sparas på HDD:en i olika delar; i olika mappar. …å va´fö´ de, frågar jag här ovan? Det spelar väl ingen roll, var geografiskt och registrerat på HDD:en, som en fil ligger. Behövs filen till något program, så räcker det väl att det behövande programmet bara anger filens benämning. …eller?

 

Filerna måste placeras även i Windows systemmapp för att operativsystemet ska veta vad det är för program du använder. Därtill hamnar en del i Registret - ett jättelikt bibliotek/databas där Windows lagrar information om programmet samt dess funktioner.

 

B-O Gavne, Västerås skrev:

Å så berättar Monshi om att det hela tiden vid användandet av datorn, blir samlat en massa olika filer och fildelar överallt på HDD:en. Att man har att rensa HDD:en lite då och då, med om-formatering.

 

Lite onödigt att formatera stup i ett.

 

Installera inte en massa skräp utan håll dig till program du använder och behöver istället. Återigen - defragmentering kan behövas med jämna mellanrum. Helt beroende på hur du använder datorn och håller på med installationer/avinstallationer av program.

 

B-O Gavne, Västerås skrev:

Som Stefan berättar här ovan. Att ha bättre OS versioner. Där någon har sagt mig att Windows 2000 är bättre än XP.

 

Smaksak. XP bygger på en nyare NT-kärna än Win2000. Annars är systemen i det närmaste identiska uppbyggnadsmässigt. XP innehåller mera ögongodis än Win2000. Snyggt, tycker jag som tröttnat på det här grå/blå utseendet.

 

Har du en svagare dator kan du köra Win2000 eller rulla vidare med Win98.

 

B-O Gavne, Västerås skrev:

Och visst är det det bästa att bara bränna och bränna filer som man vill ha sparat.

…å så att jag ju haaar en brännare i min dator. –Men jag klarar ju inte av att använda den! Och alltså ..hit in tills, har jag inte kommit åt kunskapen för att, kunna använda den.

 

Så himla avancerat är det inte.

Skaffa ett demo av något brännarprogram och sitt en kväll vid det. Du kan hämta hem en 30 dagars testversion av Nero http://www.nero.com och prova dig fram. Nero rullar bra under Win98 också.

 

Jag behövde inga datorkurser för att lära mig bränna CD-skivor. Köp CD/RW-skivor så kan du bränna om hur mycket du vill. Var beredd på att första brännandet inte blir lyckat.

 

B-O Gavne, Västerås skrev:

-Men sedan förstår jag inte denne noll-åttan med, att en om-installation med en OS-skiva, INTE lägger in hela sitt program, ett helt korrekt OS-program?

 

I egenskap av moderator för forumet du befinner dig i så reagerar jag på din attityd. Du får nog vara lite vänligare och tillmötesgående om du vill ha hjälp. Jag tycker inte du ska kalla folk "nollåttor" och andra tillmälen här.

 

Saxat från Eforums regler:

http://www.eforum.idg.se/Eforumintro.asp#Del8

 

1. Tänk på att hålla en öppen attityd och tolerant hållning gentemot dina medbesökare, kort sagt visa samma hänsyn som du skulle vilja att andra besökare visade dig.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator Windows98 & ME|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft flera datorer med recovery skivor.

En med Win95, en Win98 och en med Xp.

 

Du behöver ingen annan skiva med ett operativsystem ifall du vill installera om av någon orsak så oroa dig inte för det. Det är det recoveryskivan är till för.

 

Recoveryskivan gör detta: Formaterar operativpartitionen c:\ med passande filsystem, Installerar operativsystemet, Installerar alla drivrutiner som behövs för datorns funktionalitet, Installerar medföljande program.

 

Det är kort och gott en lösning som gör att du kommer igång direkt.

Tänk detta: Om du skulle haft en vanlig skiva med Win98 skulle du sedan när installationen var klar behöva börja installera drivrutiner och program.

Med recoveryskivan slipper du det, det är bara att börja använda datorn direkt.

 

På frågan om en cdkey behövs så tror jag det varierar.

När jag hade en recoveryskiva till Xp så var recoveryskivan gjord på så sätt att det var en ghostavbild av installationen så ingen cdkey behövdes där.

Minns tyvärr inte om jag behövde någon key till 95 eller 98 det var så länge sedan men det kan hända.

 

Se efter i de medföljande papprerna till din dator om du har en sådan annars får du antingen höra med stället där du skaffat datorn eller prova själv för att få svaret där.

 

Jag hoppas du fick dina svar där för du verkade lite osäker i dina inlägg.

 

 

-Men varför uppmanade El-Giganten då mig att fixa fram en programskiva?

 

Därför att folk som haft en dator med en recoveryskiva, brukar efter ett tag vilja att kunna välja själv vad som ska installeras på hårdisken och slippa eventuella medföljande program. Har inget med deras kompetens att göra.

[inlägget ändrat 2005-03-14 18:54:38 av Hundbert]

 

Och om jag installerar på ett program som redan finns installerat, så för vissa program meddelas jag förhållandet. –Men INTE med denna min OS CD-skiva. ..den bara kör på. –Å så antar jag, att den tidigare installationen åker bort.

 

Du meddelas inte eftersom du ej behöver meddelas, om det hade funnits filer som hette likadant hade du fått veta detta men eftersom recovery skivan rensar din systempartition så är detta ej möjligt. Den är tom vid installationens skede.

[inlägget ändrat 2005-03-14 19:01:32 av Hundbert]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

B-O Gavne, Västerås

-JAG KRÄNKER SKRIBENTER!

 

Jag kränker med att benämna, -signaturen Ech!!! här ovan för ”noll-åttan”. Uttalar moderator Stefan här ovan.

-Ja om nu Stefan tycker att benämnandet ”noll-åtta” är ett kränkande tillmäle, ..så får han hålla det uppfostrande för sig själv. –Naturligtvis får han påpeka att HAAAN! tycker att det är kränkande, men INTE ge sig på att kasta skit på mig. ..jag gillar björnbärs likör om nu Stefan samvete skulle reagera. Kan lämnas in i lånedisken på bibblan i Västerås stad. Så ger Tanterna mig sedan det gottgotta.

 

Som det ju fungerar i en demokrati. Och alltså, naturligtvis! innefattar företaget IDG demokrati. För Ech och mig, är benämnandet ”noll-åttan” inte något kränkande. …ja alltså jag tog ju benämnandet från Ech egen användarinformation.

-Det är märkligt vad utnämnande till moderator på olika forum, samtidigt tydligen uppfodrar till makt utövande.

 

====

Det blir jädrans jobbigt, besvärligt och ineffektivt. ..tycker i alla fall jag! När man lägger in inlägg mellan tidigare inlagda inlägg. Det är väl inga som helst problem med att ta upp någon tidigare berörd sak, i debattrådens aktuella läge. Med att man, kanske kort rekapitulerar saken.

 

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Nu till det verkliga livet: Oj! vad vi besökare här på tråden lär oss, t.ex. av Stefan här ovan senast.

Om jag menar med tappade databitar i filer som fragmenteras? …det vet jag inte. Jag har bara hört om att filer som används slits, att de tappar databitar. Och att man därvid har att om-installera programmen. Och sedan hur ofta man skall om-installera, har jag ingen aning om. Jag brukar om-installera då jag upplever att programmet börja spöka. –Och hade alltså problem, med bara innehavet av recovery-skiva, innan jag lyckades komma över en OS CD-skiva.

 

===

Och eller inte avancerat med att installera en brännare, som Stefan påpekar ovan. –Faeeen! det har väl inte funnits något som jag har gjort på min dator, som INTE HAR BLIVIT till avancerat.

…jag beställde, och betalde för ADSL-anslutning, i 1 och ½ år.

Med att -fortsätta att- köra uppringt modem; som jag –och Telia- inte klarade av att visa mig varför jag inte klarade av att koppla in ADSL:et. Orsaken var att, jag hade följt Telias installationsinstruktion och också kopplat på proxy:en.

 

Och min nyinköpta HDD, inköpt för att den installerade HDD:en för-de oljud, …har ännu inte efter drygt 2 månader lyckats bli installerad. ...jag har inte klarat av det!

 

===

-OCH JÄTTEKUL! att få uppleva våra härliga samtal här på tråden. …men det vore förstås mer kul, om också respektive skribent, är klar över ämnena.

 

T.ex. för Hundbert är ovan. Att han har missat, att ämnet handlar om att använda recovery skivan, som ”recovery”, alltså återställande, av HDD:en som den var när datorn lämnades ut från fabriken. …med inklusive INGENTING av det som datoranvändaren har, efter en tids användande, själv installerat på datorn.

…som vi också samtalar om här ovan.

-Men kom igen bara, käre Hundbert, med nya härliga inlägg. Alltså lite mer övertänkta än ovan.

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-03-14 21:57:57 av B-O Gavne, Västerås]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag menar med tappade databitar i filer som fragmenteras? …det vet jag inte. Jag har bara hört om att filer som används slits, att de tappar databitar. Och att man därvid har att om-installera programmen.

 

Nej, ett program "slits" inte när du använder det. Det finns inget som tar databitar ur dina program, inget litet monster, likt det i tvättmaskinen som äter strumpor, som äter databitar i datorn. Om ett program så bara "förlorar" en databit så slutar det troligen fungera.

 

Däremot kan hårddiskar åldras, men om dessa ger problem pga av förlorade datamängder märker man det snabbt genom att hela datorn blir oanvändbar/instabil. En skada på hårddisken sprider sig oftast som cancer. Kan gå att stoppa men ofta svårbehandlat med stora förluster av data. Så nej, du tappar inte data med användandet av program. Du som användare kan dock installera delar och tillägg som med tiden kan göra systemet segt och svåranvänt.

 

 

Viktig detalj om du ofta ominstallerar program; se då till att avinstallera den tidgare installationen först. Det borgar för en stabilare datorn, framföralt om du har Win98.

Och min nyinköpta HDD, inköpt för att den installerade HDD:en för-de oljud, …har ännu inte efter drygt 2 månader lyckats bli installerad. ...jag har inte klarat av det!
`

Dags för en ny tråd?

Eller ska vi svara här? Nä starta en ny tråd med en fråga om installation av hårddisk om du vill ha hjälp med det.

 

Det är enklast att följa en tråd om enbart en fråga behandlas där. Helst ska frågan vara rak och specifik, annars är det lätt att tala förbi varandra i skriftlig kommuikation.

 

Så tillbaka till början igen: vad är det du vill ha svar på i denna tråd? Vad är spörsmålet?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

B-O Gavne

 

Varför kan du aldrig ta det lugnt. Själv tillbringar jag 90% av min forumtid på detta forums syster-forum "pc-support".

Där bombarderade du oss med inlägg av samma natur och på samma sätt som i denna tråd. Detta gjorde du under c:a 2 månader ända tills du blev avstängd från forumet. Detta var väl något år sedan nu ungefär.

Många blev förbannade och vad värre var så kände sig några även kränkta och sårade.

Du borde skärpa till dig annars så blir du säkert avstängd i detta forumet också.

 

Jag begriper inte att du inte kan se tydligt och klart vad som egentligen händer. T.ex så har du i denna tråd fått svar från 7 personer som verkligen har ansträngt sig för att på bästa sätt förklara för dig detta om recovery-cd och mycket annat.

Men detta har du inte alls lyssnat på alls, utan istället bara snurrat till saker ännu värre.

 

Försök med att ställa den fråga du vill ha svar på, och om du inte förstår det svar du får, så förklara då vad det är du inte förstår. Istället för att sväva ut i en massa konstigheter som ingen annan människa kan följa eller förstå.

 

mvh

Amos

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kränker med att benämna, -signaturen Ech!!! här ovan för ”noll-åttan”.

Och ännu mer genom att inte ens skriva hans riktiga signatur som är [Esc] och inget annat. Har någon ett namn eller en signatur så är det för att den personen vill bli kallad för det och inget annat. Jag antar att du inte skulle vilja bli kallad för Jan-Olof eller något annat? Det är väl synnerligen vanligt att Stockholmare blir kallade för noll-åttor i ett nedvärderande eller kränkande syfte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...