Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Disabla en processor


PlayerOne

Rekommendera Poster

Hej,

 

jag har en server med två hypertrådade xeon-processorer, men vill disabla en. Om jag öppnar task manager och kollar på performance, ser det ju ut som det är fyra processorer eftersom de använder HT.

 

För att stänga av en processor har jag testat med parameterern /NUMPROC i boot.ini. Tex. testade jag /NUMPROC=1 vilket medförde att det i task manager endast såg ut som en processor, vilket ju inte riktigt är som jag vil ha det eftersom jag vill använda HT. Testade även med /NUMPROC=2 vilket gav önskat resultat i task manager, dvs det ser ut som två procesorer.

 

Till frågan: Om jag sätter /NUMPROC=2, hur vet jag då om jag kör på en Hypertrådad processor eller två ej hypertrådade? Jag har känslan av att det är en hypertrådad, men vill vara säker eftersom detta handlar om licensfrågor.

 

Har även funderat på om jag kan lösa detta i BIOS, men jag kommer inte åt det för att testa eftersom jag kör terminal services.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
men vill vara säker eftersom detta handlar om licensfrågor.

 

Hur många CPU'er säger licensen att du får köra på?

 

Kan du inte bara ta ut ena CPU'n?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bara licens för en processon, men eftersom jag inte administrerar hårdvaran, vet jag inte om det är möjligt att plocka ur en processorn. Sen tänkte jag att det vore lite enklare om man kunde konfigurera bort den istället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sjuka licenser. Vad har antalet processorer med licensen att göra egentligen? Är inte det lite föråldrat? Antalet användare av programmet eller antal datorer det körs på är väl mer verkligt?

 

Vet att detta diskuterats inom IDGs kommenatforum, men någon klarhet har inte jag fått. Varför låsa ett programs licensvillkor mot antal processorer????

 

Borde väl då gå att få programmet att enbart exekvera på ena processorn, det borde gå att skapa denna begränsning i programmet. Vore ju trist att behöva offra halva datorns CPU-kapacitet bara för att ett av programmen inte får köras på mer än en processor. Om det nu går att stänga av ena processorn i en dator med flera parallella.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Licenser per processer förekommer bl.a. för sql-servrar för webbsiter, där man inte har någon kontroll över hur många användare man har/kommer att få. Avsikten är väl att stora företag med jätteservrar ska få betala mer än små företag med en liten server.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Vilken licens syftar du på? Windows har ju som standard en licens som tillåter fler än en processor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det något problem egentligen?

Det är väl ingen som begär att man följer licensregler slaviskt.

 

Jag menar, chansen för att åka dit på detta är väl mindre än minimal.

Och har du dåligt samvete för det, så kan du ju alltid låtsas att du kör på bara en processor. ;)

 

[inlägget ändrat 2005-03-20 06:10:32 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...