Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bredbandets verkliga profit?


Prack-guy

Rekommendera Poster

Hejsan...

 

Nu snackas det om bredband, Svenssons frälsning. Jag är naturligtvis för bredband men gemene man bör nog betänka var man gör den egna profiten. På senare framtid har det ju framgått tydligt att det inte bara är till datorn som bredband kan användas men om vi inriktar oss på denna del för ett kort ögonblick.

 

En snabbare uppkoppling är alltid välkomnad av en surfare men gör man verkligen någon stor tidsvinst genom att använda bredband jämfört med modem? I snart 2 år har jag, utan problem, surfat med ett 28.8-modem. Även om hastigheten förefaller vara föga imponerande tar det ändå inte mer än 5 sek och ladda in en webbsida. Även om det skulle ta 0,1 sek att ladda in samma sida med bredband så är detta en tidsvinst som jag gärna kan tänka mig att avstå om detta skulle innebära en extra kostnad. Att erhålla en kännbar tidsvinst via bredband är enbart möjligt vid t.ex. nedladdning av filer som är större än ett tiotal webbsidor.

 

Om staten väntar sig någon anstormning av intresset måste de se till att kostnaden för en bredbands-anslutning inte blir mycket större än dagens uppkopling. Om man uttrycker det på ett lite mer abrupt sätt kanske man kunde påstå att en bredbandsanslutning faktiskt bara är relevant för dessa som ofta laddar ner stora filer.

 

Som svar på detta inlägg betackar jag mig svar som t.ex. detta:

- Men bredband kommer faktiskt att vara gratis!

Detta är helt felaktigt. I och med utförsäljningen av Telia finns det inte någon statlig inrättning för att utföra detta utan detta måste utföras av vinstdrivande företag. Dessa måste göra stora ekonomiska satsningar för att senare kunna erhålla en vinst. P.g.a. större "IT-risker" måste de också ha ett stort realkapital som måste subventioneras från oss användare. Alltås är bredband INTE gratis.

 

När du nästa gång hör Birgerssons eller Göran Perssons lovord om bredband som den starkaste och viktigaste länken i Sveriges framtida infrastruktur, tänk efter.

Var får DU ut din profit av bredbandet?

 

Det vore intressant om en diskussion kunde växa upp kring detta inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Ja som du kanske sett på mitt inlägg så är jag inte nådig gällande kritiken mot

Min internet provider UPC

Och du har helt rätt Surfar man enbart på nätet kollar lite mail då och då

då är kostnaden helt enkelt för dyr med bredband

Men jag tror "bredband" om nu ska kalla det bredband passar bäst för

folk som surfar minst 3timmar per dag laddar upp eller ned filer som överstiger

10mb då har man störst nytta av bredband givetvis under förutsättning att tjänsten

fungerar och att hastigheten blir vad dom utlovat o inte vad det är för hastighet innan

alla användare belastar nätet plus onödig underdimensionering

 

Mvh

 

Jax999

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...